تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۰

بازي واکسن نزن‌ها با روان خسته جامعه!

با توجه به روند جهاني واکسيناسيون بعيد به نظر مي رسد اين ويروس در ادامه مسير خود، بتواند همچون گذشته بتازد و وحشي گري اش را به رخ بکشاند مگر در يک صورت که «واکسن نزن ها» همچنان يار غار و رفيق گرمابه و گلستانش باشند.

بازي واکسن نزن ها با روان خسته جامعه!

رویداد۲۴  در ميان خبرهاي خوش و اتفاقات اميدوارکننده اين روزهاي واکسيناسيون در کشور که سرعت قابل توجهي به خود گرفته است، همچنان افرادي هستند که بر خلاف مصالح و حقوق عمومي بر طبل مخالفت با واکسن مي کوبند و جاي تاسف نيز اين است که «واکسن نزدن» را با حرف و حديث هاي عاميانه و سطحي تبليغ مي‌کنند و باز جاي هزاران تاسف بيشتر اين است که اين افراد باعث و باني واکسن نزدن اطرافيان خود مي شوند؛ اطرافياني که به ويژه در پيک اخير کرونا بيشترين آمار قربانيان را به خود اختصاص دادند. 

به اين آمارسخنگوي ستاد ملي کرونا توجه کنيد: «۱۲ درصد افراد بالاي ۶۵ سال هنوز واکسن دريافت نکردند و ۷۴ درصد مرگ ومير فعلي کرونا در افراد ۶۵ سال به بالا از همين ۱۲درصد است که واکسن نزدند». حتما بسياري از شما به ويژه در التهاب هفته هاي اخير ديديد کساني را که حداقل با تزريق يک دوز واکسن راحت تر توانستند از خطر کوويد رهايي يابند اما در مقابل واکسن نزن هايي  هم بودندکه در گرداب کرونا غرق شدند.

اگر شما نديديد، من اما از اين دو گروه موارد متعددي ديدم. مادري70ساله با بيماري زمينه اي تحت تاثير حرف هاي واهي دختر خود از دريافت واکسن امتناع ورزيد و پس ازابتلايي سخت و جانکاه، متاسفانه عمرش در اين جهان به سر رسيد اما آن سو، همسر 85 ساله اين فرد با دريافت يک دوز و با وجود ابتلا، اکنون در حال زندگي عادي خود است اما در غم همسر. همه مي دانيم که «عمر» و حيات انسان در دست آن پروردگار قادر متعال است ولي همان پروردگار حکيم و عليم، به مخلوقاتش نعمت عقل و تدبر نيز عطا فرموده تا در زيست «اين جهاني» از آن بهره بجويند.

واکسن نزن ها، مسببان طولاني شدن شيوع کرونا
کوويد19 در 20ماه گذشته در جهان، اوج بي‌رحمي اش را با گونه «دلتا» طي همين هفته‌ها در جهان رو کرد و تا آن جا که توانست، سيلي زد و دريد. در عين حال با توجه به روند جهاني واکسيناسيون بعيد به نظر مي رسد اين ويروس در ادامه مسير خود، بتواند همچون گذشته بتازد و وحشي گري اش را به رخ بکشاند مگر در يک صورت که «واکسن نزن ها» همچنان يار غار و رفيق گرمابه و گلستانش باشند.


بیشتر بخوانید: هر ۶ تا ۹ ماه یکبار باید واکسن کرونا بزنید


مثل روز روشن است
چنان که در سطرهاي پيشين از آمارهاي رسمي داخلي نوشتيم که آسيب پذيربودن واکسن نزن ها در برابر ويروس قطعي و مسجل است، جهان نيز امروز در سطحي وسيع اين موضوع را لحظه به لحظه رصد کرده و ديگر جاي هيچ شک و شبهه اي از موثر بودن واکسن ها در برابر کوويد19 باقي نگذاشته است. جمعه گذشته نشريه وال استريت ژورنال بر اساس داده هاي بالاترين مرجع پيشگيري و کنترل بيماري در ايالات متحده چنين گزارش داد: «نتايج نشان مي دهد که در آمريکايي هاي واکسينه نشده 4.6 برابر احتمال ابتلا، 10 برابر احتمال بستري شدن و 11برابر احتمال مرگ بر اثر کوويد19 نسبت به افراد واکسينه شده وجود دارد.»

حتي تفاوت جدي در ميزان ابتلا ميان افرادي که يک دوز تزريق کردند با افرادي که هر دو دوز را دريافت کردند، مشاهده شده است. سي ان ان 2سپتامبر(11شهريور) مي نويسد: نتايج داده هاي پژوهشگران در چند موسسه تحقيقاتي در ايالات متحده و بريتانيا مشخص کرد که «1.2ميليون بزرگ سال که اولين دوز واکسن را دريافت کرده بودند در ميان آن ها  0.5 درصد يا شش هزارو30 نفر به ويروس کوويد19 مبتلا شدند و در ميان 1.2 ميليون نفر ديگر که دوز دوم را تزريق کردند تنها 0.2 يا دوهزارو370نفر به کرونا آلوده شده بودند.»

نه تنها اين داده ها، بلکه ده ها پژوهش و بررسي ديگر توسط موسسات معتبر نيز اين موضوع را به اثبات رسانده است که دريافت واکسن، فرد را ده ها برابر بيشتر نسبت به خطرات کوويد به ويژه از مرگ و مير مصون مي دارد، ضمن اين که در بخش ديگري از همين پژوهش به نکته جالبي اشاره شده است: «واکسن ها نه تنها خطر ابتلاي شديد و بستري شدن در بيمارستان را کاهش مي دهند بلکه مي توانند شانس ابتلا به علايم طولاني مدت کوويد19 را نيز کاهش دهند.»

حرکت به سمت و سوي واکسيناسيون اجباري
در کنار تلاش هايي که به منظور پيشگيري از اين بيماري با واکسيناسيون و اعمال محدوديت ها انجام مي شود اما بر اساس تجربه آماري از تعداد فراوان افراد بستري شده در بيمارستان ها و همچنين مرگ وميرها از ميان واکسن نزن ها، دولت ها به اين باور رسيده اند که چاره اي جز خط ونشان کشيدن براي واکسن نزن ها ندارند. اين خط و نشان ها البته پس از ماه ها خواهش و تمنا از اين افراد اکنون به مرحله اجرا رسيده و وضع قوانين رسمي شامل اجبار واکسن براي کارکنان بخش هاي دولتي، پرستاران و پرسنل درماني، کارکنان بخش هاي خدمات رسان عمومي و... را در پي داشته است.

 اين روند الزاما ويژه ممالک پيشرفته نيست و در کشورهاي ضعيف آفريقا هم مصاديق متعدد دارد. چنان که نشريه بلومبرگ(7سپتامبر / 16شهريور) از کشور زيمبابوه مي نويسد که دولت به کارمندان دولت که مايل به واکسيناسيون نيستند دستور داد  استعفا کنند تا خطر انتقال ويروس به ديگران کاهش يابد؛ يا در آفريقاي جنوبي «گواهي نامه واکسن» تصويب شده است ضمن اين که موارد ابتدايي تر همچون استفاده از ماسک نيز در اين کشور اجباري است؛ يا در ايالات متحده که واکسن نزن ها به شدت حوصله سران اين کشور را سر برده اند، رسانه هاي آمريکايي 12سپتامبر(21شهريور) از قانون جديد دولت خبر دادند که سطح وسيعي از طبقات اجتماعي شامل ميليون ها کارگر و کارمند مانند کارکنان دولتي، پيمانکاران و نيروهاي بخش هاي بهداشتي، کارگران آژانس هاي بهداشت خانگي و... را مشمول واکسيناسيون اجباري مي کند. در اين ميان نيز اخبار متعددي در رسانه‌هاي بين المللي اين روزها در حال انتشار است که بسياري از کارکنان ادارات و بخش هايي که تحت الزام واکسن قرار گرفته اند و حاضر به دريافت آن نيستند، مجبورند از شغل خود استعفا کنند.

و اما ما...
در کشور ما نيز همچون بسياري از کشورها، درصدي از افراد تمايل به واکسينه شدن ندارند و از عوارض احتمالي سخن مي گويند که در هيچ مرکز و نهاد علمي قابل اعتنايي تا کنون به اثبات نرسيده است  و لذا  قطعا عقل و عرف و شرع نمي پسندد که منافع جمعي و ايمني عمومي، قرباني لجبازي واکسن نزن ها شود. کشور به قدر کافي در 20ماه گذشته قرباني اين اپيدمي شده است و ديگر توان ادامه بحران هاي اقتصادي و معيشتي ناشي از شرايط موجود را ندارد بنابراين همان طور که وزير جديد بهداشت نيز روزهاي قبل از طراحي برنامه هاي محدوديت زا ويژه واکسن نزن ها سخن به ميان آورد، انتظار مي رود تمامي بخش هاي اجتماعي خيلي محکم در برابر موج کوچک اما ويرانگر واکسن نزن ها قد علم کنند و برايشان تدبيري بينديشند.

اميد مي رود و انتظار بي جايي نيست اگر عموم مردم بخواهند همچون بسياري از کشورها که تدابيري از جمله محدوديت در ارائه خدمات اجتماعي براي واکسن نزن ها پيش بيني کرده‌اند، ما نيز در اين راستا به برنامه ها و راهکارهاي جدي تري بينديشيم و اجازه ندهيم اين افراد با سلامت جامعه و روان خسته مردم بيش از اين بازي کنند. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واکسن کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان