تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۹

همین حالا این برنامه ویروسی را پاک کنید!

 گزارشی توسط تیم امنیتی MalwareBytes منتشر شده است مبنی بر انتشار برنامه ویروسی در پلی استور گوشی های اندرویدی که سریعاً باید جلوی آن گرفته شود.

اخبار تکنولوژی
رویداد۲۴ دیروز گزارشی مبنی بر انتشار برنامه ویروسی در پلی استور توسط یک تیم امنیتی با نام MalwareBytes منتشر شد. این برنامه که با نام Bardcode Scanner شناخته می شود، یکی از صدها برنامه ای است که کاربران زیادی برای خواندن و اسکن کردن بارکد از آنها استفاده می کنند.

این برنامه با آمار دانلود ۱۰ میلیون بار در پلی استور وجود دارد. اما به نظر می رسد سالهاست مشکلی در این برنامه وجود دارد که مربوط به قسمت برنامه گوگل پلی پس میشود. این برنامه به کاربران اندرویدی اجازه می دهد تا از نسخه کامل آن بصورت ماهانه با پرداخت ۴.۹۹ دلار و یا ۲۹.۹۹ دلار برای اشتراک سالانه پرداخت کنند. شخصی که اشتراک را خریداری کند می تواند خودش به علاوه پنج نفر دیگر اعضای خانواده از این برنامه بصورت مشترک استفاده کنند.

این گزارش اشاره به آپدیت اخیر آنها که از ماه دسامبر منتشر شده بود دارد. که به واسطه آن، این برنامه شروع به نمایش تبلیغات یک برنامه پاک سازی کننده می کند که هدف آن پاک کردن فایل های اضافی از دستگاه است. اما نکته قابل توجه این است که این برنامه از پلی استور حذف شده و اگر آنرا از قبل نصب کرده بودید امکان دارد هنوز بر روی گوشی شما باشد.


بیشتر بخوانید: بلاهایی که تلفن‌های هوشمند به جانتان می‌اندازد


قبل از آنکه این اپلیکیشن از لیست برنامه های پلی استور حذف شود، توسعه دهنده آن با نام LAVABIRD LTD، برنامه های دیگری را نیز در پلی استور برای دانلود قرار داده بوده است. این برنامه حذف شده از پلی استور با نام Barcode Scanner بوده است.

به گفته تیم امنیتی مذکور، این اپلیکیشن اقدام به باز کردن مرورگر پیش فرض کاربر کرده و بدون اجازه کاربر و در پس زمینه اقدام به تکرار نمایش تبلیغات می کرده است. برای استفاده از برنامه های بارکد اسکنر، شما می توانید با یک جستجوی ساده در پلی استور اقدام به دانلود اینگونه برنامه ها کنید.

لازم به ذکر است شما می توانید از برنامه گوگل لنز نیز برای اسکن کردن QR کد ها استفاده کنید که در دستگاه های اندرویدی بصورت پیش فرض وجود دارد.

حال ممکن است شما بخواهید به همین علت تمام برنامه های اسکنر خود را پاک کرده و از گوگل لنز استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که اگر بد افزار فوق را از گوشی خود حذف کرده باشید، دیگر نیازی نیست نگران استفاده یا عدم استفاده از دیگر اپلیکیشن های مشابه باشید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان