تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۰

چالشی جدید برای واکسیناسیون عمومی علیه کرونا

 به نقل از منبع ساوث چاینا مورنینگ پورت امارات متحده عربی و بحرین اعلام کردند دُز بوستر تقویت کننده‌ای برای افرادی که شش ماه پیش تزریق دو دُز واکسن سینوفارم را تکمیل کرده‌اند، در نظر می‌گیرند.

روند واکسیناسیون کرونا در ایران

رویداد۲۴ برخی کارشناسان می‌گویند این پیشنهاد نشان دهنده این است که پاسخ ایمنی واکسن به اندازه ایده‌آل نیست و می‌تواند افزایش یابد، اما جالب است که برخی کارشناسان معتقدند بهتر است دُز بوستر با یک واکسن متفاوت، به جای دُز سوم از همان واکسن، انجام شود.

سازمان مدیریت بحران و حوادث امارات متحده عربی اعلام کرد به عنوان بخشی از استراتژی پیشگیرانه امارات متحده عربی برای تأمین حداکثر حفاظت از جامعه، اکنون یک دُز حمایتی اضافی از سینوفارم برای افرادی که قبلاً واکسن دریافت کرده‌اند و بیش از شش ماه از تزریق دُز دوم آن‌ها می‌گذرد، درنظر گرفته شده است. اولویت دریافت دُز اضافی سینوفارم با افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن است.

بحرین هم بیانیه مشابهی صادر کرد و اعلام کرد برای دریافت کنندگان سینوفارم، از گروه‌های اولویت دار، دُز بوستر تقویت کننده تزریق می‌‎شود.

حالا در سراسر جهان، کشور‌ها در حال بررسی این موضوع هستند که آیا برای افزایش ایمنی بخشی واکسن‌ها نیاز به یک دُز تقویت کننده است یا خیر.

بریتانیا روز چهارشنبه رسماً مطالعه بالینی روی این موضوع که افرادی که دورره ایمن‌سازی را کامل کرده‌اند، به یک واکسن بوستر احتیاج دارند یا نه و در صورت لزوم کدام واکسن برای آن‌ها تزریق شود، شروع کرد. مدیران مجموعه‌های فایزر و مدرنا نیز ماه گذشته اعلام کردند افرادی که دو دُز واکسن آن‌ها را دریافت کرده‌اند احتمالاً طی ۱۲ ماه و بعد هم به صورت سالیانه به تزریق بوستر نیاز دارند.


بیشتر بخوانید: چه کسانی نباید واکسن کرونا بزنند؟


واکسن چینی سینوفارم، با ۷۹ درصد میزان اثربخشی، توسط سازمان بهداشت جهانی مجوز استفاده اضطراری را دریافت کرده است. اطلاعات جهانی نشان می‌دهد میزان اثر بخشی آن حداقل ۵۰ درصد است و حداقل برای شش ماه مصونیت ایجاد می‌کند.

نیکولای پتروفسکی، استاد دانشگاه فلیندر در استرالیا و کارشناس واکسن در این مورد گفت: این نگرانی وجود دارد که واکسن‌های غیرفعال شده ایمنی زایی قطعی نداشته باشند، به طوری که فقط شش ماه پس از دُز دوم به دُز سوم نیاز دارند. مشکل ممکن است از مقدار کم پروتئین اسپایک واکسن‌های غیرفعال یا ادجوانت ضعیف‌تری که در این واکسن‌ها استفاده شده است، باشد.

ایمنی بیشتر می‌تواند به جای استفاده از تزریق سوم واکسنی با همان فناوری، با مخلوط کردن واکسن‌هایی که از فنآوری‌های مختلف استفاده می‌کنند، به دست آید. طبق تجارب من از واکسن‌های دیگر مانند هپاتیت B، نمی‌توان از دُز بعدی همان واکسن سود چندانی برد، بلکه آنچه مورد نیاز است یک رویکرد جدید است.

در آینده به طور حتم شاهد استفاده بیشتر از رژیم‌های مخلوط خواهیم بود، زیرا واکسن‌های آدنوویروس (فناوری موجود در واکسن آسترازنکا) نمی‌توانند برای افزایش بیشتر حساسیت به پروتئین وکتور استفاده شوند، بنابراین یک واکسن متفاوت، مانند واکسن‌های با پروتئین نوترکیب، مورد نیاز است تا صد‌ها میلیون نفر که قبلاً با واکسن آدنو ویروس واکسینه شده اند، به موقع تقویت شوند.

یک متخصص واکسن چین که به دلیل حساسیت موضوع از معرفی خود خودداری کرد، گفت: صنعت در حال بررسی سطح آنتی بادی بیماران واکسینه شده و بهبود یافته و کار روی روش‌های بهبود ایمن سازی است.

واکسیناسیون با استفاده از فناوری‌های مختلف مزایای بهتری دارد اما در صورت عدم وجود گزینه‌های دیگر، دُز سوم واکسن غیرفعال قابل قبول است. مقامات دولت چین در صورت نیاز درحال بررسی تنظیم روش‌های تقویت پاسخ ایمنی در آینده هستند.

امارات متحده عربی در ژوئیه سال گذشته میزبان بزرگترین آزمایشات بالینی مرحله نهایی محصول سینوفارم بود که اکنون از طریق سرمایه گذاری مشترک گروه National Biotec China - زیرمجموعه واکسن Sinopharm - و شریک آن در آزمایشات بالینی G۴۲ Healthcare در ابوظبی تولید می‌شود.

امارات متحده عربی یکی از بالاترین نرخ تلقیح واکسن در جهان را با واکسیناسیون نزدیک به ۷۴ درصد از افرادی که واجد شرایط هستند، دارد، اما همچنان بیش از ۱۰۰۰ عفونت جدید در هر روز گزارش می‌کند. هفته گذشته سفارت چین در امارات به شهروندان چینی در آنجا هشدار داد که ماسک بزنند و از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و پیوستن به اجتماعات بزرگ خودداری کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان