تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

جهان در بیم و امید پایان ویروس کرونا/ آیا واکسن کرونا موثر است؟

تاکنون میلیون‌ها دوز واکسن کرونا در سراسر جهان تزریق شده است، شواهد درباره اثرگذاری و عملکرد این واکسیناسیون در دنیای واقعی در حال ظهور و بروز است. واکسن‌ها با موفقیت اپیدمی کرونا را در کشور‌هایی که حداقل نیمی از جمعیت آن‌ها واکسینه شده‌اند مهار کردند. اما گسترش انواع قابل انتقال این ویروس مانند واریانت دلتا نشان داد که واکسن‌ها با گذشت زمان مقداری از اثرگذاری خود را از دست می‌دهند.

واكسن كرونا

رویداد۲۴جهان با وجود کشف واکسن همچنان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند. شیوع واریانت جدید ویروس کرونا به گفته محققان میزان اثرگذاری واکسن کرونا را کاهش داده است و مقامات سلامت و بهداشت جهان نسبت به شیوع گونه‌های جدید این ویروس در ماه‌های پیش رو هشدار می‌دهند. در برخی از کشورها همچون آمریکا پیشنهاد تزریق دوز سوم واکسن داده شده است و در برخی دیگر از کشورها از مردم خواسته اند تا با وجود دریافت دو دوز واکسن همچنان در مکان بسته از ماسک استفاده کنند.

ویروس کرونا همچنان بیماری مرموزی محسوب می شود و نه خاستگاه آن مشخص است و نه آینده پیش روی آن. جهان برای پایان دادن به آن واکسن را کشف کرد اما همچنان مشخص نیست این ویروس قصد دارد مانند دیگر ویروس های هم خانواده اش نابود و ناپدید شود یا نه.


بیشتر بخوانید:هراس از ویروسی که هنوز نیامده است! / واقعیت کووید ۲۲ چیست؟


دریافت واکسن کرونا همچنان در برابر ابتلای شدید به بیماری کرونا جلوگیری می‌کند، در عین حال کارآیی واکسن کرونا با شیوع واریانت دلتای ویروس کرونا کاهش پیدا کرده است.

شیوع واریانت دلتا ویروس کرونا، شاهد افزایش مبتلایان به ویروس کرونا از میان افراد واکسینه شده هستیم، همزمان فراخوان دولت آمریکا برای تزریق دوز‌های بیشتر سوالات جدیدی را درباره قدرت واکسیناسیون کرونا ایجاد کرده است.

در ادامه این گزارش به آنچه که ما درباره نحوه عملکرد واکسن‌های مجاز در برابر واریانت دلتا و توانایی آن‌ها برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس و بیماری از نوع شدید آن اشاره می‌کنیم.

کارایی یک واکسن علیه ویروس کرونا به چه معناست؟

متخصصان سلامت و دانشمندان از دامنه متفاوتی از شرایط و معیار‌ها برای تشریح چگونگی موثر بودن واکسن کرونا گفته‌اند. واکسن‌ها بر اساس توانایی آن‌ها برای جلوگیری از ایجاد عفونت اولیه در بدن مبتلایان و یا بیماری شدید که می‌تواند منجر به بستری شدن مبتلایان و یا مرگ آن‌ها شود، ارزیابی می‌شوند.

زمانی که محققان از لغت اثرگذاری استفاده می‌کنند، آن‌ها چگونگی عملکرد واکسن در شرایط ایده آل و کنترل شدید شرایط را تشریح می‌کنند. موثر بودن واکسن‌های کرونا به عملکرد واکسن در جهان واقعی، جایی که مردم زندگی نرمال خود را دارند اشاره دارد.

واکسن‌های مجاز در آمریکا نشان دادند که در آزمایشات بالینی از بروز نشانه‌های بیماری در افراد جلوگیری و محافظت می‌کنند. محققان برسی کردند که آیا واکسن کرونا از مثبت شدن تست کرونای افراد و یا نشان دادن حداقل علائم کرونا در افراد جلوگیری خواهد کرد یا نه. مطالعات انجام شده گزینه محافظت در برابر ایجاد علائم کرونا را بررسی نکردند که به معنای مثبت شدن تست کرونای افراد است.

به طور مثال، در یک فرایند گسترده‌ای از آزمایش‌های بالینی که از سوی تولیدکنندگان واکسن انجام شد، شرکت تولید کننده واکسن فایزر و بایون تک سال گذشته دریافتند که این دو واکسن تا ۹۵ درصد در جلوگیری از بروز علائم کرونا موثر هستند برای مدرنا این عدد ۹۴ درصد بود.

تاکنون میلیون‌ها دوز واکسن کرونا در سراسر جهان تزریق شده است، شواهد درباره تاثیرگذاری و عملکرد این واکسیناسیون در دنیای واقعی در حال ظهور و بروز است. واکسن‌ها با موفقیت اپیدمی کرونا را در کشور‌هایی که حداقل نیمی از جمعیت آن‌ها واکسینه شده‌اند مهار کرد. اما با گسترش انواع قابل انتقال این ویروس مانند واریانت دلتا که باعث بروز بیماری‌های جدید و عفونت‌های شدید می‌شود، تازه‌ترین نشانه‌ها می‌گویند که واکسن‌ها با گذشت زمان مقداری از اثرگذاری خود را از دست می‌دهند.

مقام‌های سلامت در کشور‌های مختلف پیشنهاد می‌کنند که افراد برای ایجاد ایمنی بیشتر در مکان‌های بسته ماسک بزنند و دوز‌های بیشتری دریافت کنند.

واکسن کرونا چقدر موثر است؟

به طور کلی، واکسن کرونا در برابر بستری شدن افراد در بیمارستان و مرگ آن‌ها اگر عالی نباشند به شدت خوب هستند. محققان در تایوان دریافتند که افزایش ۱۰ درصدی در میزان واکسیناسیون منجر به کاهش ۷ و ۶ درصدی قربانیان شده است. اغلب واکسن‌ها همچنین محافظت بسیار خوبی در برابر تشدید علائم کرونا می‌شود و برخی از آن‌ها قادرند محافظت خوبی در برابر ابتلا به ویروسی شود که منجر به ایجاد کرونا و سارس شود. این توانایی اخیر بسیار اهمیت دارد چرا که منر به توقف روند شیوع ویروس خواهد شد. موضوعی که منجر به نزدیک شدن جهان به پایان پاندمی خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان