تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۰۹ دی ۱۳۹۹

کدام استان‌ها گاز بیشتری مصرف می‌کنند؟

هم‌اکنون ۹۰ درصد گاز کشور در جنوب تولید می‌شود، اما ۶۷ درصد مصرف در نواحی شمالی کشور است؛ استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، نواحی شمالی کشور، استان‌های گیلان و مازندران و استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و تهران استان‌های پرمصرف گاز طبیعی هستند و این در شرایطی است که مصرف گاز کشور از خط قرمز نیز عبور کرده است.

کدام استان‌ها گاز بیشتری مصرف می‌کنند؟
رویداد۲۴ از ابتدای دی‌ماه و با ورود موج سرما به کشور، مصرف گاز کشور افزایش ۲۷ درصدی داشته تا جایی که در روزهای اخیر در بخش خانگی و تجاری شاهد مصرف ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز هستیم که حدود ۸۰ درصد کل تولید گاز کشور است، آنطور که مسوولان اعلام کردند این مقدار مصرف گاز در مرز هشدار است و این مسئله سبب شده است گازرسانی به صنایع محدود شود تا تأمین گاز بخش خانگی با مشکل مواجه نشود.

علاوه بر این طرح تعدیل روشنایی معابر نیز چند روزی است که کلید خورده تا با خاموشی چراغ های بزرگراهی، بین شهری و فضای سبز  بتوان گاز نیروگاه ها و به تبع آن برق مشترکان را تامین کرد، هرچند که این طرح با انتقادهایی مواجه شد اما به نظر می رسد در این شرایط چاره ای جز اجرای این طرح نبوده البته برخی از نیروگاه های کشور نیز مجبور به استفاده از مازوت شده اند.

صرفه جویی روزانه ۱ تا ۱.۵ متر مکعب گاز با  اعمال خاموشی در روشنایی معابر
آن طور که رجبی مشهدی - سخنگوی صنعت برق اعلام کرده باتوجه به محدودیت شبانه تردد در شهرهای نارنجی و قرمز، روشن بودن تابلوهای بانک‌ها یا بیلبوردهای تبلیغاتی غیرضروری است و نتیجه‌ای جز هدررفت سرمایه ملی ندارد، بنابراین صنعت برق اقدام به صرفه جویی را از هفته پیش آغاز کرده و با یکی در میان کردن روشنایی معابر و حذف روشنایی غیر ضروری در جاده‌ها حداقل به میزان ۵۰۰ مگاوات صرفه جویی ایجاد کرده است.

به گفته وی با اعمال خاموشی در روشنایی معابر، روزانه ۱ تا ۱.۵ متر مکعب در مصرف گاز صرفه جویی خواهد شد، هر ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق، ۷۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف گاز را به همراه دارد در صورتی که مردم به ویژه در مناطق گرمسیر، میزان مصرف برق و گاز خود را در حدود ۱۰ درصد کاهش دهند، با اطمینان از این شرایط بدون اعمال خاموشی عبور خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: مصرف گاز کشور در مرحله هشدار است / مصرف بی‌رویه انرژی در ایران سنت شده


افزایش ۴.۵ درصدی مصرف برق
میزان مصرف برق در کشور ۴.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته، همچنین مصرف گاز به مرز هشدار رسیده است و ۸۰ درصد گاز کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود و این در شرایطی است که صرفه جویی در مصرف گاز و برق، برای کمک به ساکنان مناطق سردسیر که از برق برای گرمایش نیز استفاده می‌کنند بسیار ضروری است.

یک درجه کاهش دمای خانه، یک فاز پارس جنوبی صرفه‌جویی است

برای این مهم باید توجه داشت که به ازای هر یک درجه کاهش دمای سیستم‌های گرمایشی، به مقدار تولید یک فاز پارس جنوبی صرفه‌جویی می‌شود و  اگر مردم سیستم گرمایشی منازل خود را فقط یک درجه کاهش دهند و به‌سوی حفظ دمای رفاه که حدود ۲۱ یا ۲۲ درجه است حرکت کنند، به ازای هر یک درجه کاهش دمای سیستم‌های گرمایشی، به اندازه تولید یک فاز پارس جنوبی صرفه‌جویی می‌شود.

جولایی - مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران - در همین راستا  با ابراز امیدواری درباره اینکه بتوان با کمک مردم و صرفه‌جویی، تولید پایدار را حفظ کرد و توزیع را در کل کشور انجام داد، گفت: مصرف امروز کشور حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته که یکی از دلایل این مسئله، شیوع بیماری کرونا و افزایش استفاده از آب گرم و دلیل دوم آن ورود موج سرما به کشور است که سبب شده مردم نسبت به سال پیش بیشتر گاز مصرف کنند.

به گفته وی پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد موج تازه سرما هفته آینده وارد کشور می‌شود، هم‌اکنون فشار در برخی مناطق به‌شدت کاهش یافته است و در بعضی از نواحی با افت فشار روبه‌رو هستیم، بنابراین انتظار داریم با کمک مردم در زمینه صرفه‌جویی، بتوانیم فشار شبکه را تقویت کنیم.

مشترکان چگونه مصرف خود را کاهش دهند؟
بهتر است صرفه جویی را از ساده ترین راه ها شروع کرد. با کم کردن دمای خانه و پوشیدن لباس گرم می توانید در مصرف گاز صرفه جویی قابل توجهی کنید؛ یعنی با کم کردن فقط یک درجه از دمای خانه، می توانید هزینه هایی را که صرف گرمایش منزل می شود تا پنج درصد کاهش دهید.

یک پنجره با شیشه تک جداره تقریباً ۱۰ برابر یک دیوار عایق کاری شده هم اندازه خود تلفات حرارتی دارد. برای کاستن از مشکلات ناشی از پنجره‌ها، می‌توان از راههای مختلف یک لایه هوای ساکن بین محیط داخل و خارج ایجاد کرد، با انجام این کار تلفات حرارتی پنجره به نصف کاهش می‌یابد. برای ایجاد این لایه هوا راه‌های مختلفی وجود دارد.

برای دو جداره کردن پنجره یک جداره موجود می‌توان یک لایه دیگر از شیشه یا اکریلیک شفاف دیگر روی آن نصب کرد و فضای بین آنها را کاملاً درزبندی کرد. در این فضا باید مقداری ماده جاذب رطوبت قرار داد تا رطوبت این فضا را کاملاً بگیرد.
همچنین عایق‌های ویژه پنجره میتواند راهکار مناسبی باشد، این عایق ها را که به شکل برچسبهای شفاف ساخته می‌شوند به راحتی می‌توان روی شیشه پنجره‌ها چسباند و بخشی از خواص پنجره‌های دو جداره را در آنها به وجود آورد. این برچسبها باعث می‌شوند ورود گرما در تابستان تا ۸۰ درصد کاهش یابد. علاوه بر این انواع کم تابش این محصولات (Low-E) قادرند تلفات حرارتی و زمستانی را نیز تا ۳۰ درصد کاهش دهند.

راه دیگر برای بالا بردن کارآیی پنجره‌های موجود، نصب ورقه‌های پلاستیکی شفاف روی پنجره‌ها است. این ورقه‌های شفاف را می‌توان توسط چسبهای دوطرفه طوری به شیشه چسباند که چند میلیمتر با آن فاصله داشته باشند.
کار ساده‌تری که می‌توان انجام داد این است که در چند هفته از سال که هوا خیلی سرد است روی پنجره‌ها نایلون کشید و دور تا دور آن را با چسب نواری پهن چسباند. با این کار در درجه اول شرایط آسایش بالاتری برای ساکنین ایجاد می‌شود و در کنار آن در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی می‌شود.

از سوی دیگر نصب پرده‌های کاملاً چین‌دار که پنجره را کاملاً بپوشاند می‌تواند جلوی اتلاف حرارت را به مقدار زیادی بگیرد. این پرده‌ها در فصل تابستان نیز جلوی تابش خورشید را می‌گیرند و به خنک نگه داشتن داخل ساختمان کمک شایانی می‌کنندف بویژه اگر آستر براق داشته باشند.

به اندازه بودن و نصب صحیح پرده بسیار مهم است. پرده باید طوری باشد که هوا نتواند پشت آن آزادانه حرکت کند. برای این کار می‌توان فاصله ریل پرده تا دیوار را با چیزی مانند تخته پرکرد یا گیره‌ها را طوری به پرده زد که خود پرده تا دیوار تا ادامه پیدا کند. همچنین می‌توان پایین پرده را با وسیله‌ای بر روی دیوار ثابت کرد.

یکی از بزرگ‌ترین دلایل اتلاف سوخت در منازل، استفاده نادرست از اجاق گاز است. زیاد کردن بیش از حد شعله، قرار دادن ظروف کوچک روی شعله‌های بزرگ و ظروف بزرگ روی شعله‌های کوچک، از مهم‌ترین اشتباهاتی است که برخی خانم‌های خانه‌دار مرتکب می‌شوند و باعث هدر رفتن ۴۰ درصد سوخت اضافی می‌شوند. در ضمن، حواس‌تان باشد که شعله اجاق گازتان باید آبی بسوزد.

علاوه بر این در حمام به جای باز گذاشتن یک‌سره دوش آب، مقداری آب گرم در وان بریزید و پس از شستشوی کامل، فقط برای آب‌کشی نهایی از دوش استفاده کنید.

یکی دیگر از راه‌های صرفه‌جویی سوخت در فصل زمستان، بستن کامل درهای منزل و حتی اتاق‌هاست. اگر اتاق سردی دارید که داخل آن بخاری یا هیچ وسیله گرمازایی روشن نیست، باید در طول زمستان در آن را ببندید تا از ورود سرما به داخل خانه‌تان جلوگیری کنید.

برای این که ۱۰ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنید، می‌توانید از اتاق خواب‌تان شروع کنید. در زمستان هوای اتاق را آن‌قدر گرم نکنید که مجبور به باز گذاشتن پنجره‌ها شوید. پنجره‌ها و کانال کولر را خوب عایق‌بندی کنید. در زمستان تخت‌تان را از پنجره دور نگه دارید تا زیادی سردتان نشود و مجبور به زیاد کردن رادیاتورها نشوید. از قرار دادن بخاری بزرگ در اتاق کوچک یا بخاری کوچک در اتاق بزرگ هم پرهیز کنید که این کار هم انرژی زیادی را هدر می‌دهد.

وجود هرگونه ترک در دودکش می‌تواند مقدار زیادی از انرژی گرمایشی را هدر دهد. پس دودکش‌هایتان را سالی یک بار بررسی کنید و اگر دیدید که شکسته‌اند یا ترک ‌خورده‌اند، از یک تعمیرکار بخواهید که آنها را برایتان تعویض کند.

برای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف سوخت باید دمای آبگرمکن‌تان را روی ۶۰ درجه سانتی‌گراد و حتی کمتر، تنظیم کنید. اگر درجه آبگرمکن شما بیشتر از ۷۵ درجه سانتی‌گراد باشد، یعنی شما دارید سوخت زیادی را هدر می‌دهید. آبگرمکن‌های قدیمی و آنهایی که برچسب مصرف انرژی‌شان در رده C یا پایین‌تر است، سوخت زیادی را هدر می‌دهند.

برای جلوگیری از به هدر رفتن سوخت و انرژی گرمایشی، لوله‌های‌ آب گرم و رادیاتور مرکزی را عایق‌بندی کنید و هرچند وقت یک بار به شوفاژخانه سر بزنید تا از نبود هرگونه ترکیدگی یا شکاف در لوله‌ها مطمئن شوید. درجه رادیاتور مرکزی را هم خیلی زیاد نکنید و آن را بنابر سرما یا گرمای هوا تنظیم کنید.

مهم تر از همه وقتی قصد خرید بخاری یا کولر را برای منزل‌تان دارید، حتما به بزرگی خانه‌تان توجه داشته باشید. بزرگ و پرقدرت بودن یک وسیله همیشه نشانه برتر بودن آن نیست. پس اولین راه صرفه‌جویی در مصرف انرژی، خریدن وسایل گرمایشی و سرمایشی، متناسب با اندازه منزل و اتاق‌ها است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشترکین پر مصرف ، گاز
نظرات شما
پیشخوان