تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۰۶ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

تشدید تنش‌ها در آستانه سالگرد ترور سردار سلیمانی/ در عراق چه خبر است؟

تنش میان ایران و آمریکا در آستانه سالگرد ترور سردار سلیمانی بالا گرفته است. روزنامه رای الیوم در این باره می‌نویسد: سه هفته پیش رو، یا بهتر بگوییم روز‌های باقی مانده از دولت ترامپ، بسیار بسیار خطرناک است. نه تنها برای ایران و منطقه خاورمیانه بلکه برای خود آمریکا و شاید کل جهان و سال ۲۰۲۱ می‌تواند از سال جاری که پنج روز دیگر به پایان می‌رسد، فاجعه بار‌تر باشد.
سفارت آمریکا در بغداد
رویداد۲۴ همزمان با نزدیک شدن به سالگرد ترور سردار سلیمانی، عراق به صحنه تقابل میان ایران و آمریکا تبدیل شده و احزاب و جریانات سیاسی این کشور نسبت به شدت گرفتن تنش‌ها در عراق به آمریکا و ایران هشدار می‌دهند. سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران 13 دی ماه سال گذشته در منطقه فرودگاه بغداد در نتیجه حملات پهپادی آمریکا به شهادت رسید.

در عراق چه خبر است؟

 
حمله راکتی اخیر به منطقه سبز بغداد سرآغاز دور جدیدی از تنش‌ها در عراق بود. روز سه شنبه گذشته، بیش از ۲۰ حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد انجام شد که در نتیجه آن خسارات زیادی به منطقه اطراف سفارت وارد شد. یک روز پس از این حمله راکتی یک عضو شاخص عصائب اهل الحق عراق به اتهام مشارکت در این حمله بازداشت شد. در پی بازداشت این فرد گروهی از افراد وابسته به عصائب اهل الحق به صورت مسلح در برابر دفتر سازمان اطلاعات عراق تجمع کرده و خواستار آزادی این فرد شدند. تجمعی که با میانجیگری سازمان حشدالشعبی به پایان رسید. در پی این تجمع مسلحانه، مجلس و نخست وزیری عراق واکنش نشان دادند.

رئیس کمیسیون امنیت مجلس عراق تأکید کرد که نیرو‌های ویژه عراق برای تأمین امنیت بغداد وارد این شهر شده است. مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نیز به این اقدام عصائب اهل الحق واکنش نشان داد و با انتشار توئیتی تأکید کرد که «امنیت عراق امانتی بر گردن ماست، تن به ماجراجویی یا اجتهادات شخصی نمی‌دهیم» و افزود که در این مدت بدون سروصدا و در سکوت برای بازیابی اعتماد ملت و دستگاه‌های امنیتی و نظامی به حکومت تلاش کرده است.

او گفت که ماجراجویی‌های قانون‌شکنان این اعتماد را متزلزل کرده بود. الکاظمی تأکید کرد که خواستار آرامش برای جلوگیری از درگیر کردن کشور در ماجراجویی‌های پوچ تازه شده بود، اما «اگر لازم باشد آماده رویارویی سرنوشت ساز هستیم». کاظمی پس از انتشار این توئیت، به میان نیرو‌های امنیتی حاضر در سطح شهر بغداد رفت و در جمع آنان حاضر شد. براساس گزارش‌ها عصائب تهدید کرده که دولت باید هرچه سریع‌تر فرد بازداشت‌شده‌شان را آزاد کند.

بالاگرفتن تنش در آستانه سالگرد ترور سردار سلیمانی

همزمان با نزدیک شدن به زمان سالگرد ترور سردار سلیمانی در عراق، تنش میان ایران و آمریکا در صحنه سیاسی عراق نیز شدت گرفته است. نیویورک تایمز با انتشار گزارشی نوشت که انتقام کشته شدن حتی یک آمریکایی تا پیش از تحویل قدرت در آمریکا حتمی است.

نیویورک تایمز در این گزارش به نقل از مقام‌هایی در وزارت دفاع آمریکا نوشت که اگر یک آمریکایی در حملات علیه عراق کشته شود، حمله آمریکا به ایران قطعی خواهد بود حتی اگر این اتفاق یک روز پیش از مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا باشد. مراسم تحلیف بایدن قرار است در تاریخ ۲۰ ژانویه برگزار شود.

ترامپ نیز روز گذشته هشدار داد که در صورت کشته شدن حتی یک آمریکایی طی حملات موشکی به عراق، ایران باید جواب پس بدهد. ترامپ با انتشار توییتی پس از دیدار با مقامات ارشد کاخ سفید ادعا کرد که ایران در پشت پرده حملات موشکی اخیر به سفارت آمریکا در بغداد بوده است و اگر یک آمریکایی کشته شود مسئولیت آن متوجه ایران خواهد بود. تهدیدات آمریکا علیه ایران،  در حالی است که ایران هرگونه دخالت در حملات موشکی اخیر به منطقه سبز بغداد را رد کرده است.

در همین روزنامه کویتی القبس نیز به نقل از منابع ایرانی نوشت که تهران نیروی دفاع هوایی خود پیرامون تاسیسات هسته‌ای این کشور را در اقدامی پیشگیرانه در صورت وقوع هرگونه تحولات ناگهانی نظامی در منطقه، تقویت کرده است. این منابع در گفتگو با روزنامه کویتی اعلام کردند که اکنون پدافند‌ها و رادار‌های نیروی هوایی سپاه پاسداران ایران در حال محافظت از تاسیسات هسته‌ای ایران در برابر حملات موشکی آمریکا هستند و این نیرو‌ها به طور گسترده تمام توان هوایی خود را برای محافظت از تاسیسات هسته‌ای ایران در جهت هدایت هرگونه حمله موشکی احتمالی با هدف اخلال در عملیات غنی سازی بسیج کرده‌اند. این منابع همچنین اعلام کردند که سپاه پاسداران ایران سیستم موشکی باور ۳۷۳ را به همراه سامانه موشکی سام روسی برای دفاع از حریم هوایی در مجاورت تاسیسات هسته‌ای ایران در فوردو مستقر کرده‌ند.

بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا در آستانه سالگرد ترور سردار سلیمانی، اما با واکنش شخصیت‌ها و جریانات سیاسی عراق نیز همراه بوده. مقتدی صدر با انتشار بیانیه‌ای دراین باره تأکید کرد که عراق قربانی نزاع «ایران و امریکا» شده به نحوی که نمی‌توان در این باره سکوت کرد.

صدر از ایران و امریکا خواست که عراق را میدان نزاع خود نسازند و گفت: گویی «میدان نزاع‌های نظامی و امنیتی و سیاسی و حتی ویروسی آن‌ها عراق است» و افزود که علت این وضعیت ضعف دولت و تشتت ملت است. او از «همسایه عزیز»، جمهوری اسلامی ایران خواست که عراق را از نزاع‌ها دور کند و افزود که اگر ایران اقتدار و استقلال عراق و حکومتش را حفظ کند عراق هم در سختی‌ها تنهایش نخواهد گذاشت. صدر همچنین به امریکا نیز هشدار داد که به نزاع دامن نزند و تأکید کرد که عراق و مردمش در هیچ نزاعی طرف نیستند و در حال ساختن کشورشان هستند.

روزنامه رای الیوم چاپ لندن در یادداشتی در این باره با اشاره به اعزام جنگنده‌ها و زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا به خلیج فارس می‌نویسد: سه هفته پیش رو، یا بهتر بگوییم روز‌های باقی مانده از دولت ترامپ، بسیار بسیار خطرناک است. نه تنها برای ایران و منطقه خاورمیانه بلکه برای خود آمریکا و شاید کل جهان و سال ۲۰۲۱ می‌تواند از سال جاری که پنج روز دیگر به پایان می‌رسد، فاجعه بار‌تر باشد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ملت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
0
0
آمریکا تنش را بوجود آورد حالا هم عواقبش را تحمل بکند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان