تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

خط و نشان ایران برای غرب/ غنی سازی ۲۰ درصد به رفع تحریم‌های ایران منجر می‌شود؟

بهشتی پور، کارشناس مسائل خارجی در واکنش به خبر آغاز غنی سازی ۲۰ درصد در ایران گفت: در سال ۸۴ غنی‌سازی را به صورت داوطلبانه متوقف کردیم، اما اروپایی‌ها در قبالش هیچ رفتاری انجام ندادند و گشایشی در همکاری‌های سیاسی اقتصادی انجام نشد و بعد از آن ایران پلمپ نطنز را شکست و غنی سازی را بار دیگر از سر گرفت، با اینکار اروپا به سمت ایران نیامد، بلکه پرونده ایران را از شورای حکام به شورای امنیت برد.

غنی سازی ۲۰ درصد

رویداد۲۴ روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد که به دنبال مصوبه اخیر مجلس، ایران به غنی‌سازی ۲۰ درصد برگشته است. محمدجواد ظریف وزیرخارجه کشورمان نیز در توییتی با اشاره به آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی ایران تاکید کرد که درصورت پایبندی تمامی طرفین به برجام همه اقدامات ایران برگشت‌پذیر خواهند بود. چندی قبل مجلس طی قانونی تصویب کرد که اگر اروپا به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکند، تهران باید غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز کند.

اتحادیه اروپا به خبر آغاز غنی سازی ۲۰ درصد در تاسیسات فوردو واکنش نشان دادند. اتحادیه اروپا اعلام کرد این اقدام ایران انحراف قابل ملاحظه‌ای از توافق هسته‌ای است. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز اعلام کرد غنی‌سازی ۲۰ درصد در راستای اجرای حق ایران در برجام‌ است. یک کارشناس مسائل بین الملل اما می گوید اگر ایران با هدف رفع تحریم‌ها اقدام به آغاز غنی سازی کرده باشد، این اقدام نتیجه مثبتی به دنبال نخواهد داشت چرا که در گذشته نیز ایران چنین تجربه‌ای داشته و عواقب آن را دیده است.


بیشتربخوانید: ظریف: غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سرگرفتیم


ایران با غنی‌سازی ۲۰ درصد چین و روسیه را از دست می‌دهد

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل سیاست خارجی و هسته‌ای، در گفتگو با رویداد‌۲۴ گفت: مجلس طرحی را تصویب کرده و دولت را موظف کرده است که مجموعه اقداماتی را انجام دهد و یک مهلت دوماهه مشخص کرده بود که اگر تا ۲ ماه اروپا برخی از تحریم‌ها علیه ایران را برندارد، طبق آن قانون مجموعه اقدامات را اجرایی کند. یکی از این مواد، بازگشت به غنی سازی ۲۰ درصد بود. حالا بحث بر سر این است که نگاهی که این قانون را تصویب کرد معتقد است این موضوع فشاری را به طرف مقابل می‎آورد و آن‌ها را مجبور به برداشتن تحریم‌ها می‌کند، ولی در واقعیت و تجربه‌ای که از گذشته وجود دارد، نشان می‌دهد که اروپا چنین کاری را انجام نخواهد داد. این اقدام باعث می‌شود حتی کشور‌هایی که حامی ایران بودند از جمله چین و روسیه نیز از با اروپا و آمریکا همراه شوند.

بهشتی پور با تاکید بر اینکه تاریخ در حال تکرار شدن است، یاد آور شد: در سال ۸۴ غنی‌سازی را به صورت داوطلبانه متوقف کردند، اما اروپایی‌ها در قبالش هیچ رفتاری انجام نمی‌دادند و گشایشی در همکاری‌های سیاسی اقتصادی انجام نمی‌شد و بعد از آن ایران پلمپ نطنز را شکست و غنی سازی را بار دیگر از سر گرفت، با اینکار اروپا به سمت ایران نیامد، بلکه پرونده ایران را از شورای حکام به شورای امنیت برد.

باید منتظر بازگشت بایدن به برجام می‌ماندیم

حسن بهشتی پور ادامه داد: ما یا تصورمان این است که فضای بین‌الملل تغییر کرده و این رفتار‌ها دیگر تکرار نمی‌شود، یا اینکه تصورمان این است شرایط بدتر از این نخواهد شد. بایدن قرار بود به برجام برگردد، هنوز بایدن روی کار نیامده است و‌ ای کاش صبر می‌کردیم و بعد از اقدام بایدن در خصوص برجام، ما نیز اقدام می‌کردیم.

وی با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد شروع غنی‌سازی ۲۰ درصد، عملا یک بهانه‌ای می‌شود برای اینکه فشار‌های تازه‌ای را علیه ایران آغاز کنند،تصریح کرد: متاسفم که باید بگویم چین و روسیه زین پس از اقدامات جدید اروپا و آمریکا علیه ایران نخواهند شد و اگر به جای غنی سازی ۲۰ درصد رفتار‌هایی را انجام می‌داد که می‌تواست ابزار تحریم را از دست ا‌روپا و آمریکا خارج کند، تاثیر بیشتری می‌گذاشت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه برخی می‌گویند غنی‌سازی را شروع کردند تا جلوی مذاکره مجدد را بگیرند، تصریح کرد: مذاکره کردن یا نکردن از مسائل سیاست کلان کشور است که با اجازه رهبری صورت می‌پذیرد. ایران می‌توانست اقدامی انجام دهد که اهرم تحریم را بردارد. نظام تولید ما مشکل دارد. مجلس اگر به فکر است، باید به اصلاح نظام بانکداری و تولید ما کمک کند. زیرا با این کار نه تنها به اقتصاد کشور کمک می‌شود، بلکه اثر بخشی تحریم‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. قوانین و طرح‌هایی که مجلس تصویب می‌کند مانند برگشت به غنی‌سازی۲۰ درصد یا نابودی اسرائیل تا ۲۰ سال آینده، فقط یک فضای منفی را علیه ایران ایجاد می‌کند. ما نیاز به تصویب لوایحی داریم که تحریم‌ها کم اثر یا بی اثر شود. ما این کار‌ها را رها کردیم و دنبال این هستیم که فضا سازی علیه ایران را تشدید کنیم.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد:باید نگاه و رفتارمان را نسبت به مناسبات بین‌المللی تغییر دهیم.  نگاه به داخل  یعنی نظام تولید! شما اول نظام تولید خود را اصلاح کنید و مشکلات کشور را حل کنید بعد بروید در صحنه بین‌الملل از نابودی اسرائیل صحبت کنید. این طرح‌های مجلس مانند برگشت به غنی‌سازی ۲۰ درصدی و یا نابودی اسرائیل، طرح‌هایی است که به جای حل مشکلات صرفا مسائل و مشکلات را برای کشورمان بیشتر می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان