تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
گزارش رویداد۲۴ درباره ماجرای تبدیل سوابق کاری به اعتبار علمی؛

مشاغلی که مدرک تحصیلی چاپ می‎کنند/کارمندان «شهرداری» مشتری اصلی مدارک معادل

تبدیل سوابق کاری و آموزشی به گواهینامه هم سطح رشته‎های مختلف. راه حلی مناسب جهت تکمیل رزومه و ارتقاء جایگاه شغلی. این اولین جمله‎ای است که روی بنر تبلیغاتی موسسه‎ای که به شکلی "قانونمند" مدرک تحصیلی می‎فروشد به چشم می‎خورد. اولین برداشت افرادی که بازار کار اداری دور باشند از چنین تبلیغاتی چیزی نیست مگر مواجه شدن با یک تبلیغ غیرقانونی که گویی اقدام به فروش مدرک تحصیلی غیر معتبر می‎کند.
رویداد۲۴- شیداملکی- تبدیل سوابق کاری و آموزشی به گواهینامه هم سطح رشته‎های مختلف. راه حلی مناسب جهت تکمیل رزومه و ارتقاء جایگاه شغلی. این اولین جمله‎ای است که روی بنر تبلیغاتی موسسه‎ای که به شکلی "قانونمند" مدرک تحصیلی می‎فروشد به چشم می‎خورد. اولین برداشت افرادی که بازار کار اداری دور باشند از چنین تبلیغاتی چیزی نیست مگر  مواجه شدن با یک تبلیغ غیرقانونی که گویی اقدام به فروش مدرک تحصیلی غیر معتبر می‎کند.

به گزارش رویداد۲۴ ماجرای جعل مدرک تحصیلی اما یک جرم واضح است که صریحا در قانون اساسی جرم شناخته شده و با آن برخورد قانونی می‎شود. تبدیل سوابق کاری و آموزشی اما نه تنها جرم محسوب نمی‎شود، بلکه بدون هیچ ترس از قانونی هم به طور رسمی در حال انجام است.

یکی از کارگزاران کانال تلگرامی تبدیل سوابق کاری به مدرک آموزشی به رویداد۲۴ می‎گوید: گواهینامه‎ای که از سوی این مجموعه صادر می‎شود، گواهینامه معادل است و هیچ ارتباطی با آموزش عالی ندارد. این مدرک اما قابل ارائه به اکثر ارگان‎های دولتی و خصوصی است که امکان بهره‎مندی از تاییدیه قوه قضائیه و حتی ترجمه و ارائه به خارج از کشور را هم دارد.

این کارگزار در ادامه توضیحاتش درباره مورد تایید قرار گرفتن این مدرک در ارگان‎های مختلف دولتی تاکید می‎کند که مورد تایید قرار گرفتن این مدرک معادل در اداره‎ها بیشتر سلیقه‎ای است اما بر اساس آمار و  تجربه‎ای که در دست داریم «شهرداری تهران» و «شهرداری اصفهان»، «سپاه» و در مواردی نادر «شرکت نفت» مدرک را مورد تایید قرار داده‎اند و هیچ مشکلی با نوع آن نداشته‎اند.

بیشترین مدارک تحصیلی معادل در دست کارمندان شهرداری است
از سویی دیگر وی به این موضوع اشاره می‎کند که بیشتر افرادی که از این مدرک استفاده می‎کنند در شهرداری تهران مشغول به کار هستند و هیچ مشکلی پیدا نکرده‎اند و رتبه کاری و میزان حقوق دریافتی‌شان بر اساس مدرک معادل به سادگی افزایش پیدا کرده است. 

همچنین وی در مورد مبالغ دریافتی از سوی این موسسه به رویداد۲۴  می گوید: تعرفه گواهینامه همسطح کاردانی، یک میلیون و 500 هزار تومان، گواهینامه همسطح کارشناسی، یک میلیون 800 تومان، گواهینامه همسطح کارشناسی ارشد، دو میلیون 100 هزار تومان و همچنین گواهینامه همسطح دکتری دو میلیون و 300 هزار تومان است. 

البته پرداخت مبالغ گفته شده برای دریافت مدرک تحصیلی کافی نیست و افراد برای دریافت چنین مدارکی باید گواهی امضا شده‎ای از محل کار خود، مبنی بر اینکه چند ساعت کاری مشغول به فعالیت بوده‎اند ارائه دهند. 

برای مثال مدرک کارشناسی ارشد نیازمند سپری کردن 5 هزار ساعت کاری است. این بدین معنی است که فرد با سپری کردن حدود سه سال سابقه کاری نه تنها سابقه کاری معتبری برای خود رقم زده است، بلکه امکان افزایش حقوق به واسطه ارتقاء مدرک تحصیلی هم برای وی فراهم شده است.

 وقتی مدارک تحصیلی به سوال‎های علمی پاسخ نمی‎دهند
این درحالیست که حجم وسیعی از جوانان برای دریافت مدرک تحصیلی و در پی آن یافتن شغلی درخور شرایطشان در حال تلاش هستند. چنین مسائلی اما روح پویا و تلاشگر جامعه را دچار رخوت و بی انگیزگی خواهد کرد.

مسئله شغل و تحصیلات حالا دیگر تبدیل شده است به دایره‎ای که دور تکرار آن هیچ سوالی را جواب نمی‎دهد. آیا همیشه برای داشتن شغل باید تحصیلات دانشگاهی مرتبط را گذراند؟ حالا اما شاهد این موضوع هستیم که افراد با تحصیلات غیرمرتبط و از آن عجیب‎تر بدون هیچ تحصیلات دانشگاهی وارد مراکز اداری می‎شوند و پس از آن به مدرک تحصیلی می‎اندیشند.

این مدرک تحصیلی اما قرار نیست نه به سوال‎های علمی افراد پاسخ دهد و نه حتی دانشی بر دانش گذشته افراد بیفزاید. جامعه علمی و اجرایی کشور دچار نوعی از مدرک‎گرایی تهی از دانش شده است که بر هیچ چیز نمی‎افزاید مگر پایه حقوق دریافتی کارمندان.

از آنجایی که کارگزار این موسسه مدعی است بیشترین میزان تایید مدارک تحصیلی از سوی شهرداری تهران است رویداد۲۴  برای پیگیری این موضوع با اعضای شورای شهر تهران گفت و گو کرد.

این در حالیست که محسن سرخو نسبت به این موضوع ابراز بی اطللاعی می‎کند و می‎گوید: تا این لحظه هیچ اطلاعی از افزایش رتبه  شغلی در شهرداری به این روش نداشته است و به زودی این موضوع را در برنامه پیگیری‎های شورای شهر قرار می‎دهد. 

سرخو در ادامه بر این موضوع تاکید کرد که متاسفانه بر اساس ضعف قانونی شاهد آن هستیم که اداره‎ها می‎توانند با  توجه به سلیقه شخصی خود اقدام به چنین کارهایی کنند و بر همین اساس رتبه اداری کارمندانشان افزایش پیدا می‎کند.

حال اما دست یافتن به پاسخ این سوال که چرا با وجود تعداد زیادی از افراد تحصیل کرده هنوز هم موتورهای علمی و اجتماعی کشور به خوبی حرکت نمی کنند؟ ساده تر شده است. به راستی موقعیت فعلی سواد افراد شبیه به ورزشکاری شده است که روی دستگاه تردمیل به دنبال جواب این سوال می‎دود که چرا هرگز به خط پایان نمی‎رسد. 

برچسب من می‎دانم بر پیشانی ناآگاهان جامعه
وضعیت دانش عملی و نظری به شرایطی شبیه شده است که گویی هر شهروند یک برچسب من می‎دانم بر  پیشانی زده است و اما کمتر کسی را می‎شود پیدا کرد که بداند. دانش از شکل واقعی و حرفه‎ای خود به نوعی وسیله تبدیل شده که حتی کاربرد توسعه بخش آن وسیله را هم ندارد. 

دانش نوین در جامعه‎ای خالی از پویایی این روزها یعنی مدرک تحصیلی به هر شکل و قیمتی که باشد. دیگر اهمیتی ندارد که افراد از کدام دانشگاه فارغ التحصیل شده‎اند یا برای قبولی در رشته مورد نظر خود تا چه اندازه تلاش کرده‎اند. 

این اما بیشتر برای افرادی صادق است که قبل از ورود به دانشگاه به شغلی رسمی دست پیدا کرده باشند. برای مثال کارمند شهرداری باشند و بر اساس احساس نیازشان تصمیم بگیرند مدرک تحصیلی را از دیپلم به مدارج بالا تر ارتقاء دهند.

این کار اما در سیستم اداری منفعت‎طلبانه بسیار ساده و آسان است. در همین مرحله است که مدرک معادل تحصیلی رونمایی می‎شود. کارمندان اداره‎هایی مثل شهرداری و یا حتی دیگر اداره‎های دولتی ساعات کاری‎شان تبدیل می‎شود به پله‎های برای کسب مدرک تحصیلی. 

ساعت‎های کاری که بابت آن حقوق دریافت کرده‎اند در حقیقت نقش ساعت‎های درسی را بازی می‎کنند که افراد عادی برای گذراندن آن اگر آنقدر خوش اقبال نباشند که در سیستم روزانه دانشگاه‎ها پذیرش شوند باید شهریه‎های هنگفتی برای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد پرداخت کنند. این هزینه‎ها اما بخش هزینه‎های مربوط به ایاب و ذهاب و هزینه‎های جانبی را در بر نمی‎گیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
0
2
ایا کاری که مرکز پیام نور ،علمی کاربردی وغیر انتفاعی میکنند با کار این اقایان تفاوتی دارند. در نطام کاری و استخدامی که مدرک و پارتی حرف اول را میزند . دانش و اگاهی سواد ارزشی ندارد و اگر نامت با مهندس و دکتر شروع نشود ادم حسابت نمی کنند حه توقعی دارید؟
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
0
0
ایا این همه دانشجوی سهمیه ای و خانواده شهید که دکتر و پروفسور میشن یا اینهنه دانشگاه درپید که مدرک صادر میکنن گوای این حقیقت نیست؟؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان