تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۰

نظر قالیباف درباره سند همکاری جامع ایران و چین

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امضای سند همکاری جامع ایران و چین هشدار مهمی به آمریکا است تا بفهمد که مناسبات بین‌المللی به سرعت به ضرر آمریکا در حال تغییر است و این کشور دیگر در موقعیتی نیست که بتواند الگو و برنامه یا توافقی را به طور یکجانبه به کشور‌های مستقل تحمیل کند.

نظر قالیباف درباره سند همکاری جامع ایران و چین

رویداد۲۴ محمد باقر قالیباف روز یکشنبه در نطق پیش از دستور مجلس شورای اسلامی درباره سند همکاری جامع ایران و چین افزود: ما از این اقدام استقبال می‌کنیم چرا که امضای این سند اگر به معنای اعلام واقعی این امر باشد که جهان در غرب خلاصه نمی‌شود و قرن آینده قرن آسیا است یک گام راهبردی محسوب خواهد شد. امضای این سند هشدار مهمی به آمریکا است تا بفهمد که مناسبات بین‌المللی به سرعت به ضرر آمریکا در حال تغییر است و این کشور دیگر در موقعیتی نیست که بتواند الگو و برنامه یا توافقی را به طور یکجانبه به کشور‌های مستقل تحمیل کند.

وی با بیان این که سند توافق ایران و چین می‌توانست زودتر امضا شود گفت: ما عقیده داریم که زمان مهمی که باید برای شکل دادن به همکاری‌های واقعی اقتصادی و سیاسی و همچنین مقابله موثر با فشار‌های ظالمانه آمریکا می‌شد از دست رفته است، اما با این حال باید فرصت را مغتنم شمرد تا اولا این سند را با حفظ منافع ملی تبدیل به پروژه‌ها و برنامه‌ها و همکاری‌های واقعی اقتصادی و سیاسی کرد و ثانیا مدل ارتقاء روابط به سطح راهبردی باید با کشور‌های دیگر به ویژه همسایگان نیز طراحی و به سرعت اجرا شود.


بیشتر بخوانید: پشت پرده امضای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین/ رفتار منطقه‌ای تهران تغییر می‌کند؟


قالیباف یادآور شد: با وجود اهمیت سند راهبردی فعلی باید به این مطلب توجه شود که این سند به ترسیم یک نقشه راه کلی در روابط ایران و چین بسنده کرده است باید هدف‌های کلی که در این موضوع به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید اراده و برنامه‌های لازم برای تبدیل آن به همکاری‌های ملموس در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی شکل بگیرد.

قالیباف گفت: مجلس نظارت خواهد کرد تا هنگامی که برای اجرایی شدن این سند، عهده‌نامه‌ها، قرارداد‌ها و موافقتنامه‌های همکاری بین دو کشور در دستور کار دولت قرار گیرد به وظیفه خود در زمینه رسیدگی دقیق و به تصویب رساندن آن‌ها مطابق منافع ملی عمل می‌کند و مردم را نیز در جریان همه ابعاد ماجرا قرار خواهد داد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان