تاریخ انتشار: ۲۰:۰۲ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۰

بلومبرگ: آژانس در حال تدوین برنامه‌هایی برای ادامه بازرسی‌ها در ایران در صورت شکست مذاکرات وین است

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ مدعی شده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که فعالیت‌هایشان در ایران محدود شده در حال تدوین برنامه‌های اقتضائی جهت پر کردن شکاف‌های اطلاعاتی از برنامه هسته‌ای ایران در حالت فرضی شکست مذاکرات برجام هستند.

آژانس انرژی اتمی

رویداد۲۴ یک رسانه آمریکایی گزارش داده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که فعالیت‌هایشان در ایران محدود شده در حال تدوین برنامه‌های اقتضائی جهت پر کردن شکاف‌های اطلاعاتی از برنامه هسته‌ای ایران در حالت فرضی شکست مذاکرات برجام هستند.

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ با گزارش این خبر خاطرنشان کرد مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشغول آماده کردن گزارش فصلی این نهاد بین‌المللی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند. این گزارش، در جلسه ماه بعدی آژانس در وین تقدیم دیپلمات‌ها خواهد شد.
بیشتر بخوانید: بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی درخصوص غنی‌سازی ایران
این رسانه نوشته بازرسان بین‌المللی به دنبال به دست آوردن اطلاعات کامل درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند. ایران در ماه‌های گذشته به دلیل عدول طرف‌های غربی از تعهداتشان در برجام، تعهدات خود در این توافق را کاهش داده است.

با توجه به اینکه مذاکرات در وین برای مشخص کردن وضعیت برجام به بن‌بست خورده و هنوز زمان برگزاری دور هفتم آن مشخص نیست ایران طبق مفاد قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، دسترسی‌های آژانس را محدود کرده و از تمدید توافقی با این نهاد بین‌المللی که اجازه ضبط ویدئو و جمع‌آوری برخی اطلاعات در چند تأسیسات ایران را فراهم می‌کرد، خودداری کرده است.

دیپلمات‌ها در وین به بلومبرگ گفته‌اند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اکنون می‌تواند توافق جداگانه خود با ایران را که در آن دفعات بازدید از سایت‌های محل فرآوری اورانیوم مشخص شده‌اند را به‌روزرسانی کند.

توافق مورد اشاره بلومبرگ «توافق جامع‌پادمانی» نام دارد. این رسانه مدعی شده که توافق مذکور کشورها را ملزم می‌کند در صورت عبور از برخی مرزهاش مشخص در فعالیت‌های هسته‌ای، دسترسی‌های بیشتری به بازرسان آژانس اعطا کنند.

دو مقام مطلع در گفت‌وگو با بلومبرگ مدعی شده‌اند تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی از محدوده‌های مشخص‌شده در توافق جامع پادمانی فراتر رفته است.

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ نوشته با آنکه اصلاح کردن توافق جامع پادمانی با بازرسی‌های بی‌سابقه اعطاشده ذیل برجام قابل مقایسه نیست اما افزایش تکرر بازدیدها از ذخایر هسته‌ای ایران می‌تواند برخی از نگرانی‌ها از احتمال تغییر کاربری اورانیوم به سمت مصارف نظامی را تسکین خواهد داد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان