تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

واکسن کرونا شیلد طلایی نیست!/ ابتلا به ويروس كرونا پس از دریافت واکسن به چه معناست؟

واکسن‌های کرونا در جلوگیری از ابتلا به بیماری شدید و مرگ موثر هستند اما واکسن کرونا شیلد‌های طلایی علیه ویروس کرونا نیستند.

واکسن کرونا
رویداد۲۴ روند واکسیناسیون در جهان سرعت گرفته و در برخی کشورها زندگی تا اندازه‌ای به حالت عادی بازگشته است. با این وجود گزارش‌هایی از ابتلای افراد واکسینه شده به کرونا منتشر می‌شود که نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است. نیویورک تایمز در گزارشی به این موضوع پرداخته.

دکتر سلین گوندر، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز بیمارستان Bellevue در نیویورک می‌گوید: "پیام گذشته همچنان باقی می‌ماند اگر واکسینه شوید از شما محافظت می‌شود. در صورت واکسیناسیون شما به مرحله بیماری شدید، بستری شدن در بیمارستان یا مرگ نخواهید رسید. "


بیشتر بخوانید:رابطه عجیب تسریع واکسیناسیون عمومی و شکست تولید داخلی/ نیازی نیست همه واکسن ساز باشند


دکتر آنتونی اس فائوشی، مشاور عالی بیماری کرونا در دولت بایدن روز پنجشنبه در یک نشست خبری در واکنش به ابتلای افراد واکسینه شدن به ویروس کرونا گفت: "به هیچ وجه این بدان معنا نیست که شما با یک واکسن ناموفق روبرو هستید. موفقیت واکسن بر اساس پیشگیری از بیماری است. هنوز هم افراد واکسینه شده می‌توانند با ابتلا به این بیماری با عفونت، نوع به شدت بی علامت یا خفیف آن مواجه شوند.» این ممکن است برای بسیاری از آمریکایی‌های واکسینه شده تعجب آور باشد، افرادی که اغلب تصور می‌کنند کاملاً در برابر ویروس محافظت نشده‌اند.

با توجه به گسترش ویروس در کشورهای مختلف، برخی از دانشمندان می‌گویند وقت آن است که افراد واکسینه شده در داخل خانه و در مکان‌های شلوغ مانند مراکز خرید یا سالن‌های کنسرت ماسک بزنند - توصیه‌ای فراتر از دستورالعمل‌های فعلی مرکز کنترل بیماری و پیشگیری که استفاده از آن را فقط برای افراد واکسینه نشده توصیه می‌کند.

دکتر اسکات دریدن-پترسون، پزشک بیماری عفونی و اپیدمیولوژیست در بیمارستان بریگام و زنان در بوستون گفت: "کمربند‌های ایمنی خطر را کاهش می‌دهند اما ما هنوز هم باید با احتیاط رانندگی کنیم. ما هنوز در تلاش هستیم بفهمیم که در دوران دلتا چه چیزی" با دقت رانندگی می‌کند "و آنچه باید انجام دهیم انجام می‌شود. "

چه انتظاری از واکسن ویروس کرونا باید داشته باشیم؟

عدم اطمینان در مورد واریانت دلتا تا حدی از تفاوت آن با نسخه‌های قبلی ویروس کرونا ناشی می‌شود. اگرچه نحوه انتقال آن یکسان است و استنشاقی است، اما تصور می‌شود دلتا حدود دو برابر ویروس اصلی مسری باشد. به طور قابل توجهی، شواهد اولیه همچنین نشان می‌دهد که افراد آلوده به نوع دلتا ممکن است تقریباً هزار برابر ویروس بیشتر از افراد آلوده به ویروس اصلی داشته باشند. گرچه به نظر نمی‌رسد که این به معنای بیماری آن‌ها باشد، اما احتمالاً به این معنی است که بیشتر مسری و طولانی‌تر هستند.

میزان دوز‌های تزریق شده نیز اهمیت دارد: فرد واکسینه شده‌ای که فقط یک نوبت واکسن دریافت کرده ممکن است هرگز به ویروس آلوده نشود یا این ابتلا به طور محسوسی نباشد.

دکتر اریک جی روبین، سردبیر مجله پزشکی نیوانگلند می‌گوید: افراد واکسینه نشده در بیشتر موارد اقدامات احتیاطی انجام نمی‌دهند و همین مساله باعث تحریک همه می‌شود. همه ما در این پندمی در معرض رفتار‌های دیگران هستیم.

دکتر گوندر، میزان محافظت ارائه شده از سوی واکسن‌ها برای بدن افراد واکسینه شده را به چتر گلف تشبیه کرده که باعث خشک شدن مردم در طوفان باران می‌شود. وی گفت:، اما اگر از یک طوفان بیرون بیایید، همچنان احتمال خیس شدن شما وجود دارد. این وضعیتی است که نوع دلتای ویروس کرونا ایجاد کرده و به طور قابل توجهی در جامعه گسترش یافته.

این نگرانی در بین دانشمندان وجود دارد که چند فرد واکسینه شده که به ویروس کرونا مبتلا شده اند احتمالا دچارکرونای طولانی مدت شوند، این دسته از علائم قابل درک نیست که آیا پس از بهبودی افراد، برطرف خواهند شد یا نه.

در مورد توانایی واریانت دلتا ویروس کرونا در شکست دادن سیستم دفاع ایمنی بدن بسیار گفته شده است. در واقع به نظر می‌رسد همه واکسن‌های موجود قادر به جلوگیری از بیماری‌های جدی و مرگ ناشی از انواع مختلف آن هستند.

در مطالعات آزمایشگاهی، ثابت شده است که واریانت دلتا تهدیدی خفیف‌تر از نوع بتا آن است. گونه بتا اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد.

اینکه یک فرد واکسینه شده به کرونا مبتلا شود، احتمالا به میزان ترشح آنتی بادی در بدن افراد پس از واکسیناسیون و همچنین قدرت آنتی باید در برابر واریانت جدید و اینکه آیا از زمان واکسیناسیون سطح آنتی بادی در خون فرد کاهش یافته است، بستگی دارد.

در هر صورت، ایمنی دفاعی از سوی واکسن‌ها در بدن افراد باید ویروس را بلافاصله پس از عفونت تشخیص داده و قبل از آسیب جدی، آن را از بین ببرد.

میشل سی. نزویگ، ایمونولوژیست در دانشگاه راکفلر در نیویورک در این باره می‌گوید: این همان چیزی است که تفاوت میان افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند و کسی که در اثر ابتلا به این ویروس به شدت بیمار می‌شوند را نشان می‌دهد. تقریبا فرایند اجتناب ناپذیری است مگر اینکه بخواهید مکررا به مردم تقویت کننده بدهید.

کریستین پانثاگانی پزشک ژنتیک در آمریکا می‌گوید: مقام‌های حوزه سلامت باید به درک عمومی درباره اینکه واکسن‌های کرونا همان عملکردی را دارند که آن‌ها انتظارش را دارند یعنی جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری شدید است.

وی در این باره می‌گوید: اثرگذاری واکسن ۱۰۰ درصد نیست، هیچ گاه این میزان نخواهد بود. ما نباید انتظار داشته باشیم که واکسن کرونا عالی باشد چرا که یک انتظار بیش از حد است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان