تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۷ دی ۱۳۹۹

پیش‌بینی از روند حرکت بازار سرمایه / چرا بورس منفی شد؟

اولین روز هفته برای سهامداران روز چندان خوشایندی نبود چرا که شاخص بورس با عقب نشینی ۲۴ هزار واحدی روبرو بود.

پیش‌بینی بازار سهام

رویداد۲۴ دیروز شاخص کل بورس کشور با کاهش ۲۴ هزار واحدی به رقم یک میلیون و ۴۲۳ هزار رسید که به معنای کاهش ۲۴ هزار واحدی شاخص کل بورس است. این میان شاخص کل بورس با معیار هم وزن با ۵۰۳۸ واحد رشد به رقم ۴۷۳ هزار و ۵۴۶ واحد رسیده است.

براساس خبرها امروز معامله گران بورس دو میلیون معامله مجموعا به ارزش ۱۲ هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان انجام دادند. صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پالایش نفت اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس هم با ۶۹ واحد کاهش رقم ۲۰ هزار و ۷۳ واحد را ثبت کرد.

مصطفی صفاری در پاسخ به این سئوال که چرا امروز بورس عقب نشست؟ گفت: افت خرید و فروش جزو ذات بازار است. اگرچه از دید من شاخص هم‌وزن مثبت بود.

وی با اشاره به حجم معاملات نیز گفت: حجم معاملات امروز بالاتر از ۱۹ هزار میلیارد تومان بود. باید توجه داشت این حجم معاملات از کل معاملات یک ماهه مسکن در کل کشور بالاتر است. پس نمی‌توانیم بگوییم بورس عقب نشسته است. ما می‌توانیم بگوییم سهام شاخص ساز منفی بود و رویکرد مردم رفته به سهام کوچک به وضوح دیده می‌شود.

 وی ادامه داد:  برخی از صنایع مثل سیمانی‌ها و دارویی‌ها البته با خبرهای مثبتی روبرو بودند و شاهد صف‌های خرید بودند.


بیشتر بخوانید: بورس بازان نگران بخوانند / بازار در زمستان به کدام سو می‌رود؟


وی ادامه داد: چون در آستانه تصمیم گیری برای بودجه هستیم و معمولا تصمیمات مجلس بر شرکت های بزرگ در بودجه اثر دارد، به خاطر همین این شرکت‌های بزرگ تا مشخص شدن بودجه بلاتکلیف هستند. اما به نظر من وضعیت بازار خوب است اما توجه‌ها از سهام‌های بزرگ شاخص‌ساز جا به جا شده است.

 او در جواب این پرسش که فردا بورس چه می‌شود؟گفت: باز هم پیش بینی من از شاخص هم‌وزن و حجم‌ها مثبت است اما احساس می‌کنم در سهام بزرگ کمتر شاهد ورود پول باشیم چرا که  فعلا نه خبری از حمایت دولت در بازار است و نه خبری از حمایت مجلس. او اضافه کرد: این روند ممکن است در هفته جاری ادامه پیدا کند.

صفاری در تشریح وضعیت بازار سرمایه نیز گفت: ببینید برای رد زیان بانک‌ها، پالایشگاه‌ها را دادند به بانک‌ها. حالا سئوال این است ؛ آیا بانک‌ها پالایشگاه‌دار هستند؟ به نظر نه. بانک‌ها قرار نیست بنگاه دار باشند. پس قرار است سهام این‌ها فروخته شود. از آن طرف بسیاری از سهام بزرگ در سهام عدالت است و آزادسازی آن‌ها یعنی عرضه آن‌ها. به همین علت بخشی از عرضه آن‌ها باید در قالب سهام عدالت  انجام بگیرد.

مجموع این‌ها سهام پالایشگاه‌ها را منفی کرد و بازار منفی شد.

وی در پاسخ این سئوال که نظر شما درباره انتقادات به عملکرد بازارگردان‌ها چیست ؟ بازارگردانی یک صنعت سودآور است. اما بازارگردان‌ها نباید در ۵ درصد مثبت بفروشند یا پنج درصد منفی بخرند. بازارگردان باید در جریان بازار نقدشوندگی را کنترل کند. نهایتا اگر یک صنعتی ۲ میلیون سهام شناور دارد و در روز ۴ میلیون سهام معامله می‌شود دیگر احتیاجی به بازارگردان ندارد.

 وی گفت: به عبارت دیگر بازارگردان در زمان فریز شدن بازار باید دخالت کند نه در زمانی که بازار روان است.

تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص تاثیر قیمت ارز بر بازار سرمایه گفت: استناد به ریزش قیمت ارز برای توضیح ریزش بورس درست نیست چرا که  زمانی هم که قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان رسید، قیمت دلار در سامانه نیما بین ۲۴ تا ۲۵ بود. الان هم همان نرخ است. اتفاقا نوسان قیمت در سامانه نیما چندان زیاد نبود پس مشکلی متوجه بورس نیست. یادتان باشد نرخ آزاد ربطی به شرکت‌های بورسی ندارد.

وی ادامه داد: انگیزه سوداگری بود که نرخ‌ها را در بازار ارز بالا برد و با آمدن جو بایدن این نرخ کاهش پیدا کرد و پیش بینی‌ها نشان می‌دهد ای روند ادامه خواهد داشت.

این کارشناس تاکید کرد: اصلی ترین آیتمی که در شرایط فعلی بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد آیتم‌های اقتصادی است، مثل نرخ بهره و نرخ ارز. این‌ها کاملا بورس، درآمدهای عملیاتی شرکت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری سایر بازارها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از سوی دیگر باید توجه داشت عوامل سیاسی عموما کوتاه مدت است. یعنی اثرش نهایتا یک هفته در بازار میماند. به نظر من با آمدن گزارش‌های ۹ ماهه و سود و زیان‌هایی که تا آخر این ماه می‌آید، بورس حال بهتری پیدا خواهد کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان