تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
انتخابات اسرائیل؛

نتایج اولیه انتخابات رژیم صهیونیستی اعلام شد

بر اساس برآوردهای اولیه، حزب «لیکود» با کسب ۳۳ کرسی پارلمان در صدر این رقابت است و پس از آن نیز حزب «یش عتید» با ۱۶ کرسی قرار دارد.

انتخابات اسرائیل

رویداد۲۴ نظرسنجی‌های بعد از رای گیری در انتخابات پارلمانی اسرائیل نشان می‌دهد که حزب لیکود، به رهبری بنیامین نتانیاهو و متحدانش پیشتاز این رقابت هستند.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز اعلام داشت که بر اساس برآوردهای اولیه، حزب «لیکود» با کسب ۳۳ کرسی پارلمان در صدر این رقابت است و پس از آن نیز حزب «یش عتید» با ۱۶ کرسی قرار دارد.

این انتخابات در حالی برگزار شد که نتانیاهو از یکسو به دلیل اتهاماتی همچون فساد و سوء استفاده از قدرت بشدت مورد انتقاد مخالفانش قرار گرفته و از سوی دیگر موفقیت دولتش در راه اندازی یک کمپین سراسری برای واکسیناسیون عمومی مردم در مقابل همه‌گیری ویروس کرونا، یک برگ برندۀ درخور توجه برای او در این انتخابات به شمار می‌رود.

اگرچه به اتکای این نظرسنجی‌ها نتانیاهو بار دیگر در چند قدمی پیروزی قرار گرفته، اما به نظر می‌رسد شمار کرسی‌هایی که می‌تواند در پارلمان از آن خود کند، کمتر از دور پیشین باشد.

در چنین وضعیتی، پرسشی که همچنان مطرح است این که آیا در صورت پیروزی، ائتلاف مد نظر نتانیاهو می‌تواند حمایتهای لازم را برای تشکیل دولت کسب کند یا خیر.

کاهش ۴.۷ درصدی مشارکت

انتخابات روز سه‌شنبه ۲۳ مارس، چهارمین انتخابات پارلمانی اسرائیل طی دو سال اخیر بود. با این وجود یک تفاوت اساسی با سه انتخابات پیشین داشت. در این انتخابات، رقیب اصلی نتانیاهو یعنی ژنرال بنی گانتس، جای خود را به یائیر لپید، رهبر حزب میانه «یش عتید» (به معنای آینده کجاست) داده بود.

بنا بر اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی امسال حدود ۶۰.۹ درصد بود که نسبت به انتخاباتی که یک سال پیش از این برگزار شد، افت ۴.۷ درصدی را نشان می‌داد.

مراکز رای گیری از ساعت ۷ بامداد آغاز به کار کردند و تعداد ۱۳ هزار و ۶۸۴ مرکز اخذ رأی راه اندازی شده بودند.

بنا بر اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات، بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار رأی دهندۀ تا ساعت ۲۲ فرصت داشتند که رأی‌های خود را در صندوق‌ها بیندازند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان