تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
علی بختیار:

سهم‌خواهان از دولت سیزدهم به هدفشان نرسند، دردسر درست می‌کنند/ رئیسی از افراطیون در دولت استفاده نکند

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: افرادی که دنبال سهمی از کابینه سیزدهم هستند، اگر به خواسته‌شان نرسند، برای رئیسی دردسر درست می‌کنند.

علی بختیار

رویداد۲۴ علی بختیار، درباره ویژگی‌های کابینه سیزدهم که کمتر از یک‌ماه دیگر قرار است آغاز به کار کند، گفت: امروز شرایط سختی در داخل کشور حاکم است؛ کرونا، تحریم و از دست رفتن سرمایه اجتماعی که همان مردم باشند، به همراه یک‌سری ضعف‌های مدیریتی که در طی چند روز اخیر مشاهده کردیم، از جمله چالش‌های پیش‌روی رئیس دولت سیزدهم است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعطیلی‌هایی طی چند روز اخیر در استان‌های تهران و البرز اتفاق افتاد، بیان کرد: به همین تعطیلی‌های تهران و البرز که از قبل اطلاع‌رسانی نشده بود مشاهده کنید چگونه مردم، دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی را به زحمت انداخت، زیرا آنان از قبل چنین تعطیلی‌هایی را پیش‌بینی نکرده بودند، بنابراین طی این چند روز کارهای اداری تعطیل شدند در صورتی که اگر اطلاع‌رسانی می‌شد، مردم قبل از تعطیلی‌ها به کارهای خودشان می‌رسیدند. از همین‌رو معتقدم در دولت آینده واجب است قبل از هر تصمیم‌گیری، از کارشناسان نظرخواهی شود و از طریق رسانه‌ها افکار عمومی را برای اتفافات آماده کنند.

وی با بیان این‌که رئیسی امروز فرصت‌های بسیار و یک چالش بزرگ پیش روی خود مشاهده می‌کند، اظهار داشت: فرصت از این جهت فراهم است که تقریباً همه گروه‌ها و احزاب سیاسی در جمع اصولگرایان و بخشی از اصلاح‌طلبان با ایشان همراه شدند و قول همکاری دارند؛ خود ایشان هم گفتند نگاه عقلانی به موضوعات دارند و به دور از افراط و تفریط می‌خواهند کارها را انجام دهند از این جهت لازم است کسانی که با ایشان همراهی و همکاری می‌کنند، از این دیدگاه پیروی داشته باشند.

بختیار تاکید کرد: کرونا امروز یکی از بزرگترین چالش‌های دنیا و همچنین چالش کشور ماست؛ مخصوصاً اینکه در زمینه واکسیناسیون در ایران کار جدی صورت نگرفته و وزیر بهداشت در این زمینه کوتاهی کرده است، از سوی دیگر موضوعی مانند تحریم از جمله مسائل بسیار مهمی است که رئیس‌ دولت سیزدهم با آن روبروست.

وی خاطرنشان کرد: تحریم و کرونا از یک سو و مسائل مدیریتی که در اقصی نقاط کشور از جمله خوزستان و سیستان و بلوچستان مشاهده می‌کنیم، از سوی دیگر پیش روی رئیسی و اعضای کابینه‌اش قرار دارد که البته بخشی از این مشکلات ناشی از خشکسالی است که علاوه بر تحریم و کرونا به یک ابر چالش تبدیل شده است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما امسال تقریباً خشک‌ترین سال را بعد از ۵۰ سال اخیر تجربه می‌کنیم که این مسئله در آغاز دولت رئیسی بسیار چالش برانگیز است.

وی گفت: رئیس دولت سیزدهم برای اینکه در گام اول چالش‌ها را از پیش رو بردارد و در گام دوم مدیریت کشور را در دست گیرد و موفق شود، نیاز به یک کابینه همگرا، قوی و منسجم دارد تا از یک سو بتواند از چالش‌ها عبور کند و از سوی دیگر نگاه توسعه‌طلبانه و پیشرفت به کشور داشته باشد.


بیشتر بخوانید: سکوت رئیسی تا روزِ موعود /راستی آزمایی اولین وعده آقای رئیس جمهور


بختیار با اشاره به این‌که رئیسی در جریان مبارزات انتخاباتی شعار استقلال داد و تاکید کرد سهم‌خواهی که برخی از جریان‌ها و احزاب سیاسی دارند را کنار می‌گذارد و به سمت شایسته‌سالاری می‌رود تا بتواند شعاری که داده است را محقق کند، ادامه داد: اعتقادم بر این است رئیس دولت سیزدهم اگر می‌خواهد بر تحریم غلبه کند و مدیریت کشور را سامان دهد، نیاز به کابینه‌ای دارد که شایسته‌ترین افراد در آن حضور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور خودش باید برنامه داشته باشد و از وزرایش بخواهد که برنامه‌هایش را اجرا کنند از همین رو باید مشاهده کنیم کدام یک از افرادی که گزینه و کاندیدا‌‌ هستند می‌توانند برنامه‌های رئیس‌جمهور را پیش ببرند؛ نه این‌که این اتفاق بر عکس رخ دهد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رئیسی باید برنامه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خودش را داشته باشد و در اختیار وزرایش بگذارد و از آن‌ها بخواهد که این برنامه‌ها را اجرایی کنند. به طور مثال به وزیر صمت بگوید که توسعه را در کدام یک از قسمت‌های صنعت کشور می‌خواهد و وزیر هم آن را اجرایی کند تا رئیس‌جمهور به اهدافش برسد.

وی با بیان این‌که اگر کابینه از شایستگان تشکیل شود، می‌توانیم بر این شرایط سختی که وجود دارد غلبه کنیم، گفت: بسیار مهم است یک کابینه شایسته بر سرکار باشد تا بتوانیم گام به گام به سمت ساماندهی کشور و همچنین پیشرفت، توسعه، رشد اقتصادی و کاهش تورم حرکت کنیم تا فشار‌ها را از دوش مردم برداریم؛ چراکه شرایط اقتصادی سختی که با آن مواجه هستیم، به مردم بسیار فشار آورده است.

بختیار ادامه داد: رئیسی در گام اول باید تعیین تکلیف کند برنامه ششم توسعه و بخش‌های باقی مانده از این برنامه به سرانجام برسد تا به اهداف و چشم‌انداز سند ۱۴۰۴ برسیم و کم و کاستی‌هایی که وجود دارد از میان برداشته شود.

وی افزود: رسیدن به چشم‌انداز ۱۴۰۴ این فرصت را به ما می‌دهد که سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در کشور به اتمام برسد تا بتوانیم در حوزه‌هایی همچون اقتصادی در منطقه جایگاه اول را داشته باشیم و همچنین در سایر حوزه‌ها نیز بتوانیم جزو کشورهای نخست قرار بگیریم، بنابراین برای رسیدن به چشم‌اندازی این‌چنین نیاز به همراهی دستگاه‌های همچون قوای مجریه و مقننه و مابقی نهادها است.

بختیار در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که امروز شاهد سهم‌خواهی از سوی برخی از جریان‌های سیاسی تندرو از رئیس‌جمهور منتخب برای حضور در کابینه هستیم، چقدر نیاز است باتوجه به این‌که کشور مشکلاتی همچون تحریم‌ها و مناسبات منطقه‌ای با برخی از کشورها داریم دولت آینده از این‌ نگاه‌ها دوری کند و کابینه سیزدهم باید چگونه بسته شود، گفت: رئیسی نباید از افراطیون در دولت استفاده کند خصوصا اینکه گفته است به برجام اعتقاد دارد، بنابراین برای احیای آن باید تیمی به کار گیرد که اعتقاد به برجام و رفع تحریم‌های هسته‌ای داشته باشند و با نگاه تعامل مسائل را پیش ببرند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از جریان‌های سیاسی اعتقاد دارند باید روابط با غرب را کنار بگذاریم و تنها با بلوک شرق و کشورهای منطقه در ارتباط باشیم در صورتی که این کار یک تهدید امنیتی برای کشور است ما باید یک روابط راهبردی و بر پایه تعادل با دنیا داشته باشیم و از نگاه افراط و تفریط دوری کنیم و با نگاه حکمت، عزت و مصلحت مسائل سیاسی کشور را پیش ببریم.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای اجرایی شدن اسناد راهبردی و اجرای روابط‌مان در منطقه و کشورهای شرقی و غربی باید متوازن‌سازی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: قطعاً یکی از چالش‌هایی که رئیسی با آن مواجه است، مذاکرات منطقه‌ای و مذاکره با کشور عربستان است که نیاز دارد تیمی بدون نگاه افراطی با عربستان و کشورهای اسلامی منطقه مذاکره کند تا بتوانیم‌ روابط‌مان را مسالمت‌آمیز پیش ببریم.

بختیار با بیان این‌که رئیسی اعلام کرده‌ است می‌خواهد سهم‌خواهی‌ها را زیر پا بگذارد و یک کابینه قوی و مقتدر ایجاد کند، گفت: قطعا افرادی که سهم‌خواهی می‌کنند و دنبال این هستند که پست‌هایی در کابینه بگیرند و به این امر دست‌یابی پیدا نکنند، برای رئیسی دردسر درست کرده و مشکلاتی به وجود می‌آورند.

وی تاکید کرد: بسیار مهم است رئیس‌جمهور تدابیری اتخاذ کند که اولاً با سهم‌خواهان روبرو نشود، ثانیاً بتواند بر اوضاع و احوال کشور مسلط شود، ثالثاً از جریان‌ها، گروه‌ها و افرادی که برای رسیدن به اهداف و توسعه تلاش می‌کنند، در کابینه‌اش استفاده کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنم اگر سهم‌خواهی برخی از افراد محقق نشود، چالش‌هایی در عرصه‌های مدیریتی برای رئیسی به وجود بیاید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ابراهیم رئیسی ، دولت
نظرات شما
پیشخوان