تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰

جزئیات ممنوعیت سفر‌ها از ۱۲ تا ۱۷ خرداد/ نگرانی از جایگزینی ویروس هندی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ممنوعیت سفر بین استانی همزمان با تعطیلات نیمه خردادماه و برقراری جرایم ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی برای تخلفات در این خصوص خبر داد.

محدودیت‌ سفرها در روزهای کرونا

رویداد۲۴ دکتر علیرضا رییسی درباره مصوبات جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رییس جمهور و دیگر اعضا برگزار شد، گفت: مصوبه‌ای که امروز در ستاد ملی مورد تایید قرار گرفت مربوط به ممنوعیت سفر بین استانی از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه ۱۲ خرداد تا ۱۲ ظهر دوشنبه ۱۷ خرداد ماه است. بنابراین سفر در این بازه زمانی ممنوع است.

وی گفت: به دنبال ممنوعیت تردد بین استانی اتخاذ شده، جرایم یک میلیونی برای تردد در شهرهای قرمز و ۵۰۰هزار تومانی برای شهرهای نارنجی و زرد برقرار است.

ممنوعیت سفر بین استانی در تعطیلات نیمه خرداد

رییسی تاکید کرد: این ممنوعیت سفر بین همه استانها بدون توجه به رنگ بندی شهرها است.

وی گفت: سفر کمتر، تردد کمتر و تجمع کمتر می‌تواند در کنترل بیماری موثر باشد. امیدواریم مردم مانند همیشه در این چند روز هم کمک و حمایت لازم را داشته باشند.

زمان واکسیناسیون سنین ۶۵ تا ۶۹ سال

رئیسی ادامه داد: در رابطه با واکسیناسیون نیز تاکنون بالغ بر ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار دُز واکسن در کشور تزریق کردیم و گروه‌های کادر بهداشت و درمان، سنین بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال و بالای ۷۰ سال یا واکسیناسیون را تمام کردیم یا همچنان در حال انجام است. در این هفته هم برنامه آن است افرادی که نوبت‌دهی شدند و هنوز واکسن تزریق نکردند تا اواخر همین هفته به اتمام برسانیم و برای هفته بعد با تامین واکسن و لکه‌گیری افراد باقی مانده ۷۰ سال به بالا، از هفته بعد به افراد بالای ۶۵ سال واکسن تزریق کنیم.


بیشتربخوانید: برگ برنده کشورها در مقابله با کرونا/ ما باید چه کنیم؟

ظرفیت تزریق روزانه ۳۰۰هزار دُز واکسن در کشور

وی افزود: ۸۷۸ مرکز و پایگاه تجمیعی واکسیناسیون داریم و ۱۹ پایگاه خودرویی راه‌اندازی شده است و تمام مراکز استان‌ها در پی این هستند که مراکز خودرویی را راه‌اندازی کنند. ۲۹۰۰ تیم واکسیناتور مجهز شدند. ظرفیت تزریق واکسن روزانه ما الان تا ۳۰۰ هزار واکسن در روز است؛ گرچه فعلا این ظرفیت پر نشده است و رکورد تزریق واکسن ما  ۲۰۰ هزار واکسن در روز بوده است که به شرط تامین این عدد می‌تواند افزایش یابد.

اتمام واکسیناسیون سالمندان تا پایان خرداد

رییسی گفت: بسیار امیدواریم تا پایان خرداد واکسیناسیون افراد سالمند را انجام دهیم و از تیرماه افراد دارای بیماری‌های خاص مانند افراد دیالیزی، هموفیلی، افراد پیوند عضو شده و... را واکسینه کنیم که اطمینان حاصل کنیم زیرا افراد در معرض خطر هستند.

رییسی گفت: امروز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با ریاست رییس جمهور و حضور همه اعضا برگزار شد و مروری داشتیم بر وضعیت بیماری در سطح دنیا. متاسفانه تعداد مرگ و میرهای ناشی از کرونا در هندوستان با سرعت بالایی دارد افزایش می یابد و میزان موارد ابتلا در این کشور نیز همچنان بالاست.

کشور انگلستان موج ویروس جهش یافته انگلیسی را پشت سر گذاشته و مجددا در اکثر شهرهای این کشور بحث ویروس جهش یافته هندی وجود دارد و این ویروس دارد جایگزین می‌شود. اما این جایگزین شدن ویروس جهش یافته هندی نکته مهمی است و سوش غالب، دیگر ویروس انگلیسی نیست و ویروس هندی جایگزین سوش انگلیسی شده است. اما با توجه به اینکه در انگلستان حجم واکسیناسیون بالا رفته و علیرغم درگیری با ویروس هندی، اما میزان مرگ و میر ناشی از بیماری بالا نرفته است و این نشان دهنده تاثیر واکسیناسیون است که البته نکته امیدبخشی است.

روند نزولی کرونا در کشور

وی درباره وضعیت بیماری در ایران نیز گفت: در کشور خودمان و در اکثر استان‌ها خوشبختانه همچنان روند نزولی بیماری را طی می کنند و میزان مرگ و میر ناشی از بیماری دارد کاهش می یابد. اما نکته مهم آن است که در برخی استانها به بویژه جنوب و جنوب شرق کشور مواردی از افزایش بیماری در برخی شهرها را داریم مشاهده می کنیم که نشان می‌دهد باید در آن مناطق منتظر باشیم و سریع‌تر عمل کنیم و حواس‌مان باشد اگر کوچک‌ترین غفلتی صورت گیرد سوش جدید هندی می تواند اکثر شهرها را درگیر کند و این موضوع هشدار است.

وی ادامه داد: در استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه و هرمزگان موارد ابتلا در برخی شهرها دارد افزایش می یابد. این موضوع زنگ خطر و هشداری است که باید دقت شود.

۱۳ شهر قرمز کرونایی در کشور

به گفته رییسی، دیر و کنگان در بوشهر، چابهار در سیستان و بلوچستان، جیرفت، سیرجان و شهر بابک در کرمان، سرپل ذهاب در کرمانشاه، بندرعباس، جاسک، بندخمیر، رودان، قشم و میناب در هرمزگان جزو ۱۳ شهری هستند که وضعیت از نارنجی فراتر رفته و قرمز شده‌اند و باید مواظبت شود.

از تجمعات پرهیز شود

وی گفت: اما روند کلی کشور خوشبختانه نزولی است و باید دقت کرد از تجمعات پرهیز شود؛ بویژه در فصل گرما که در و پنجره‌ها بسته است و گردش داخلی در فضای بسته می‌تواند باعث بروز بیماری شود.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان