تاریخ انتشار: ۰۰:۱۸ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۰

گزینه‌های احتمالی ریاست سازمان سینمایی کشور چه کسانی‌اند؟

گزینه‌های احتمالی ریاست سازمان سینمایی کشور چه کسانی‌اند؟


انتخاب معاون وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی صحبت روز محافل هنری و سینمایی است. در این گزارش گزینه های احتمالی ریاست سازمان سینمایی مورد بررسی قرار گرفته است. 


۱-سید محمود رضوی مجد:


سید محمود رضوی مجد متولد ۱۳۵۹ در مشهد و تهیه کننده سینماست . رضوی در حال حاضر مشاور فرهنگی محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی است . وی در سال ۹۶ نیز در ستاد قالیباف به فعالیت پرداخت و مسوولیت حوزه تبلیغات او را به عهده گرفت. محمود رضوی از نظر سیاسی به طیف اصولگرایی نزدیک است.


رضوی در سال ۹۸ و در جریان انتخابات مجلس از عناصر فعال ستاد انتخاباتی محمد باقر قالیباف به حساب می‌آمد.


به گفته خودش در یک گفتگوی خبری، او تا مقطع دیپلم تحصیل کرده و بعد وارد سینما شده و به تهیه کنندگی پرداخته، اما او نیز با نهاد‌های امنیتی جهت ساخت فیلم‌های سینمایی با موضوعات سیاسی و امنیتی همکاری داشته است.

وی سرمایه گذار فیلم هفت و پنج دقیقه و پس از آن تهیه کنندگی مشترک فیلم درباره الی در سال ۱۳۸۷ را در کارنامه خود دارد.

فیلم‌های سیانور، ماجرای نیم روز، رد خون از دیگر آثار تهیه کنندگی او بشمار میرود. همچنین او فیلم‌های دارکوب و لاتاری را ساخته است.

وی همچنین مدتی در دفتر سیمای مهر  فعال بوده است.

سید محمد رضوی مجد بواسطه ارتباط نزدیک با رییس مجلس و همچنین همسویی با جناح سیاسی دولت فعلی یعنی اصولگرایان و مضاف بر آن فعالیت‌های او در حوزه سینما میتواند از گزینه‌های تصدی گری سازمان سینمایی در دولت سیزدهم باشد.


۲- احسان محمدحسنی:

احسان محمد حسنی متولد ۱۳۵۹ است و ریاست سازمان فرهنگی و رسانه‌ای اوج را برعهده دارد. در فروردین ماه سال ۱۳۹۶ با حکم غلامحسین غیب‌پرور رئیس وقت سازمان بسیج، احسان محمدحسنی را با حفظ سمت بر سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج، به مدیرعاملی بنیاد فرهنگی روایت منصوب کرد و تا تیرماه سال ۱۳۹۷ در این جایگاه باقی ماند. این بنیاد به تنهایی، موسساتی همچون انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و موسسه روایت فتح و شهرک سینمایی دفاع مقدس را در خود جای داده است.


از تحصیلات ایشان اطلاعاتی در دسترس نیست

آقای احسان محمدحسنی در مرداد ماه سال ۱۳۹۶  طی حکمی به ریاست بسیج هنرمندان منصوب شد و ۹ ماه این سمت را برعهده داشت. محمدحسنی تاکنون چندین بار تحت عنوان مدافع حرم به سوریه سفر کرده است.


محمد حسنی بواسطه ارتباط با اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین همسویی با جناح اصولگرایی و انقلابی و فعالیت‌های او در حوزه سینما و ساخت آثار انقلابی و مهمی همچون بادیگارد و به وقت شام میتواند از گزینه‌های ریاست سازمان سینمایی در دولت سیزدهم باشد


۳-سید محمد خزاعی:

سید محمد خزاعی متولد ۱۳۵۵  و تحصیل کرده رشته هنر‌های تجسمی و تهیه کننده سینماست. از مهمترین فعالیت‌های او در عرصه تهیه کنندگی میتوان به فیلم سینمایی به وقت شام  و فیلم قلاده‌های طلا اشاره کرد.


خزاعی از سال ۷۵ در سینما حضور مستمر دارد. از سوابق وی میتوان به عضویت در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین عضویت در کمیسیون عالی فرهنگی در مجمع عالی بسیج اشاره کرد. او برگزاری چند دوره جشنواره فجر را نیز در کارنامه خود دارد.

وی همچنین از جاماندگان انتخابات شورای شهر ششم است. اصولگرایان در نهایت خزایی را در لیست نهایی خود قرار ندادند. محمد خزاعی  از نظر سیاسی به جریان اصولگرایی نزدیک و از گزینه‌های تصدی گری سازمان سینمایی است.

مصطفی فرح بخش:


مصطفی فرح بخش حقوقدان و دارای کارشناسی ارشد علوم سیاسی است. او معاون شورای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دولت دوازدهم و جوانترین گزینه ریاست سازمان سینمایی است.

 برخلاف سایر گزینه ها، فرح بخش از لحاظ گرایش سیاسی به جریان اصلاحات نزدیک است. او روابط خوب و موثری با برخی از سینماگران ایران دارد . فرح بخش در سال ۲۰۱۴  تنها ایرانی بود که به کنفرانس بین المللی حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا دعوت شد. وی نگارنده مقاله‌های بین المللی  از جمله «نقش سازمان‌های بین المللی در مخاصمه های داخلی و خارجی در کشور استرالیا» و  «نوستالژی امنیت ملی در تقابل با سازگار‌های امنیت ملی»  در کشور سوییس است که به واسطه قلم خود در مجامع بین المللی شناخته شده است. 


وی از اصلاح طلبان معتدل و جوانان شایسته در راستای گام دوم انقلاب ممکن است بواسطه شعار دولت سیزدهم مبنی بر دولت وفاق ملی و استفاده از همه سلایق سیاسی در دولت مردمی و جوانگرایی بعنوان ریاست این سازمان منصوب شود. خود ایشان تا به حال این گمانه زنی‌ها را رد یا تایید نکرده است.

برچسب ها: سینما
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان