تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
عضو کمیسیون بهداشت و درمان:

روسیه از تولید اسپوتنیک در ایران هم سهم عمده‌ای برای خود قائل است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: ویروس کرونا هنوز ابعاد ناشناخته زیادی دارد، یعنی هر کشوری که تاکنون مدعی بوده واکسن او کارآیی بالایی دارد، نسبت به تاثیرگذاری واکسن خود در مقابل واریانت‌های جدید ویروس، دچار تردید شده، بنابراین هیچ بعید نیست که با هر واکسنی که واکسیناسیون انجام بدهید، باز هم کاهش تاثیر و افزایش ابتلا وجود داشته باشد.

روسیه از تولید اسپوتنیک در ایران هم سهم عمده‌ای برای خود قائل است

رویداد۲۴ سید مرتضی خاتمی نماینده ماهنشان و ایجرود و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ، در رابطه با «بحث قرارداد واکسن اسپوتنیک و اشکالات بوجود آمده در این مساله و همچنین اینکه گفته می‌شود ما در این قرارداد فریب خورده‌ایم»؛ گفت: تا جایی که اطلاع داریم، ظرفیت تولید واکسن توسط روسیه پایین است، اما به اعتبار قراردادهایی که با کشورهای مختلف بسته‌اند، این قرارداد امضا و تعهد شده است. اشکالی که به وجود آمده این است که محاسبات آن لحاظ نشده که این ۶۰ میلیون دوز به چه صورت و طبق چه زمان‌بندی و چگونه تحویل خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر خط تولید این واکسن در داخل کشور ما هم در حال راه.اندازی است؛ منتها روس‌ها در این تولید هم سهم عمده‌ای را برای خودشان قائل هستند؛ در حالیکه انتظار این بود که تمام تولید این خط داخلی برای خودمان باشد اما روسیه از خطوط تولید در هر کشور سهم عمده‌ای را دریافت می‌کند.

خاتمی در ادامه بیان کرد: به هر تقدیر این میزان واکسنی که تعهد کرده‌اند، دست ما را تا این لحظه به خوبی نگرفته است و امیدواریم در آینده این منبع بتواند بیش از این‌ها کمک‌کننده باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگر با اشاره به روند واکسیناسیون در کشور، اظهار داشت : آنچه که تاکنون اتفاق افتاده در تزریق واکسن‌های خارجی اسپوتنیک، آسترازنکا، سینوفارم و واکسن تولید داخل یعنی واکسن برکت، می‌توان تا حدودی روی این‌ها حساب کرد و با توجه به شتابی که اخیرا گرفته، می‌شود امیدوار بود به زودی در یک روند مناسبی قرار بگیریم.

نماینده ماهنشان و ایجرود در مجلس درخصوص میزان اثرگذاری واکسن‌ها در برابر ویروس کرونا به ویژه واکسن اسپوتنیک که گفته می‌شود آمار کشته‌ها در روسیه همچنان عدد بالایی است، خاطرنشان کرد: ویروس کرونا هنوز ابعاد ناشناخته‌ زیادی دارد، یعنی هر کشوری که تاکنون مدعی بوده واکسن او کارآیی بالایی دارد، نسبت به تاثیرگذاری واکسن خود در مقابل واریانت‌های جدید ویروس، دچار تردید شده، بنابراین هیچ بعید نیست که با هر واکسنی که واکسیناسیون انجام دهید، باز هم کاهش تاثیر و افزایش ابتلا وجود داشته باشد.

وی افزود: فرض قوی این است که انجام واکسیناسیون در هر جامعه‌ای اولا منجر به کاهش مرگ و میر شود و دوم اینکه باعث شود که چرخه ویروس قطع شود و ما خیلی شاهد واریانت‌های جدید در آن جامعه نباشیم. البته روند واکسیناسیون که ما در کشور داریم، صرفا کاهش مرگ و میر را هدف قرار می‌دهد و در قطع زنجیره توفیقی ندارد. ضمنا باید توجه داشت انجام واکسیناسیون الزاماً به معنای مصونیت کامل در برابر ویروس نیست.

خاتمی در پاسخ به این سوال که چرا چنین قراردادی درخصوص واکسن اسپوتنیک بسته شد، گفت : در زمانی که هنوز تولید داخلی ما به نتیجه نرسیده بود و نیز اکنون که به نتیجه هم رسیده، برای اینکه بتوانیم در یک زمان کوتاه و مناسبی واکسیناسیون کل واجدین شرایط را انجام دهیم، چاره‌ای نداشتیم جز اینکه به هر طریق ممکن واکسن تهیه کنیم. بنابراین چه اسپوتنیک و چه سینوفارم، آسترازنکا و یا هر نوع دیگری که دست ما را بگیرد، تلاش کردیم که وارد کنیم.

وی بیان کرد : الحمدلله واکسن داخلی هم به تولید رسیده و امیدواریم که خط تولید انبوه آن هم هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود تا بتوانیم بهتر از شرایط کنونی واکسیناسیون را ادامه دهیم. البته پلتفرم‌های دیگری هم در حال فعالیتند که امیدواریم با مدیریت مناسب، یکی پس از دیگری در مسیر اثرگذاری مثبت بر روند ایمنی جامعه قرار گیرند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روسیه ، واکسن کرونا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
0
0
ما مردم ایران نیازی به واکسن روسی نداریم روسیه را دشمن مردم ایران میدانیم و به این کشور کثیف نباید کوچکترین اعتمادی داشته باشیم روسیه تا ابد و برای همیشه نزد ایرانیان منفور است .
نظرات شما
پیشخوان