تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تبعیض جنسیتی در مدارس حاکمیتی/ سازمان تبلیغات اسلامی چگونه رشته هنرهای نمایشی دختران را ممنوع کرد؟

هنرستان دخترانه سوره اعلام کرده که برای یک سال در رشته هنر‌های نمایشی هنرجوی جدید نمی‌پذیرد، به گفته مسئولان این تصمیم با هدف ارتقای سطح آموزشی است، اما شواهد و قرائن می‌گوید که باید در آینده نزدیک در انتظار حذف این رشته از تنها هنرستان ارائه دهنده رشته هنر‌های نمایشی در ایران باشیم.

هنرستان سوره

رویداد۲۴ رشته‌های هنر‌های نمایشی دبیرستان دخترانه سوره برای یکسال متوقف شد تا دخترانی که با هزاران امید و آرزو تصمیم داشتن در این رشته فعالیت کنند، با در‌های بسته و همچون سایر تبعیض‌ها با مانع بزرگی روبه رو شوند.

ماجرای حذف رشته هنرهای نمایشی از هنرستان سوره چه بود؟

چندروز قبل سید حسام حسینی مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری در سخنانی غیرمنتظره و عجیب، اعلام کرد که برای بازنگری و تغییر سطح کیفی آموزش، فعالیت رشته هنر‌های نمایشی هنرستان دخترانه سوره یک سال! متوقف می‌شود، اما هنرستان تعطیل نیست و کماکان فعالیت می‌کند.

این خبر واکنش‌های بسیار زیادی به همراه داشت، از سینماگران تا معلمان و دانش آموزان، همگی به این تصمیم اعتراض و اعلام کردند که اینگونه تصمیم‌های غیر تخصصی و علمی، چیزی جز تبعیض جنسیتی و حذف دختران از تحصیل در رشته مورد علاقه‌شان یعنی هنرهای نمایشی نیست.

سپند امیر سلیمانی بازیگر مطرح کشورمان در واکنش به این تصمیم در اینستاگرام خود نوشت: «چندسال دیگه تو روزنامه آگهی می‌دن به تعدادی بازیگر مرد برای بازی در نقش زن نیازمندیم. برای اونایی که نمیدونن منظورم چیه! توضیح بدم که تئاتر رو برای دختران از هنرستان سوره حذف کردن.» فرشته حسینی و پریناز ایزدیار بازیگران زن و معروف کشورمان نیز در واکنش به این خبر نوشتند: «این شروع حذف امکان تحصیل در هنر‌های نمایشی، از تاریخ این کشور است.» لاله اسکندری نیز با هشتگ زنان حذف شدنی نیستند به این تصمیم واکنش نشان داد.


بیشتر بخوانید:برنامه فرهنگی رئیس سازمان تبلیغات در دست رئیسی/ طراح سایت همسریابی به وزارت ارشاد می‌رود؟


هنرستان دخترانه سوره تنها هنرستان دخترانه‌ در کشور است که در آن چهار رشته انیمیشن، گرافیک، سینما و هنر‌های نمایشی تدریس می‌شود و هر ساله از پایه دهم تا دوازدهم به تعداد محدودی دانش آموز می‌پذیرد. اکنون با اجرایی شدن این تصمیم از سال تحصیلی جدید، این هنرستان فقط در رشته سینما، گرافیک و انیمیشن هنرجو می‌پذیرد.

این هنرستان وابسته به سازمان تبلیفات اسلامی است که یکی از نهادهای تبلیغاتی حاکمیتی محسوب می شود. پیشتر ریاست این مجموعه در اختیار احمد جنتی بود اما اکنون محمد قمی ریاست آن را برعهده دارد. خبرگزاری مهر و روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز نیز از دیگر زیرمجموعه های سازمان تبلیغات اسلامی هستند.

هنرستان سوره ارائه رشته هنرهای نمایشی را ممنوع می کند؟

هم اکنون در سایت هنرستان سوره همچنان رشته هنرهای نمایشی جزو رشته های ارائه شده در این هنرستان معرفی شده است و توضیحات آن در کنار توضیحات سایر رشته ها قرار دارد. در بخش پیش ثبت نام نیز تنها امکان پیش ثبت نام برای رشته سینما وجود دارد. 

هنرستان سوره

هنرستان سوره هنرهای نمایشی

بعد از انتقادات تند اهالی هنر به این تصمیم، حسام حسینی مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری در سخنانی گفت: «هنرستان سوره هنرستانی دخترانه است و توقف یک ساله فعالیت گروه هنر‌های نمایشی هنرستان ربطی به قضیه جنسیتی ندارد. هنرستان دخترانه سوره تعطیل نیست و حتی در رشته‌های سینما و گرافیک ظرفیت بیشتر شده است، اما در رشته تئاتر تا یک سال تحصیلی فاصله می‌گیریم تا دوستان بازنگری و برنامه ریزی‌های لازم را در جهت ارتقای سطح کیفی آموزش هنر‌های نمایشی در هنرستان انجام دهند. البته هنرجویانی که ورودی بالاتر گروه هنر‌های نمایشی هنرستان هستند به تحصیل خود ادامه می‌دهند و فقط ورودی جدید نخواهیم داشت. ما مسأله و مشکلی با هنر نداریم و طالبان نیستیم.»

رحمت احمتی عضو هئیت علمی هنر‌های نمایشی دانشگاه تهران، در نامه‌ای خطاب به دادمان رئیس حوزه‌های هنری، مخالفت خود را با این تصمیم نشان داد. او در بخشی از نامه خود نوشت: «می دانید که سالهاست معلمم و طرف مشورت برخی از خانواده‌ها درخصوص انتخاب رشته فرزندانشان (از جمله دختران) قرار می‌گیرم و از تلاش سال گذشته تعدادی از آنان که می‌خواهند مهرماه سال ۱۴۰۰ هنرجوی رشته نمایش تنها هنرستان دخترانه تهران شوند، هستم. تقاضا می‌کنم اگر رسما یا غیر رسما ابلاغیه‌ای برای حذف رشته نمایش در سال تحصیلی پیش رو صادر کرده اید، آن را لغو بفرمایید. ضمنا حتی حذف و تعلیق موقتی و کوتاه مدت این رشته، نامش ایجاد تنفس نیست بلکه گرفتن راه نفس بخشی از دختران جوان است که با هزار امید و آرزو در پی دستیابی به اهداف علمی و هنری خود هستند.»

مشخص نیست دانش آموزانی که قرار بود امسال وارد این رشته شوند، قرار است یکسال آینده را چگونه سپری کنند، آیا از سر اجبار باید به رشته‌ای بروند که هیچ علاقه‌ای به آن ندارند، یا اینکه یکسال را در خانه بمانند تا سال دیگر بتوانند بار دیگر ثبت نام کنند و وارد هنرستان شوند. هرچند که اعلام شده حذف این رشته برای یکسال است، اما مشخص نیست همچون سایر وعده‌ها چقدر واقعیت داشته باشد.

ملیکا یکی از دانش آموزان رشته هنر‌های نمایشی هنرستان سوره ورودی سال ۹۹ به رویداد‌۲۴ می‌گوید: زمانی که ما مهر ۹۹ وارد هنرستان سوره برای رشته‌ی نمایش شدیم، فقط ۳۰ نفر بودیم و اساسا هنرستان هر سال در هر رشته‌ای عموما بیشتر از ۳۰ دانش آموز جدید را قبول نمی‌کنند. زمانی که متوجه شدیم قرار است رشته هنر‌های نمایشی را حذف کنند، به شدت نگران شدیم و استرس داشتیم که نکند به ما هم اجازه ادامه در این رشته را ندهند و ما را مجبور به تغییر رشته کنند.

وی ادامه داد: مدام با معلمان در تماس بودیم تا اینکه برخی از معلم‌ها اعلام کردند که جای نگرانی نیست و شما دانش آموزان تا پایان در این رشته تحصیل خواهید کرد. این وضعیت واقعا جای نگرانی و تاسف دارد، چرا این محدودیت‌ها و حذف شدن‌ها برای ما دختران است. آنقدر فضای مدرسه و رشته ما جالب و تخصصی است که از ابتدای ورودمان به مدرسه، هر زمان که بحث انتخاب رشته‌های هنری می‌شد برای دانش آموزانی که خانواده‌های آن‌ها اجازه حضور و تحصیل در این رشته را نمی‌دانند افسوس می‌خوردیم. می‌دانستیم دختران زیادی هستند که علاقمندند تا در این رشته درس بخوانند، اما با محدودیت‌هایی همچون رفت و آمد به تهران و یا اجازه ندادن خانواده‌هایشان از تحصیل در این رشته منع می‌شوند، حالا، اما با این تصمیم به طور کلی مانع را برای دختران بیش از پیش بزرگتر و سخت‌تر کردند. من دختری را می‌شناسم که به سختی خانواده‌اش را راضی کرده بود تا از شیراز به تهران بیاید و در این رشته تحصیل کند و حالا با وضعیت پیش آمده نمی‌داند باید چه تصمیمی بگیرد.

این دانش آموز می‌گوید برخی از خانواده‌ها فکر می‌کنند این رشته سرانجامی ندارد و پولساز نیست، از همین رو به دخترانشان اجازه تحصیل در این رشته را نمی‌دهند. در صورتی که اصلا اینگونه نیست و رشته‌ی نمایش مانند همه رشته‌های دیگر برای علاقمندانش لذت بخش و پولساز است. تمامی معلم‌های ما معترض و نگران وضعیت پیش آمده است و افسوس ما برای دخترانی که از سال‌های بعد نمی‌توانند در این رشته جذاب تحصیل کنند، بیش از پیش می‌شود.

ملیکا معتقد است که فضای هنرستان به شدت شاد و مثبت است و دانش آموزان و معلمان صرفا رابطه شاگرد و استادی ندارند و آنها یک خانواده بزرگ هستند و از آنجایی که فضا به شدت حرفه‌ای و تخصصی است،آنها بیش از پیش به این رشته علاقمند شدند و به دنبال پیشرفت در آن هستند.

حذف رشته هنرهای نمایشی یا نمایش ارتقای آموزشی؟

مسئولان علت عدم پذیرش هنرجوی جدید در این رشته را بازبینی و ارتقای سطح آموزش اعلام کرده‌اند. این در حالی است که طبیعتا برای تحقق چنین اهدافی می توان به اقداماتی همچون تغییر اساتید و دبیران، مشورت با کارشناسان و متخصصان و دیگر راه‌حل ها فکر کرد. اعلام عدم پذیرش هنرجو در این رشته آن هم در تنها هنرستان ارائه دهنده این رشته در سراسر ایران چیزی جز مقدمه چینی برای حذف همیشگی آن نمی‌تواند باشد. آیا حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی از تصمیم خود باز می‌گردند یا با ادامه این مسیر، ثابت می‌کنند که در مسیر طالبان هستند؟

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
0
2
نسخه ایرانی طالبان
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
0
1
چه قدر شما با این نوگلان جوانک زده و نورسیده تازه نفس وسط صحنه که همه چیو از قبل از اوّل شدن میخوان ضد هستین ؛ آخه واقعاً باید که چرا؟ کنید
نظرات شما
پیشخوان