تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

بورس اوج می‌گیرد یا سقوط می‌کند؟

روز گذشته شاخص کل ۸ هزار واحد نزول کرد. آیا شاخص پس از شکستن سطح مقاومت حالا روند نزولی پیدا کرده و بر کانال یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحدی بوسه خداحافظی زده یا در حال کف سازی و آماده شدن برای صعود است؟

بورس اوج می‌گیرد یا سقوط می‌کند؟

رویداد۲۴ برای پیش بینی بورس امروز –چهار‌شنبه ۶ مرداد- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس ۸ هزار و ۴۰۱ واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و ۳۱۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۶ هزار و ۱۴۲ واحد پائین آمد و در رقم ۳۹۷ هزار و ۷۶۰ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۴۸ واحد افت کرد و به رقم ۱۹ هزار و ۲۱۹ واحد رسید. در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۸۷ نماد رشد قیمت و ۳۶۶ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۱۹ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۸۰ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌های دارویی رازک (درازک)، توسعه معدنی و صنعتی صبا نور (کنور) و پلی پروپیلن جم (جم پیلن) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های سنگ آهن گهر زمین (کگهر)، پگاه گلپایگان (غگلپا) و کشاورزی و دامپروری ملارد (زملارد) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

    بیشترین کاهش قیمت

    در بورس نمادهای غمهرا (تولیدی مهرام)، ثامان (سامان گستر اصفهان) و دکوثر (داروسازی کوثر) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان (سدبیر)، صنعتی دوده فام (شصدف) و پگاه فارس (غفارس) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

    عرضه و تقاضای بازار

    عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه ۱۲ میلیارد تومانی بسته شد.


    بیشتربخوانید: پیش‌بینی جدید از بورس در دولت رئیسی

    افزایش ارزش صف‌های بازار

    در پایان معاملات سه‌شنبه ۱۵۱ نماد صف فروش و ۲۱ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز دوشنبه ۰.۱۸ درصد رشد کرد و در رقم ۵۵۰ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۱۸ درصد افزایش یافت و ۵۶۲ میلیارد تومان شد.

    بیشترین تقاضاها

    روز سه‌شنبه شرکت سپید ماکیان (با نماد معاملاتی سپید) با صف‌ خرید ۲۹۱ میلیارد تومانی برای دومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپید، نمادهای شاراک (پتروشیمی شازند اراک) و بپاس (بیمه پاسارگاد) بیشترین صف خرید را داشتند.

    بیشترین عرضه‌ها

    روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به غدام (خوراک دام پارس) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۶۰ میلیارد تومانی داشت. پس از غدام، سنیر (سیمان سفید نیریز) و فجر (فولاد امیرکبیر کاشان) بیشترین صف فروش را داشتند.

    پیش بینی بورس امروز

    روز گذشته شاخص بورس ۸ هزار واحد سقوط کرد. این در حالی است که پس از شکسته شدن سقف مقاومت یک میلیون و ۳۱۲ هزار واحد و روندهای صعودی روز دوشنبه انتظار می‌رفت که بازار بتواند روند صعودی خود را ادامه دهد. اما همان‌طور که در گزارش پیش‌بینی بورس روز سه‌شنبه گفته شد شاخص کل در دو هفته گذشته ۲ بار پس از شکستن سطح مقاومت نزول کرده و در کوتاه مدت بوسه خداحافظی بر آن زده است. همان‌طور که در تصویر هم دیده می‌شود در دو مقطع شنبه ۱۹ تیر و یکشنبه ۲۷ تیر شاخص به ترتیب ۱۱ هزار و ۳۰۶ و ۸ هزار و ۳۲۹ واحد نزول کرد اما پس از آن به روند صعودی خود ادامه داد.

    تحلیل گران تکنیکی با استناد به خط روند شاخص کل معتقدند روند تغییرات شاخص صعودی خواهد شد و با توجه به استقرار شاخص بالاتر از سطح یک میلیون و ۳۱۲ هزار واحد می‌گویند شاخص در حال کف سازی است و دوباره صعودی خواهد شد.

    روند تقاضای بازار نیز نشان می‌دهد که در سه روز اخیر ارزش صف‌های خرید پایانی بازار سهام افزایش یافته است. روز گذشته نیز که شاخص‌ها قرمزپوش شدند و ۸۰ درصد نمادها کاهش قیمت داشتند ارزش صف‌های خرید در پایان بازار نسبت به روز قبل رشد اندکی داشت. بنابراین به نظر می‌رسد روند تقاضای بورس نتایج تحلیل‌های تکنیکی را حمایت می‌کند. اما نکته هشدار دهنده برای سهام داران رشد ۱۸ درصدی صف‌های فروش و خروج ۱۵۸ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس است. اگر این دو روند نزولی تداوم داشته باشند می‌توانند تابلوی بورس را در آخرین روز کاری هفته اول مرداد قرمزپوش کند.

    منبع: اقتصاد نیوز
    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات شما
    پیشخوان