تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۹
دبیر انجمن قطعه سازان:

تارا جان تازه‌ای به قطعه‌سازان داد

دبیر انجمن قطعه سازان با بیان این‌که تامین قطعات صورت گرفته و خطوط تولید خودروسازان برای تولید خودروی تارا کاملا آماده است، گفت: این پروژه در بهمن ماه تولید انبوه خود را آغاز خواهد کرد.

خودرو تارا

رویداد۲۴ مازیار بیگلو با اشاره به این‌که بیش از ۹۲ درصد از سازندگان محصول تارا، قطعه سازان ایرانی هستند، عنوان کرد: در سطح فرآیندی این محصول صد در صد و در سطح قطعه از نظر ارزشی، بیش از ۷۵ درصد به خودکفایی رسیده ایم. ۲۵ درصد باقی مانده که دارای ارزبری بوده و داخلی سازی نشده، عموماً مربوط به مواد اولیه‌ای است که توانایی تولید داخل را ندارد. موادی مانند آلیاژ، فولاد یا مس‌های خاص و نیز پلیمر‌های پلاستیکی و لاستیکی در دسته این محصولات قرار دارد.

وی با بیان این‌که مجموعه قطعه سازی کشور برای تولید سه میلیون دستگاه خودرو ظرفیت سازی شده است، اذعان کرد: پروژه تارا جان و روحیه‌ای دوباره به قطعه سازان بخشید. در سال ۹۷ که تعداد زیادی از شرکای خارجی قطعه سازان و شرکت‌های معتبر بین المللی که پس از برجام مجدداً به ایران بازگشته بودند، کشور را ترک کردند، روحیه قطعه سازان تضعیف شد.
بیشتر بخوانید: نگاهی به تارا، محصول جدید ایران خودرو
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: خوشبختانه به همت ایران خودرو و با انجام پروژه تارا و عمل به نهضت ساخت داخل، قطعه سازان اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازیافتند و بار دیگر باور کردند که بدون وجود شرکای خارجی نیز، چه در سطح خودروسازی و چه در سطح قطعه سازی، قادر به تولید قطعه و خودرو‌های جدید هستند.

وی با اشاره به این‌که بازار عکس العمل بسیار خوبی نسبت به خودروی تارا نشان خواهد داد، تصریح کرد: امید است روزی که تمام چالش‌های سیاسی موجود برطرف و روابط سیاسی و اقتصادی ایران با سایر کشور‌ها از سر گرفته شد، صنعت کشور مجدداً به سمت غرب و شرق حرکت نکند. زیرا در شرایط سختی که صنعت خودروسازی کشور هدف اصلی تحریم‌ها بود، ما قطعه سازان ایستادگی کردیم. خودروسازان نیز توانسنند بیش از ۷۰ درصد تیراژ تولید خود را افزایش دهند؛ بنابراین فکر می‌کنم صنعت قطعه سازی کشور توانسته خود را ثابت کند.

بیگلو با بیان این‌که خودروسازان و قطعه سازان فرزندان این سرزمین هستند و می‌توانند با یاری یکدیگر خودرو‌ها و پلتفرم‌های جدیدی با کیفیت بهتر را توسعه داده و تولید کنند، گفت: ما هیچ نیازی به غرب و شرق نداریم. علیرغم نقد‌هایی که به کیفیت قطعات وارد است، همانطور که توانستیم از شرایط سخت تحریم‌ها عبور کنیم، می‌توانیم از موانع موجود نیز عبور کرده و کیفیت قطعات و خودرو‌های تولید داخل را افزایش دهیم.

وی با اشاره به این‌که نهضت ساخت داخل ما را به سمت کشف و به وجود آوردن فناوری‌هایی برد که تا پیش این نمی‌دانستیم قادر به تولید آن‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: تاکنون فناوری مشابه بسیاری از قطعات به کار رفته در خودروی تارا که برای نخستین بار به عنوان نمونه اولیه به قطعه سازان داده شد، در کشور وجود نداشت. اما با گذشت بیش از چهار دهه از صنعت خودروسازی و قطعه سازی، به اندازه کافی مهندسان و تکنسین‌های مجرب در این صنایع وجود دارند که بتوانند تمام این محصولات را توسعه داده و تکمیل کنند. به همین دلیل توانستیم توانمندی کشور و قطعه سازی را در تولید بسیاری از قطعات کشف کرده یا تکنولوژی‌های تولید آن‌ها را به وجود آوریم.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان این‌که ارتباطی که میان بخش‌های مختلف صنعت و میان صنعت و دانشگاه ایجاد شد، از موارد قابل توجهی در پروژه تولید خودروی تارا به شمار می‌رود که تا پیش از این دست کم به شکل کنونی وجود نداشت، بیان کرد: در این پروژه، خودروسازی به سمت رویکرد حل مساله پیش رفت، چیزی که ما هرگز نداشتیم و همیشه به هر مشکلی که بر می‌خوردیم منتظر می‌ماندیم تا طرف خارجی برای برون رفت از آن مشکل یاری مان کند.
 
منبع: ایران خودرو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان