تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

از تکذیب تا تایید ارسال نفت ایران به لبنان / افشاگری سیدحسن نصرالله دردسر جدیدی ایجاد خواهد کرد؟

سید حسن نصرالله یک بار دیگر در سخنرانی خود از حمایت‌های ایران به حزب الله لبنان اشاره کرد. افشاگری‌های او درباره کمک‌های جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته همواره برای ایران دردسر ساز بوده است.

سید حسن نصرالله

رویداد۲۴ سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان چهارشنبه شب خبری که پیشتر توسط دولت ایران تکذیب شده بود را تایید کرد و اعلام کرد یک محموله سوخت به مقصد این کشور روز پنج‌شنبه، ۲۸ مرداد از ایران ارسال می‌شود.

یک ماه پیش، سفیر آمریکا در بیروت گفته بود واردات سوخت از ایران راه حل مناسبی برای حل بحران سوخت در لبنان نیست. همان زمان، سفارت ایران در بیروت، با انتشار تصویر یک نفتکش ایرانی در صفحه توییتر خود نوشت: «رسیدن نفتکش‌های ایرانی به بیروت بی نیاز از حرف‌های بی ارزش سفیر آمریکاست. سفیر آمریکا نباید در روابط برادرانه دو کشور و دو ملت ایران و لبنان دخالت کند.»

سیدحسن نصرالله نفت ایران

از تکذیب تا افشای ارسال نفت ایران به لبنان

این توییت که حدود یک ماه پیش منتشر شد، با واکنش زیادی رو به رو شد و دولت حسن روحانی ارسال نفت به لبنان را تکذیب کرد. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در آن زمان به خبرنگاران گفت: «نفتکشی اعزام نشده و توییت سفارت هم پاسخی به اظهارات برخی افراد بوده است.» اما یک ماه بعد مشخص شد که توییت سفارت حقیقت داشته است.

سید حسن نصرالله در سخنرانی تلویزیونی خود به مناسبت روز عاشورا ضمن اعلام این خبر از ورود محموله‌های دیگر در آینده خبر داد و به ایالات متحده و اسرائیل درباره هرگونه اقدام احتمالی آن‌ها علیه این محموله هشدار داد. او تاکید کرد که این کشتی به محض آغاز ارسال جزو قلمرو لبنان به شمار می‌رود. او در ادامه همچنین تاکید کرده بود که واردات بنزین از ایران به صورت علنی در روز انجام می‌شود و در شب نخواهد بود.

این اظهارات نصرالله بعد از حذف یارانه سوخت توسط دولت انتقالی لبنان مطرح شده است. دولت انتقالی لبتان از هفته گذشته به دلیل نداشتن منابع مالی کافی، یارانه سوخت را خذف کرده و همین مساله وضعیت سوخت در کشور را بحرانی کرده است.

در ماه آپریل رویترز گزارشی منتشر کرد و مدعی شد حزب الله در حال ذخیره سازی بنزین در سوریه است تا با مشکلات مالی لبنان مقابله کند. از روز شنبه هفته گذشته و آغاز حذف یارانه سوخت، ارتش بنزین ذخیره شده در پمپ بنزین‌ها را تخلیه کرده تا مانع از احتکار بنزین در دوره کمبود این سوخت شود. در چنین وضعیتی ایران به کمک شیعیان لبنان شتافته و بنزین خود را در اختیار حزب الله قرار داده است. مشخص نیست چه وجهی در ازای بنزین فروخته شده به لبنان دریافت شده. سید حسن نصرالله در سخنرانی قبلی خود گفته بود تهران در ازای فروش بنزین، پوند لبنان دریافت خواهد کرد. ارزش پول ملی لبنان از اکتبر ۲۰۱۹ تا امروز بیش از ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

از سوی دیگر معلوم نیست آیا قرار است بنزین صادراتی ایران در اختیار دولت لبنان قرار بگیرد یا نه. نصرالله در سخنرانی خود گفته قصد ندارد با واردات نفت از ایران کسی را تحریک به جنگ کند بلکه نمیتوانسته در برابر تحقیر مردمش مقابل نانوایی ها، بیمارستانها، پمپ بنزین‌ها و قطعی‌های برق بی تفاوت بماند.

برخی رسانه‌ها معتقدند اقدام نصرالله خشم مخالفان حزب الله لبنان را در داخل کشور به همراه خواهد داشت. آن‌ها نسبت به احتمال تحریم آمریکا بعد از چنین اقدامی از جانب حزب الله هشدار داده بودند. پایگاه خبررسانی میلیتاری آمریکا نوشته حزب الله لبنان خریدار بنزین است و این نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده است.

سید حسن نصرالله با وجود اشاره‌های مستقیمش به کمک‌های ایران، در سخنرانی اخیر خود انتقاد برخی گروه‌های مخالف حزب الله درباره دخالت‌های ایران در امور این کشور از طریق این گروه گفته حزب الله ابزار و برده هیچ کسی نیست.

سعد حریری نحست وزیر سابق لبنان به سخنرانی سید حسن واکنش نشان داده و از او خواسته بگوید آیا محموله نفت ایران خبر خوبی برای لبنانی‌هاست یا هشدار خطری به آنهاست که می‌گوید قرار است درگیر یک جنگ داخلی یا درگیری خارجی شوند؟

او در توییتر خود هشدار داده که محموله بنزین ایرانی لبنان را در آستانه تحریم و خطر قرار می‌دهد و نوشته حزب الله می‌داند که ریشه بحران سوخت در لبنان قاچاق سوخت به نفع رژیم سوریه است.

نخست وزیر سابق لبنان به اظهارنظر سیدحسن نصرالله درباره اینکه گفته بود کشتی ایرانی را باید قلمرو لبنان در نظر گرفت نیز واکنش نشان داده و گفته در نظر گرفتن کشتی ایرانی به عنوان سرزمین لبنان به خطرانداختن حاکمیت ملی ما و نقض رد دعوت تبدیل لبنان به یک استان ایران است.

حریری ایران را متهم به ایجاد مانع بر سر راه تشکیل دولت خوانده و گفته «ایران با ارسال کشی به لبنان بدون تایید دولت، قوانین بین المللی را نقض کرده است. در این شرایط اقدام ایران زندگی و اقتصاد مردم را دو چندان دچار رنج خواهد کرد و باز کردن راه به سمت جهنم برای مردم لبنان است.»

بعد از سخنرانی سیدحسن نصرالله، سمیر جعجع رئیس حزب نیرو‌های لبنان نامه‌ای به میشل عون رئیس جمهور لبنان نوشته و در آن از رئیس جمهور خواسته مسئولیت کامل هر اتفاقی که در نتیجه عدم اعطای مجوز واردات نفت، دارو یا هر چیز دیگری در عین حال آزاد گذاشتن واردات این اقدام توسط حزب الله را بر عهده بگیرد.

این اولین بار نیست که اعتراف‌ها و افشاگری‌های سیدحسن نصرالله برای ایران دردسر درست می‌کند. سال ۲۰۱۶ رهبر حزب‌الله لبنان اعلام کرد نگران تحریم‌های بانکی آمریکا نیست، زیرا تمام بودجه این تشکل از طریق ایران تامین می‌شود.

حسن نصرالله با بیان این که «تا زمانی که ایران پول دارد ما هم پول داریم» گفته که بودجه حزب‌الله از همان طریقی به وسیله ایران به دست این گروه می‌رسد که تجهیزات نظامی و دیگر نیازمندی‌ها.

یک هفته بعد از سخنرانی سید حسن در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF نشستی حیاتی برگزار کرد و در حالی که ولی الله سیف رئیس وقت بانک مرکزی امیذوار بود ایران از فهرست سیاه این گروه خارج شود، یک بار دیگر نام ایران را در فهرست سیاه خود قرار داد.

سیف رئیس کل وقت بانک مرکزی ایران، اردیبهشت ۹۵ در گفتگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی، از تماس‌ها و مذاکرات مقام‌های این کشور با FATF به منظور خارج کردن جمهوری اسلامی از فهرست سیاه این موسسه خبر داده بود و ابراز امیدواری کرده بود که با اقدام‌های تازه ایران و تصویب قوانینی برای مبارزه با پولشویی و مقابله با تروریسم، جمهوری اسلامی از فهرست یادشده بیرون گذاشته شود.

سخنرانی سیدحسین مسیر خروج ایران از فهرست سیاه FATF را سد کرد، به گونه‌ای که ۶ سال بعد از این سخنرانی هنوز کشور درگیر معضل عضویت در کنوانسیون‌ها و خروج از لیست سیاه این گروه است.

مساله رابطه ایران و حزب الله و دیگر گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه، کلیدی‌ترین عامل به نتیجه نرسیدن احیای برجام در وین است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مدعی‌اند ایران باید بعد از به سرانجام رسیدن مذاکرات وین قول بدهد که برای مسائل منطقه‌ای و موشکی نیز با آن‌ها مذاکره خواهد کرد.

ابراهیم رئیسی به صراحت هرگونه مذاکره و توافق بر سر موضوعات منطقه‌ای از جمله رابطه ایران را حزب الله لبنان را رد کرده. کاظم غریب پور سفیر ایران در سازمان‌های بین المللی وین در یادداشتی که توسط سایت خامنه‌ای دات‌آی‌آر، منتشر شد به این معضل اشاره کرده و گفته «آمریکا می‌خواهد توافق هسته‌ای را برای موشکی و منطقه گروگان بگیرد.»

در چنین وضعیتی که مردم ایران در انتظار مستقر شدن دولت جدید و از سرگیری مذاکرات وین اند، سید حسن نصر الله یک بار دیگر ایران را در معرض تشدید تحریم‌های آمریکا قرار داده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
3
13
همواره به مردم ایران دروغ گفته اند و ما مردم باید تاوان این کارها و دروغ گویی اینها را پس بدهیم.
خدایا تا کی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
اول از خودمون شروع کنیم خود تو راستگویی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
10
2
عجب برجام مگه برای هسته ای نبود دستتون رو شد که غرب گدا ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
1
19
مال مفت از جیب ملت مظلوم ایران که به اب خوردن محتاج است خدایا ما را از دست این ............ راحت کن
ضیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
18
1
۸سال مذاکره دولت کلید نتونست با اون همه باج دادنها چرخ زندگی مردم و سانتریفوژها را بچروخونه پس بزارید ببینیم شاید مقاومت جواب بده کما اینکه دولتهایی که مقاومت کردن عملکرد بهتری ازشون در ذهن مردم به جا مونده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
0
7
کشوربایددراینده نزدیک مشابه ونزویلایی شود پراید امروز ۱۵۵ملیون دلارنزدیک ۲۸هزارتومان ان وقت معاون اول بجای ارامش بازارمی گوید برجام امکان امصا نخواهدداشت وهمین گفته ۲تا۳هزارتومان دلاررادربازارافزایش داده است واقعا ماملت باید خودرابرای روزهای سیاه ورکشوراماده کنیم
مهدی حسینی
|
Germany
|
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
16
1
چه نویسنده بی‌دقتی!!! این بی دقتی عمدیه برای اینکه تحلیل غلط به مردم بده و بگه که مسوولین دروغ‌گو هستن؟ یا صرفا به دلیل بی‌دقتی بوده؟
یک ماه پیش تکذیب شده چون اون موقع چیزی اعزام نشده بود.
ولی الان تازه قراره ارسال بشه. وقتی که سید حسن نصر الله سخنرانی کرد،‌ گفت که در ساعات آینده اعزام خواهد شد.
پاسخ ها
نیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
معلومه ک حسن ...رو خیلی دوست داری.
ناشناس
|
Luxembourg
|
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
1
6
بنزین ونفت ومیعانات گازی که چیزی نیست.کشور ومنابعش متعلق به خودتان است.تعارف نکنید.اگر خانه ای خراب دارید بگویید ما برایتان بازسازی میکنیم اگر کسی از شیعیان لبنان بواسطه جنگ و...صاحب سر پناهی نباشد امر کنید ملت ایران دندش نرم وچشمش کور برایتان میسر میکند وحتی کرایه خانه هایتان هم میدهد.اب وبرق به همراه اتوبوس را هم حتی برایتان مجانی میکنیم.
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
0
6
این بذل وبخشش ها از کیسه مردم ایران در شرایطی صورت میگیرد که کرونا بیداد میکند و دولت ادعا دارد که ناتوان از اجرای یک قرنطینه کامل حداقل برای دو هفته است.زیرا توان کمک با اقشار متوسط وضعیف مردم را ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
0
20
مگر مملکت ایران ومنابع وامکاناتش ارث پدری است که آن را به حسن نصرا... و حوثی های یمن وفلسطینی ها ولبنانی ها وعراقی ها , بذل و بخشش می کنند ؟؟؟؟؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
توضیح: بعد از عبارت " ارث پدری" کلمه " بعضی ها" از قلم افتاده است
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان