تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۰
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان:

تشریح جزییات عرضه سیمان در بورس

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: از آنجا که ظرفیت تولید ما بیشتر از نیاز جامعه است در صورتی که انرژی پایدار وجود داشته باشد و ۱۰۰ درصد محصولات سیمان در بورس کالا عرضه شود، تولید بیشتر از تقاضا خواهد بود و قیمت‌ها متعادل می‌شود.

تشریح جزییات عرضه سیمان در بورس

رویداد۲۴  عبدالرضا شیخان در مورد عرضه سیمان در بورس اظهار کرد:‌ ورود سیمان به بورس کالا یک حرکت مثبت بود که در صنعت سیمان اتفاق افتاد. سال گذشته اقداماتی در این راستا صورت گرفت اما متاسفانه به نتیجه نرسید. اما امسال به شکلی است که بورس کالا می‌تواند کارخانجات سیمان را بپذیرد. یک تغییر بزرگ در فروش صنعت سیمان درحال رخ دادن است و از حالت سنتی به حالت مدرن‌تر تغییر می‌کند. طبیعی است که مخالفت‌هایی هم وجود داشته باشد.

وی افزود: بعد از 88 سال قدمت صنعت سیمان در کشور که نحوه فروش آن به همین شکل سنتی بوده، شاید برای این صنعت اجبار بود که روش فروش خود را تغییر می‌داد تا شفافیت بیشتری داشته باشد. در مجموع از آنجا که بورس کالا سازوکار خوب و امتحان‌شده‌ای دارد؛ این تصمیم اتفاق مثبتی است.

شیخان خاطرنشان کرد: کارخانه‌های سیمان به طور مستقیم وارد این کار شدند، انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در این باره ساز وکاری نداشت که بخواهد از طریق آن این کار را عملی کند. خود کارخانجات با شرایطی که داشتند وارد بورس شدند و سازوکار آنها پذیرش می‌شود. کسانی که به عنوان فروشنده کد بورسی گرفته‌اند، هفته‌ای یک بار سیمان خود را عرضه می‌کنند.

وی اضافه کرد: ممکن است ایراداتی وجود داشته باشد که با رفع آنها این روش جای خود را باز می‌کند، در این صورت فکر می‌کنم دیگر فروش سنتی محلی از اعراب نداشته باشد و فروش به طور کلی به بورس کالا سپرده شود.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به حداقل میزان فروش سیمان در بورس کالا گفت: حداقل میزانی که خریداران می‌توانند از بورس کالا، سیمان تهیه کنند، 10 تن تعیین شده است. به نظر می‌رسد این اقدام خوبی بوده است.

وی تصریح کرد: قطعی برق باعث التهاب بازار شده و در دو هفته اخیر تولید به شدت کاهش داشته است، امیدواریم برق پایدار به تولیدکنندگان داده شود و به تدریج سایر کارخانجات سیمان هم محصولات خود را در بورس عرضه کنند. اگر 100 درصد محصول سیمان در بورس کالا عرضه شده و سوخت پایدار هم به کارخانه‌ها برسد، قطعا قیمت‌ها به تعادل خوبی می‌رسد.

شیخان اضافه کرد: در صورتی که همه محصولات سیمان در بورس عرضه شود، قیمت‌گذاری دستوری در مورد این محصول که توسط سازمان حمایت تعیین می‌شد منتفی و مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند. اگر انرژی پایدار برای کارخانجات وجود داشته باشد، بقیه مسائل مانند لوازم یدکی، تعمیرات، نوسازی و... را خود صنعت حل می‌کند و در این صورت توان تولید زیاد خواهد بود.

وی خاطرنشان ساخت: از آنجا که ظرفیت تولید ما بیشتر از نیاز جامعه است در صورتی که انرژی پایدار وجود داشته باشد و 100 درصد محصولات سیمان در بورس کالا عرضه شود، عرضه بیشتر از تقاضا خواهد بود و قیمت ها متعادل می‌شود. اگر تولیدکننده هم سود ببرد به تولید بازمی‌گردد و چرخ‌های تولید محکم‌تر می‌چرخند.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه بیان کرد: بحث‌هایی در مورد رساندن برق به کارخانجات سیمات شده، وزارت نیرو و توانیر هم تلاش خود را می‌کنند. تقاضای ما برق 70 درصدی بود که برای صنعت سیمان حدود 1000 مگاوات می‌شود، اما ظاهرا اتفاق خاصی نیافتاده است. اگر این تامین 70 درصدی رخ دهد ما می‌توانیم تولید خود را به روال عادی بازگردانیم. وزارت نیرو در حال تلاش است اما هنوز به نتیجه‌ای منتج نشده است.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان