تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰

مذاکرات وین به کجا رسید؟/ کدام تحریم‌ها ابتدا رفع می‌شود؟

طرف ایرانی می‌‌گوید مذاکرات برجام رو به پیشرفت است و طرف خارجی می‌گوید هنوز به توافقی نرسیده‌اند.

کدام تحریم‌ها ابتدا رفع می‌شود؟

رویداد۲۴ مهرداد عمادی، مشاور اتحادیه اروپا می‌‌گوید مذاکرات رو به پیشرفت است اما مذاکرات این دور پیچیدگی‌های بسیاری دارد. به گفته این مشاور اتحادیه اروپا، توافق‌هایی برای برداشته شدن برخی از تحریم‌ها انجام شده و احتمالا همانگونه که عباس عراقچی هم گفته تحریم‌های بانکی برداشته شود. اما رفع این تحریم‌ها چقدر زمان می‌برد و مردم چه زمان اثر آن را بر معیشت خود حس می‌کنند؟

این سوالاتی است که مهرداد عمادی در این گفتگو به آن جواب داده است. متن گفتگوی تجارت‌نیوز با مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا را در ادامه می‌خوانید:

دلیل پیچیدگی مذاکرات وین
اخبار متفاوتی از مذاکرات وین به گوش می‌رسد. رسانه‌ها و منابع داخلی مذاکرات را امیدبخش می‌دانند و می‌گویند توافق نزدیک است. اما رسانه‌ها و مقامات خارجی را فضا را مبهم و توافق را دورتر می‌بینند. شما روند مذاکرات را چطور ارزیابی می‌کنید؟

گفته‌ها و داده‌های هر دو طرف نشان می‌دهد که مذاکرات رو به پیشرفت است اما بر سر میزان پیشرفت مذاکرات اختلاف‌نظر وجود دارد. اندازه پیشرفت به قدری نیست که تهران می‌گوید. چون رسیدن مجدد به توافق قبلی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در سال ۲۰۱۵ طرف امریکایی در امضای توافقنامه تاخیر و تعلل داشت چون مطمئن نبود که متن توافق، خواسته آمریکا را تامین می‌کند.

اما در مذاکرات وین، به خصوص در این هفته و هفته گذشته این آلمان و فرانسه هستند که نگرانی‌هایی دارند و این نگرانی‌ها را پشت درهای بسته با طرف آمریکایی مطرح می‌کنند. از طرفی چون طرف آمریکایی هم می‌خواهد روابط خود با اروپا را بازسازی کند، با این فرایند همراهی می‌کند. اگر این نگرانی‌ها نبود حتما ما به امضای توافق نهایی نزدیک‌ بودیم.


بیشتر بخوانید: رایزنی‌های فشرده در وین ادامه دارد


این نگرانی‌ها شامل چه مواردی است؟
این نگرانی‌ها دو قسمت دارد، یکی نگرانی‌هایی که کویت و امارات و عربستان سعودی درباره فعالیت هسته‌ای ایران در منطقه عنوان کرده‌اند و مدعی شده‌اند که دستیابی ایران به سلاح اتمی، امنیت منطقه را زیر سوال می‌برد. این نگرانی است که بارها آن را مطرح کرده‌اند و فرانسه تصمیم گرفته این نگرانی‌ها را وارد متن گفتگو کند و تا زمانی که این نگرانی‌ها برطرف نشود، رسیدن به توافق دشوار است.

نگرانی دوم درباره کشورهای اروپای ۳ است. آنها به برخی از فعالیت‌ها و پرونده‌های ایران در این کشورها اشاره می‌کنند و می‌گویند برخی از فعالیت‌های ایران خارج از پروتکل‌های مشخص شده است. این نگرانی‌ها مشخصا در کشورهای اروپایی مطرح می‌شود و به امریکا هم ارتباطی ندارد. اما اروپای ۳ می‌خواهد که این نگرانی‌ها در این توافق رفع شود. این موارد هم عمق گفتگوها را پیچیده کرده و هم فضای مثبت گفتگوها را تحت تاثیر قرار داده است.

در گفتگوی قبلی هم شما نکاتی درباره موضع فرانسه عنوان کردید و حتی گفتید که در دور اول مذاکرات هم فرانسه چند باری از جلسه خارج شد تا درباره مفاد قرارداد با ریاض مشورت کند. اما مساله آلمان در این دوره اضافه شده است؟
حدود یک ماه گذشته، گزارشی در اتحادیه اروپا منتشر شد که مدعی شده بود خریدهای نظامی و صنعتی ایران (مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای) افزایش یافته است. این را سوئد اعلام کرد اما کانال اصلی انتقال این مساله، هلند و آلمان بود. به همین دلیل آلمان هم در این دور مذاکرات کنار فرانسه قرار گرفته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تحریم ایران
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان