تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

روحانی: در این انتخابات به نظام جفا شد/ الحمدلله در مناظرات فهمیدیم تنها جای ایراددار دولت است

رییس جمهوری با بیان اینکه در این انتخابات جفا‌های فراوانی شد که بدترین آن جفای به خود نظام است، گفت: نمی‌توانیم با افکار عمومی و با حضور مردم شوخی کنیم باید مردم را به طور واقعی به انتخابات دعوت کنیم.

روحانی: در این انتخابات به نظام جفا شد/

رویداد۲۴ حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیات دولت با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق، گفت: متاسفانه در این روز‌ها بحث اخلاق صدمه جدی دیده است.

ما از حقیقت گذشتیم، حداقل واقعیت‌ها را تحریف نکنید

وی افزود: همه زحماتی که از سال ۴۱ کشیده شده برای این بوده که مردم شاهد نظام اسلامی باشند که بخش مهمی از آن اخلاق است، این مساله انقدر مهم است که پیامبر فرمود صرفا بعثت من برای این بوده که مکارم اخلاقی را کامل و برای مردم تبیین کنم. این بخش در این روز‌ها صدمه جدی دیده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آغاز اخلاق راستگویی و وفای به عهد و اینکه ما حقیقت‌ها را تحریف نکنیم، است، عنوان کرد: ما از حقیقت گذشتیم، حداقل واقعیت‌ها را که روی زمین است، تحریف نکنیم. اگر این‌ها به عکس گفته شود و اذهان مردم را مشوش کنند و مردم به اصل نظام تردید کنند، اخلاق زیر پا گذاشته شده است.

نمی‌توانیم با حضور مردم شوخی کنیم

وی با تاکید بر اینکه از انتخابات مهم‌تر اخلاق است، خاطرنشان کرد: از آن طرف توجه و نگاه به مردم هم از ارکان مرم‌سالاری است. نمی‌توانیم با حضور مردم شوخی کنیم. باید مردم را واقعا به انتخابات دعوت کنیم. همه جا باید مردم سالاری حاکم باشد. از روز ثبت‌نام تا روز تنفیذ و تحلیف این‌ها مراحل انتخابات است که در همه آن‌ها باید نقش مردم پررنگ باشد. اینکه می‌گوییم مردم باید احساس امید کنند و در همه جا حضور داشته باشند، از آن طرف مردم هم باید ببینند نظام هم برای آن‌ها ارزش واقعی قائل است.

در این انتخابات جفا‌های فراوانی به نظام شد

رئیس‌جمهور گفت: در این انتخابات جفا‌ها و ظلم‌های بدی شد. حالا یک مورد از جفا‌ها را مقام معظم رهبری در خصوص احراز صلاحیت‌ها اشاره فرمودند و ایشان هم دستور دادند جبران شود اینکه جبران شد یا خیر مبحث دیگری است؛ اما در این انتخابات جفا‌های فراوانی شد و بدترین جفا، جفا به خود نظام است. اگر قرار است بگوییم همه ۴۲ سال گذشته نقض قانون و فساد و زیر پا گذاشتن حقوق و اجرا نکردن مصالح مردم است، پس برای چه انقلاب کردیم.

وی ادامه داد: اگر ما اینطور برای مردم توضیح می‌دهیم؛ یعنی از دوره امام که بگذریم و بعد اصلاح قانون اساسی که اختیار کاملش در دست رئیس‌جمهور قرار گرفت، ۵ دوره داشتیم که اینطور که ما می‌گوییم همه خراب بوده و ایراد داشته و خلاف انقلاب بوده است. از یک طرف به نظام ظلم می‌شود و از طرفی به مردم ظلم می‌شود؛ اینکه می‎گوییم در ۸ سال هیچ کاری نشده این ظلم به مردم است که بسیاری از کار‌ها در دست مردم است. اگر می‌گوییم کاری نشده یعنی ملت کاری نکرده است. لااقل بگوییم این چهار میلیون کشاورز، این چهار میلیون کاسب کار درستی کردند، این ۱۵ میلیون کارگر خوب کار کردند. بخش بزرگی از کار کشور در اختیار بخش بزرگی از جامعه است.

وقتی می‌گویند رشد اقتصادی صفر بوده این آمار دروغ است

روحانی افزود: از طرف سوم ظلم و جفا به کارگزاران نظام صورت گرفت؛ اگر می‌گوییم دولت که فقط افراد دور این میز نیستند. صد‌ها هزار نفر مدیر و کارشناس و کارمند همه با هم میلیون‌ها نفر هستند. وقتی توهین می‌کنیم، یعنی به میلیون‌ها نفر توهین کرده‌ایم. لااقل آمار باید درست باشد؛ اگر می‌گوییم چقدر در بانک‌ها پول گذاشته شده آمار باید درست باشد. وقتی می‌گویند رشد اقتصادی صفر بوده این آمار دروغ است. حالا حقیقت را پشت و رو کنیم، واقعیت را که نمی‌شود بهم زد.

الحمدلله در مناظرات فهمیدیم تنها جای ایراددار دولت است و قوه قضائیه، قوه مققنه، مجمع و نیرو‌های مسلح هیچ مشکلی ندارند

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر ۱۷ طرح بزرگ پتروشیمی در سال ۹۹ افتتاح کردیم، این را نمی‌توان منکر شد. اگر هزار‌ها کیلومتر راه آهن و راه افتتاح شده، بگوییم نشده؟ چرا این حرف را می‌زنیم؟ البته چیز‌های خوبی هم در این مناظرات مطرح شد که باید انصاف به خرج دهیم؛ در این مباحث و مناظرات متوجه شدیم سایر قوا بی‌ایراد هستند و تنها جای ایراددار دولت است. اگر در کشور ایرادی وجود دارد این ایراد فقط برای دستگاه اجرا است و مجموعه قوه قضائیه، قوه مققنه، مجمع و نیرو‌های مسلح هیچ مشکلی نداشتند. الحمدالله.

افرادی که امروز قصد دارند قدرت را به دست بگیرند، از کره مریخ آمده‌اند؟

با شعور مردم بازی نکنید

روحانی اظهار کرد: چقدر خانم‌ها در این چند روز خوب شدند و احترام به خانم‌ها مد نظر قرار گرفته است. اقوام و اقلیت‌ها چقدر خوب شدند و شیعه و سنی چقدر با هم برابر شدند. با شعور مردم بازی نکنید. ملت ایران، ملت بزرگی است. ملتی است که می‌داند چه گذشته است. این افرادی که امروز قصد دارند قدرت را به دست بگیرند، از کره مریخ آمده‌اند؟ همه این اشخاص در کشور بوده‌اند و در بخش‌های مختلف مسئولیت داشته‌اند. باید به نحوی با مردم صحبت کنیم که برای مردم قابل فهم و پذیرش باشد. مردم بدانند که ما به راستی و درستی با آن‌ها حرف می‌زنیم.

وی تأکید کرد: امروز قصد دارم راجع به قلب و تحریف واقعیت و حقیقت نکته مهمی بگویم؛ به هر حال راجع به اقتصاد صحبت شد. اقتصاد یعنی ما در دوره صلح هستیم یا جنگ؟ ما در جنگ اقتصادی هستیم، گویی اصلاً ترامپی نبوده و ظلمی نکرده است. هر چه مشکل است، برای دولت است و آمریکا کاری نکرده است. نه در سوال و نه در جواب هیچ یک از این نکته‌ها در نظر گرفته نشده بود که این مسأله بسیار عجیب و شگفت‌آور است.

در دولت یازدهم معجزه اقتصادی اتفاق افتاد

رئیس دولت بیان کرد: ما در سال ۹۲ دولت را در تحریم و فشار اقتصادی آغاز کردیم. تحریم و مشکلات دیگر را نیز داشتیم. رکود تورمی هم بود که پس از جنگ اولین بار بود که ما دولتی را ترتیب دیده بودیم که سال ۹۱ رشد اقتصادی ۷/۷- بوده است و هم تحریم و هم مشکلات با یکدیگر بود، اما سال ۹۳ تورم ۳۵ درصد تبدیل به ۱۵ درصد شد. رشد اقتصادی ما که در سال ۹۱ و ۹۲ منفی بود، در سال ۹۳ رشد ما مثبت شد.

وی اضافه کرد: پس هم تورم را مهار کردیم و هم رشد اقتصادی را از منفی به مثبت تبدیل کردیم و یک معجزه اقتصادی اتفاق افتاد.

رئیس‌جمهور گفت: علاوه بر اینکه ما رکود تورمی را در آغاز داشتیم و در تحریم بودیم، در سال ۹۳ با معضل جدیدی مواجه شدیم یعنی نفتی که درسال‌های قبل بین ۸۰ تا ۱۲۰ دلار فروخته می‌شد، قیمت آن به ۳۰ تقلیل یافت. اگر دولت قوی نبود همین کاهش قیمت می‌توانست کشور را از پا دربیاورد. آن چنان ما با آرامش حرکت کردیم و پیش رفتیم که تواستیم کنترل کنیم و با کمک دولت و مردم از این تکانه‌ها عبور کردیم

این چهار سال یک دوران طلایی اقتصاد در ۵۰ سال گذشته است

وی افزود: طبق آمار و ارقام دولت، این چهار سال یک دوران طلایی اقتصاد در ۵۰ سال گذشته است. در طول این چهار سال تورم ما به صورت متوسط ۱۱ بود و بیش از دو سال تک رقمی شد و رشد اقتصادی ما به طور متوسط در چهار سال ۴/۷ بوده است یعنی رشد اقتصادی ما نزدیک به ۵ درصد بوده است.

روحانی خاطرنشان کرد: با اشتغالی که از شش ماهه دوم ۹۳ تا پایان ۹۶ هر سه ماهه نسبت به سه ماهه سال قبل حدود ۷۰۰ هزار شغل خالص داشتیم. چهار سال طلایی که در این چهار سال تورم ما کاهش و رشد اقصادی و اشغال ما افزایش یافت.

آدم‌هایی که به حضور در جنگ تحمیلی افتخار می‌کنند باید بهتر از دیگران شرایط جنگ اقتصادی را بفهمند

رئیس‌جمهور با اشاره به دولت نخست خود اظهار داشت: چهار سالی بود که دولت در شرایط نسبتاً مناسبی قرار داشت؛ در سال ۹۲، ۹۳ و حتی تا سال ۹۴ تحریم بودیم، و در دی ماه سال ۹۴ تحریم‌ها برداشته شد و از آخر ۹۴ و ۹۵ ما بی‌تحریم بودیم و همان مدت بی‌تحریمی رشد اقتصادی ما در دنیا با ۱۲.۶ درصد رشد اقتصادی اول شد. در سال ۹۵ رشد اقتصادی ایران بی‌نظیر و در دنیا اول بود و حتی در تاریخ خودمان نیز رشد دو رقمی زیاد نبوده است؛ در سال ۹۶ نیز باز ما شرایط مناسبی داشتیم تا رسیدیم به سال ۹۷، در سال ۹۷ وارد یک جنگ شدیم آدم‌هایی که افتخار می‌کنند که ما در جنگ بودیم و مسئولیت داشتیم، آن‌ها که باید بهتر از دیگران بفهمند که شرایط جنگ چطور بوده است.

ترکیب پمپئو و ترامپ ترکیب عجیب غریبی بود

وی افزود: ما در سال ۹۷ وارد یک جنگ بی‌نظیر و یا کم نظیر در تاریخ خودمان شدیم، یک جنگ اقتصادی تمام عیار، چه کسانی جنگ را ایجاد کردند؟ دشمن‌ترین آدم‌هایی که در آمریکا بودند با کمک اسرائیل، صهیونیست‌ها و تندرو‌های داخل آمریکا جنگ را شروع کردند، ترکیب پمپئو و ترامپ ترکیب عجیب غریبی بود؛ بدترین آدم‌ها روی کار آمدند. چقدر اسرائیلی‌ها خوشحال بودند و چقدر کمک کردند برای اینکه چنین آدم‌هایی سر کار بیایند؛ یکی از اهداف مهم آن‌ها این بود که جمهوری اسلامی ایران را زمین بزنند و به صراحت اعلام کردند ما کاری می‌کنیم به جمهوری اسلامی دیگر نباشد، حتی گفتند ما در ماه‌های اولیه به این هدف می‌رسیم. تاریخ سعه صدر دارد و مثل صدا و سیما نیست.

بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب به این نقطه رسیدیم که اخلاق به درد نمی‌خورد و پول به درد می‌خورد؟

رئیس جمهور با بیان اینکه می‌خواهم در برابر مردم ایران تواضع کنم که این شرایط را تحمل کردند، گفت: بی‌انصافی کردند که صبر و مقاومت مردم را نگفتند، این ملت یک یکپارچه متحد در برابر آمریکا و همه آن‌هایی که یا هم‌پیمانان آمریکا بودند و یا به ما کمک نکردند موفق شد کشور را نگه دارد و خیلی رنج و زحمت کشید. مشکلات مردم خیلی زیاد بود، اما در عین حال ما نگذاشتیم کشور وارد جنگ شود؛ قولی که من در دولت دوازدهم به مردم دادم این بود که نمی‌گذارم جنگ شود، نمی‌خواهم توضیح بدهم که اگر دیگران بودند چه می‌شد. در دولت دوازدهم وقتی ترامپ از برجام خارج شد نگذاشتیم آن‌ها در مجامع جهانی موفق عمل کنند.

وی تصریح کرد: بعضی می‌گویند موفقیت اخلاقی یعنی چه؟ ما بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب به این نقطه رسیدیم که اخلاق به درد نمی‌خورد و پول به درد می‌خورد؟ موفقیت بزرگ ما اخلاقی بود، اما موفقیت سیاسی هم داشتیم. نگذاشتیم آن‌ها در هیچ مجمع جهانی پیروز شوند و آن‌ها را شکست دادیم. موفقیت حقوقی نیز داشتیم؛ چرا دادگاه‌های لاهه را نمی‌گویید؟ چرا موفقیت حقوقی حقوقدان‌هایمان را نمی‌گویید؟ چرا موفقیت‌های دیپلمات‌های ما را نمی‌گویید؟ مگر این‌ها ایرانی و انقلابی نیستند؟ فقط یک عده خاص انقلابی هستند؟ آن‌ها زحمت کشیدند و تلاش کردند.

آقای صدا و سیما چرا در سوالی که طراحی کردید در بحث جنگ اقتصادی را نگفتید؟

روحانی با بیان اینکه اگر فحاشی به من می‌شود عیبی ندارد زیاد فحش داده‌اند باز هم بدهند، تاکید کرد:، اما همه وزرا، مدیران کل، فرمانداران و سایرین در دولت تلاش کرده‌اند. در شرایط بسیار سختی که سه سال مقاومت کردیم چرا جنگ اقتصادی را نگفتید؟ چطور بود آقای صدا و سیما که سوال طراحی کردی و در بحث اقتصادی، جنگ اقتصادی را نگفتید؟ بعد از اینکه سیل به اعتراض به وجود آمد دو به کلمه گفتید.

رئیس‌جمهور خاطر شان کرد: ما با معضلی مواجه شدیم که در ۱۰۰ سال گذشته بی‌نظیر بود سیل و زلزله و دیگر مشکلات سر جای خودش؛ در کشور ما به خاطر کرونا ۱.۱ میلیون نفر بیکار شدند؛ کرونا اقتصاد ما را به هم زد به طوریکه سه ماهه اول ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۴۴ درصد کاهش پیدا کرد، این بیان واقعیت‌ها است. در سه ماهه اول شیوع کرونا صادرات و واردات تعطیل شد شما نمی‌دانید که در این یک سال گذشته، قیمت مواد غذایی در دنیا چند درصد افزوده شده است؟ اگر نمی‌دانید جای تعجب است، اگر هم می‌دانید و نمی‌گوید نیز خیلی جای تعجب دارد.

لااقل از این‌ها که برای مردم جان دادند، تشکر کنید

روحانی گفت: چرا آدم واقعیت‌ها را نگوید؟! همه ما که قصدمان این است که به مردم خدمت کنیم چرا این واقعیت را نادیده می‌گیریم؟! در این شرایط جنگ اقتصادی هم کم‌کم در حال حرکت به سمت شرایط بهتر بودیم که در سال انتهای سال ۹۹ وارد کرونا شدیم که تا الان ادامه دارد.

وی ادامه داد: کرونا مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد کرد؛ لااقل از این‌ها که برای مردم جان دادند، از این‌ها تشکر کنید؛ از آن‌هایی که شبانه‌روز در حال ساخت واکسن هستند تشکر کنید، حالا از دولت نمی‌خواهد تشکر کنید. اداره شرایط کشور در جنگ کرونا که خشکسالی هم به آن اضافه شد که در ۵۰ سال اخیر بی‌نظیر است. این‌ها همه در کنار هم قرار گرفته چرا این‌ها را نگفتیم. با همه این حرف‌ها تنها یک کلمه جواب دهید که ما کشور را از فصل هفتم منشور خارج کردیم یا خیر؟ اگر با برجام مخالف هستید، بگویید.

واکسن در دنیا نیست، اگر باشد خودمان به هر قیمتی خریداری می‌کنیم

وی افزود: برجام ایران را در مسیر تحول و توسعه قرار داد و امروز هم راه حل مشکلات کشور بازگشت همه به برجام است. گفته می‌شود که با تحریم مخالفیم، چگونه از تحریم خارج شویم؟ چه کسی آمریکا را به پای میز مذاکره بازگرداند؟ صبر و ایستادگی مردم و کار دیپلمات‌های ما این کار را انجام داد. می‌خواهید موفقیت‌ها ما را در وین منکر شوید؟ چرا این واقعیت‌ها را نمی‌خواهید به مردم بگویید؟

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در مسیر کنترل کرونا تلاش جدی شده است؛ حالا اینکه ما از کشوری واکسن خریدیم، واکسن داخل فرودگاه شد و یک دفعه دستگاه قضایی آن کشور از خواب غفلت بیدار شد و جلوی فروش واکسن را گرفت که تقصیر ما نیست؛ اینکه سه میلیون دوز واکسن خریدیم، اما به دلیل شیوع کرونای هندی یک هفته به تاخیر افتاد؛ اینکه نوبت ما در کواکس عقب افتاد. می‌گویید بخش خصوصی را از واردات منع کردید؛ چه کسی منع کرده است؟! واکسن در دنیا نیست که اگر باشد ما خودمان به هرقیمتی خریداری می‌کنیم. حتی در خصوص واکسن داخلی هم همه توان را گذاشته‌ایم و وزارت بهداشت در حال پیگیری است.

آن‌ها که خواستار انواع فیلترینگ بودند، الان طرفدار ایجاد پهنای باند شده‌اند

روحانی گفت: می‌خواهم تاکید کنم که در این ۸ سال تحولات بزرگی رخ داده است؛ هیچ‌کسی امروز نمی‌تواند بگوید من طرفدار فیلترینگ هستم در حالی که در دولت یازدهم خواستار انواع فیلترینگ بودند و الان طرفدار ایجاد پهنای باند شده‌اند. امروز همه با تحریم مخالف هستند و می‌گویند باید به برجام بازگردیم. همه کشور اعتراف کردند که قدرت هسته‌ای کشور قوی شده و هیچ‌کسی نمی‌گوید نابود شده است. همه الحمدالله در یک مسیر قرار گرفته‌اند. وقتی ما گفتیم زنان مدیر شوند، در هر جای کشور سرو صدا شد و الان همه می‌گویند خانم‌ها بیایند. وقتی خواستیم اقوام و اقلیت‌ها را بخش‌دار و استاندار و سفیر کنیم سر و صدا شد و همه امروز موافق شده‌اند. وقتی به بطن قضیه نگاه می‌کنیم یک تحول بزرگ در کشور رخ داده است.

هیچ کسی نگفت ما گاز، آب و برق را برای افراد کم مصرف و کم درآمد مجانی کرده‌ایم

وی ادامه داد: علیرغم جنگ اقتصادی، به کوری چشم دشمنان رشد اقتصادی سال ۹۹ ما با همه مشکلات مثبت است، رشد اقتصادی ما منفی نیست. هفته‌ای نشده که افتتاح‌های بزرگ نداشته باشیم. ما همین پنجشنبه یک نیروگاه را آغاز می‌کنیم که ۱۴۰۰ مگاوات است. در همین دولت با همین تحریم و مشکلات ما فردا در برنامه افتتاح، ۵۶ امین سد ملی را افتتاح می‌کنیم. شما روستا‌ها را نگاه کنید، توسعه گاز را نگاه کنید. هیچ کسی نگفت ما گاز، آب و برق را برای افراد کم مصرف و کم درآمد مجانی کرده‌ایم. چرا نمی‌گویید؟

رئیس‌جمهور گفت: اینکه فروش پتروشیمی ما تقریباً دو برابر شد و ۱۷ طرح پتروشیمی را در سال ۹۲ افتتاح کردیم، اینکه ما ۵۶ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کردیم و امروز ۱۰۷ میلیون لیتر شده است نیز از یاد رفت و فراموش شد؟ اینکه محصولات غذایی محصولات غذایی ما از ۹۷ میلیون تن به ۱۲۰ میلیون تن رسیده است، از یاد رفت؟

تاریخ سعه صدر دارد، صدا و سیما نیست

روحانی در پایان خاطر نشان کرد: عزیزان من در دستگاه اجرایی، وزرا و معاونان محترم؛ در هفته‌های پیش رو با همان قدرت باید کار کنید و طرح‌ها را باید تکمیل و افتتاح کنید. این حرف‌ها و تخریب‌ها روحیه دولت یازدهم و دوازدهم را نمی‌تواند تخریب کند. دولتی که در برابر شش قدرت دنیا ایستاد و توافق را به نتیجه رساند، در برابر حرف‌های دروغ هر وزیر و سازمانی موظف است پاسخ دهد، اینکه صدا و سیما پخش کند یا نکند مهم نیست. تاریخ سعه صدر دارد، صدا و سیما نیست. شما واقعیت‌ها را به مردم بگویید. امیدوارم انتخابات خوبی در پیش داشته باشیم و دولتی قوی‌تر از دولت یازدهم و دوزادهم تشکیل شود.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حسن روحانی ، دولت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
2
0
جناب رئیس جمهمور ! اشتباه کردند ! جوانی کردند ! خامی کردند !
شما کلا خوبید !
ببخش !
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان