تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۰۵ تير ۱۴۰۰

نوازندگی و خوانندگی علی قمصری در محوطه تاریخی بیستون +فیلم

علی قمصری پس از اجرا‌هایی در تهران، تبریز، شیراز و...، قطعه‌ای از سیدخلیل عالی‌نژاد را بیستون کرمانشاه اجرا کرد.

رویداد۲۴ علی قمصری در دوازدهمین اجرای خود از سری اجرا‌های "تار ایرانی"، قطعه‌ای از سیدخلیل عالی‌نژاد را در بیستون کرمانشاه نواخت و آواز خواند.

قمصری با انتشار اجرای خود در صفحه رسمی‌اش نوشت: در بیستون اثری از استاد سیدخلیل عالی نژاد (متولد شهر صحنه) را در جایی نواختم که یکی از زیباترین منظومه‌های ایران (خسرو و شیرین نظامی) به آن مربوط است. بر اساس آن افسانه خسروپرویز به فرهاد دستور می‌دهد که دور کوه بیستون را برش بزند تا به آب برسد و اگر موفق شد می‌تواند با شیرین ازدواج کند. پس از سال‌ها و حذف نیمی از کوه، آب پیدا می‌شود و در این بین خسرو به فرهاد خبر می‌دهد که شیرین فوت کرده‌است. فرهاد از جا در می‌رود و تبر را به بالا می‌اندازد و در اثر ضربه تبر در جا می‌میرد.

این هنرمند در ادامه نوشته است: استاد عالی نژاد، مردی که ققنوس شد، تنها یک هنرمند نبود. استاد سید خلیل عالی نژاد چهره بی ادعا و بی‌همتای تاریخ معاصر ایران در زمینه عرفان، سلوک، شناخت موسیقی غنی ایرانی و تنبور نوازی است که با صدایی شگفت انگیز و عارفانه‌اش روح و روان هر انسانی را دگرگون می‌کرد. ایشان در ۲۷ آبان ۱۳۸۰ دور از میهن در شهر گوتنبرگ سوئد در سر کلاس درس تنبور به قتل رسیدند وخانه و جسمشان را افراد ناشناس به آتش کشیدند.

قمصری پیش از این قطعاتی را در شهر‌های دیگر ایران از جمله تهران، تبریز و شیراز اجرا کرده بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: موسیقی ، موسیقی سنتی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان