تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۰

سرنوشت انتخابات زودهنگام عراق

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگویی به بررسی انتخابات زودهنگام در عراق با توجه به شرایط داخلی این کشور پرداخت.

سرنوشت انتخابات زودهنگام عراق

رویداد۲۴صباح زنگنه در پاسخ به اینکه وضعیت سیاسی و امنیتی عراق چه تاثیری بر انتخابات زودهنگام این کشور می‌گذارد گفت: انتخابات عراق در تاریخ ۱۰/۱۰/۲۰۲۱ برگزار می‌شود. تعیین این تاریخ توسط نخست وزیر فعلی و با حمایت آقای برهم صالح رییس جمهور و تایید اولیه پارلمان صورت گرفت و اعلام شد. جریان‌های متعددی در عراق وجود دارند. برخی از آن‌ها موافق برگزاری انتخابات در این تاریخ اند و آن را وظیفه دولت اقای کاظمی می‌دانند که با وعده برگزاری انتخابات زود هنگام رای اورد و عادل عبدالمهدی را کنار گذاشت.

جریان‌های دیگری هم هستند که معتقدند این انتخابات نمی‌تواند در آن تاریخ برگزار شود، چرا که هنوز مقدماتش کاملا حاضر نشده. از این مقدمات نوع تقسیم بندی شهر‌ها با توجه به تغییر قانون انتخابات و تغییرات شهر‌ها و روستا‌ها و نوع انتخاب به جای برگزاری انتخابات به صورت فهرستی، و یک لیست مشترک نیست و افراد به صورت منفرد معرفی خواهند شد ورای خواهند گرفت. این‌ها نیازمند اقدامات فنی زیادی در تفکیک شهر‌ها و مناطق است که وظیفه وزارت کشور و سازمان امار عراق است و خودش هم نیازمند بودجه‌های زیادی است.


بیشتر بخوانید: تنش میان حشدالشعبی و نخست‌وزیر عراق بالا گرفت


وی در پاسخ به این سوال که احتمال برگزاری انتخابات امن تا چه حد است گفت: این مساله یکی از بحث هاست که مشکل بزرگی به نظر می‌رسد. بحث بعدی، اما این است که در عراق مساله امنیتی یک مساله جدی است و هر از گاهی هم یا داعش یا برخی از ترور‌های متفرقه در شهر‌های مختلف انجام می‌گیرد و این اقدامات به نوعی امنیت انتخابات را زیر سوال می‌برد. مشکل بعدی این است که ایا رای گیری مبتنی بر ارائه کارت ملی که کارت شناسایی و معمولی است، انجام می‌شود یا با کارت بایومتری با مشخصات اثر انگشت و اطلاعات دقیق بیولوژیک. انجام و تهیه کارت‌های بایومتریک پروژه بسیار گسترده‌ای است و دستگاه‌های زیادی لازم دارد و فهم و درک و پذیرش این کار توسط مردم یک بحث جدی است و تا حالا به نظر نمی‌آید که بیشتر از پنجاه درصد جمعیت عراق چنین کارت‌هایی داشته باشند. در نتیجه موضوع تقلب در انتخابات از سوی جریان‌هایی مطرح است. از طرف دیگر نمایندگان فعلی مجلس مایل نیستند که دوره شان زودتر تمام شده و از امتیازات نمایندگی محروم شوند. برای همین به هر وسیله‌ای شده سعی می‌کنند انتخابات را به تعویق بی اندازند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عراق ، انتخابات
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان