تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

فاجعه ویروس کرونا زیر پوست شبه قاره/ آیا باید نگران کرونای هندی باشیم؟

جهان بار دیگر در وحشت یک نوع جهش جدید از ویروس کرونا فرو رفته. نوع جدیدی که گفته می‌شود هم در کشندگی و هم در میزان ابتلا نسبت به گذشته خطرناک‌تر است. اما در این گزارش واقعیت‌های مرتبط با ویروس کرونای هندی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

ویروس کرونای هندی

رویداد۲۴ جهان با شوک دیگری به نام ویروس کرونای هندی مواجه شده است. شبه جزیره هند به شدت درگیر نوع جهش یافته‌ای از ویروس کرونا شده است که منجر به مرگ روزانه بیش از ۲ هزار نفر در این کشور شده است. به گزارش رسانه‌ها وضعیت در بیمارستان‌های هند بسیار وخیم است. در ایران پروزا‌ها از مقصد هند به ایران و برعکس تعلیق شده‌اند.

جزئیات شیوع ویروس کرونای هندی

سه ماه پیش وضعیت در هند بهتر شده بود. موج کرونایی که در پاییز شبه قاره هند را در بر گرفته بود فروکش کرده بود و مدارس کم کم در حال بازگشایی بودند و دوستان بار دیگر دور هم جمع می‌شدند. از همه این‌ها بهتر خبر آغاز مجدد مسابقات کریکت در شبه قاره هند بود.

نارندرا مودی نحست وزیر هند در ماه ژانویه خطاب به دانشجویان این کشور، یک خط موازی میان پیروزی‌های هند در کریکت و مبارزه دولت با کرونا کشید و گفت هر دوی این چالش‌ها را به درستی کنترل کرده است.

او گفت: به روش هندی توانستیم با ویروس کرونا مبارزه کنیم و وضعیت زیرساخت‌های بهداشتی بهبود پیدا کرده است. تحقیقات واکسن و ظرفیت تولید در کشور نه تنها به هند بلکه به همه کشور‌های جهان سپری در برابر کرونا خواهد داد.

در ماه فوریه حزب متبوع نارندرا مودی یعنی بی جی پی قانونی را تصویب کرد که طی آن نخست وزیر هند را برای شکست کرونا تحسین می‌کرد.

به گزارش رویداد‌۲۴اما یک ماه برای یک پندمی در عالم کرونا زمان زیادی است. اوایل ماه مارس هند توانست رکورد ۱۳ هزار مورد ابتلای جدید در کرونا را بزند و این تعداد نسبت به آلمان و فرانسه هم رقم پایینی بود چه برسد به یک کشور با ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت. اما ناگهان ورق برگشت و روز ۲۱ آپریل ۳۱۵ هزار مورد جدید کرونا و ۲۰۰۰ هزار کشته در روز اعلام شد. این آمار بیشترین آمار ابتلا در یک روز در جهان بود.


بیشتر بخوانید:امتیاز طلایی تولید واکسن مشترک ایران و روسیه چطور به اکتوور رسید؟


نکته نگران کننده‌تر این است که ویروس شناسان معتقدند این رقم تنها نوک قله کوه یخی است که زیر پوست شبه قاره پنهان شده است.

اپیدمیولوژیست‌ها به نشریه اکونومیست گفته‌اند در هند تعداد آزمایش‌ها در خارج از شهر‌های بزرگ بسیار پایین است و در نتیجه عدد کنونی را باید در ۳۰ یا حتی بیشتر ضرب کنید تا به عدد واقعی تعداد مبتلایان دست پیدا کنید.

یک بررسی سرولوژی در ماه دسامبر نشان داده بود که ۲۱ درصد هندی‌ها در آن زمان آنتی بادی کرونا را در بدنشان داشته‌اند، اما همان زمان آمار رسمی نشان می‌داد تنها یک درصد جمعیت هند به کرونا مبتلا شده‌اند.

روزنامه نگاران محلی در هند اخیرا تعداد تشییع جنازه‌ها و رکورد مرگ و میر ثبت شده در بیمارستان‌ها را مورد بررسی قرار داده و نشان دادند که آمار رسمی اعلام شده با میانگین آماری که آن‌ها کسب کرده‌اند اختلاف فاحشی دارد. یک گزارش در هفته دوم آپریل نشان داده بود که مقامات یک شهر در ایالات گجرات در یک هفته تنها ۷ گزارش مرگ منتشر کرده‌اند در حالی که بررسی‌های این رسانه حاکی از آن بود که تنها در دو بیمارستان در آن هفته بیش از ۳۰۰ نفر در اثر کرونا جانشان را از دست داده بودند.

اگر بین اعداد اعلام شده در هندوستان و گزارش رسانه‌های هندی یک نسبت منطقی در نظر بگیریند احتمالا نباید آمار ۲۰۰۰ کشته در روز هندوستان را جدی بگیریم و در واقع باید بدانیم عدد واقعی بسیار بالاتر از اینهاست.

به گزارش اکونومیست بررسی‌های اولیه نشان می‌داد موج اول بیشترین ضربه را به محله‌های فقیر نشین در بمبئی وارد کرده بود، اما موج دوم به مراکز خرید، دفاتر شرکت‌ها و برج‌های بلند سرایت کرده است. از نظر جغرافیایی این ویروس موتاسیون یافته در هند به سراسر کشور منتقل شده است.

به لطف شبکه‌های اجتماعی واقعیت ترسناک موج دوم کرونا در هند برای همه جهان آشکار شده است؛ آمبولانس‌هایی که در صف‌های طولانی منتظر انتقال بیماران به بیمارستان‌ها هستند؛ کیسه‌های جنازه که در محل سوزاندن جنازه‌ها تلنبار شده اند؛ ده‌ها مرده سوزی در یک لحظه، مرد میانسالی که جلوی ماشین یک افسر بهداشتی دراز کشیده تا برای پدر در حال مرگ خود بیمارستان پیدا کند.

در هندوستان نیز انتقادی مشابه انتقادات ایرانی‌ها به سیاست مداران وارد است. بسیاری معتقدند مودی با عدم پذیرش پیشنهاد واردات واکسن فایزر به این کشور با هدف تقویت تولید داخلی واکسن آسترازنکا توسط موسسه سروم در واقع زمان لازم برای واکسیناسیون را از دست داد و مقصر موج دوم کروناست.

به گزارش رویداد‌۲۴ اکونومیست در یادداشتی در این باره نوشته شعار مودی برای خودکفایی در ساخت واکسن سبب شد این کشور درخواست فایزر برای صادرات واکسن به این کشور را رد کند و اکنون مردم هند با حدود سه میلیون دوز در روز باید به صورت قطره چکانی واکسینه شوند. با این سرعت عمل تا پایان ۲۰۲۲ نیز واکسیناسیون در هند تمام نمی‌شود.

تاریخ در هند تکرار شده است. تاریخ دان‌ها می‌گویند در زمان شیوع و همه گیری ویروس آنفولانزای اسپانیایی نیز هند در موج اول به صورت خفیف و در موج دوم به شکل شدید دچار آن ویروس شده و به کشتار جمعی بزرگی ختم شده است. حدود یک سوم جمعیت ۵۰ میلیونی کشته‌ها در همه گیری آنفولانزای اسپانیایی به هند تعلق داشت.

اما تفاوتی که همه گیری این دوره با آنفولانزای اسپانیایی دارد، مساله شیوع جهان شمولی پدیده‌هاست. با افزایش آمد و شد‌ها و تسهیل تبادلات میان کشورها، شیوع ویروس‌ها نیز سرعت بیشتری گرفته است.

گفته می‌شود ویروس کرونایی که در هند شیوع پیدا کرده جهش جدیدی از این ویروس است. هنوز معلوم نیست چقدر این جهش جدید ویروس کرونا خطرناک است، اما شواهد نشان می‌دهد باید نگران باشیم.

دویچه وله در یادداشتی هر آنچه که دانشمندان تاکنون از جهش هندی کرونا یافته‌اند را جمع آوری کرده است. در این یادداشت آمده: بسیاری از کارشناسان نگرانند که جهش هندی کرونا در واقع یک نوعی از «سوپر جهش» باشد. تدروس دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفته به شدت نگران وضعیت در هند است.

مساله مهم اینجاست که نوع جهش یافته هندی کرونا به دیگر کشور‌ها نیز سرایت کرده است. مقامات بعداشتی آلمان، بلژیک، انگلیس، آمریکا، استرالیا و سنگاپور از وجود موتاسیون هندی کرونا در کشورشان خبر داده اند. وزیر بهداشت بریتانیا گفته ۷۷ مورد ابتلا به کرونای هندی یافت شده.

چرا ویروس کرونای هندی خطرناک است؟

دویچه وله در پاسخ به این سوال با استناد به تحقیقات پزشکی نوشته: نوع هندی کرونا از دو موتاسیون در پروتئین‌های ویروس تشکیل شده است. پروتئین مژکی ویروس در واقع به کرونا این امکان را می‌دهد که وارد بدن شده و فرد را بیمار کند. در صورتی که ویروس بتواند از سیستم ایمنی بدن یا واکسینه شده‌ها یا کسانی که آنتی بادی دارند فرار کند، فرد به ویروس کرونا مبتلا می‌شود.

کارشناسان معتقدند این احتمال وجود دارد که افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند یا کسانی که واکسن زده‌اند نیز در برابر موتاسیون هندی کرونا ایمن نباشند.

به گزارش رویداد‌۲۴با این حال بر اساس دسته بندی سازمان جهانی بهداشت، کرونای هندی از نوعی است که هنوز مایه نگرانی شدید این سازمان نیست. جفری برت رییس موسسه ژنتیکی در انگلیس گفته نوع هندی کرونا در ماه‌های گذشته بسیار کم شیوع پیدا کرده و از این رو مانند کرونای انگلیسی قدرت شیوع ندارد.

اما بسیاری از کارشناسان دیگر حرف دیگری می‌زنند و تحولات اخیر نشان می‌دهد شاید پیش بینی این دسته از کارشناسان بدبین درست‌تر باشد. ایالت ماهاراشترا هند اعلام کرده ۶۰ درصد مبتلایان جدید در این ایالت به کرونای هندی مبتلا شده‌اند.

نشریه وال استریت ژورنال نوشته هند تاکنون ۱۳ موتاسیون کرونا را از سر گذرانده، اما دو جهش اخیر اهمیت بیشتری داشته‌اند چرا که یک جهش در واقع میزان شیوع ویروس و دور زدن آنتی بادی‌ها را افزایش داده و یک موتاسیون دیگر هم واکنش‌های سیستم ایمنی بدن را خنثی کرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان