تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۱ مهر ۱۴۰۰

خسارت طوفان شاهین به ۱۰ روستای ساحلی هرمزگان/ ۱۰ تیر برق شکست

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: طوفان "شاهین" که شب گذشته به نزدیک‌ترین فاصله به سواحل جنوب ایران رسید، پس از ادامه حرکت به سمت جنوب-جنوب غرب متمایل شد.

خسارات طوفان

رویداد۲۴ علی ملاشاهی رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: طوفان شاهین که شب گذشته به نزدیک‌ترین فاصله به سواحل جنوب ایران رسید، پس از ادامه حرکت به سمت جنوب-جنوب غرب متمایل شد.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر طوفان در حوالی مرکز دریای عمان قرار دارد و به سمت جنوب غرب در حرکت است. اکنون طوفان در فاصله حدود 180 کیلومتری چابهار قرار دارد و با سرعت حدود 100 کیلومتر برساعت به سمت جنوب غرب و سواحل کشور عمان در حرکت است.

وی خاطرنشان کرد: فاصله گرفتن طوفان از سواحل جنوب استان به معنی پایان شرایط مخاطره آمیز نیست، همچنان شرایط دریای عمان برای فعالیت‌های دریایی به شدت نامناسب است و توصیه می‌شود تا زمان عادی شدن شرایط همچنان فعالیت‌های دریایی ممنوع باشد.

ملاشاهی گفت: همان گونه که انتظار می‌رفت طوفان شاهین مخاطرات جوی زیادی برای سواحل و برخی مناطق دور از ساحل ایجاد کرد و مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان در حال دریافت داده‌های بارش طوفان است و به محض تکمیل داده‌ها، میزان بارش‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.


۵۸۰ نفر طوفان زده در کنارک اسکان اضطراری داده شدند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۵۸۰ نفر به دنبال صدور دستور تخلیه روستاهای در معرض خطر طوفان حاره‌ای «شاهین» در شهرستان کنارک اسکان اضطراری داده شدند.

علیرضا میربهاءالدین در گفت و گو با مهر، اظهار داشت: طوفان حاره‌ای «شاهین» ساعت ۱۸ دیروز وارد چابهار شد و به دنبال آن بارش شدید باران در نوار ساحلی جنوب استان سیستان و بلوچستان به ویژه بنادر چابهار و کنارک اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه، پیش بینی‌های لازم برای مقابله با این پدیده اندیشیده شده بود، گفت: باهدف جلوگیری از خسارت‌های جانی دستور تخلیه روستاهای در معرض خطر طوفان حاره‌ای صادر شد و مقدمات اسکان ضروری در منطقه ایجاد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان افزود: از همین رو تعداد ۲۴۵ امدادگر متخصص هلال احمر هم به منطقه اعزام شدند و اکنون در آنجا مستقر هستند.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۵۸۰ نفر در محل‌های پیش بینی شده اسکان یافته‌اند و تا بازگشت به شرایط عادی در این محل باقی خواهند ماند.


بیشتر بخوانید: معاون وزیر نیرو: خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر به پایان رسید


خسارات توفان شاهین به برق ۱۰ روستای ساحلی هرمزگان/ چرخش سامانه به سمت عمان

امواج اصلی توفان حاره‌ای شاهین حوالی ساعت ۴ بامداد امروز یک شنبه به سواحل جاسک رسید و اگر چه با شدت کمتری همراه بود، اما شبکه برق ۱۰ روستای ساحلی جاسک را با خسارات زیادی همراه کرد.

محمد رادمهر فرماندار جاسک صبح امروز در گفتگو با فارس در بندرعباس از عبور امواج اصلی توفان حاره‌ای شاهین با شدت ضعیف‌تر از مناطقی از شرق هرمزگان و روستا‌های ساحلی جاسک خبر داد و گفت: توفان شدید به همراه بارش شدید باران سبب قطع برق ۱۰ روستای ساحلی این شهرستان شده است.

وی افزود: بنا بر اعلام هواشناسی و بر پایه مشاهدات تصاویر ماهواره‌ای از فعالیت سامانه حاره‌ای شاهین، این توفان تغییر مسیر داده و به سمت عمان در حال حرکت است و لذا خسارات کمتری از آن در سواحل شرقی هرمزگان بجای مانده است.

رادمهر خاطرنشان کرد: به جز خساراتی به شبکه برق هوایی ۱۰ روستای ساحلی در شهرستان جاسک، هنوز گزارشی از خسارات به بخش صید و صیادی و بندری و کشاورزی و ... دریافت نکرده‌ایم.

فرماندار جاسک هشدار داد که مردم برای ساعات آینده نیز آمادگی‌های خود را حفظ کنند چرا که این توفان حالت چرخنده داشته و اگر چه جهت حرکت آن تغییر کرده، اما ممکن است هنوز بخش‌هایی از آن در مناطق شرقی هرمزگان سبب مخاطراتی شود.

شدت طوفان شاهین به حدی بود که تیرهای برق را شکست

فرماندار جاسک گفت: طوفان چرخنده شاهین موجب شکستن تعدادی از تیرهای برق در منطقه لیردف در شرق این شهرستان شد.

محمد رادمهر به ایرنا گفت: تا این لحظه می‌توان گفت ۱۰ تیر برق شکسته که احتمال افزایش آن‌ها وجود دارد منطقه‌ای که این تیرها شکسته‌اند ۲۰ روستا را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: جای شکر دارد که مسیر طوفان چرخنده شاهین تغییر یافت و عمده فعالیت آن بر روی دریا قرار داشت.

وی اضافه کرد: بخش لیردف همچنان شاهد بارندگی‌های پراکنده ناشی از فعالیت توفان حاره‌ای شاهین بر روی دریای عمان است.

وی یاد آور شد: براساس پیش‌بینی های هواشناسی طوفان حاره‌ای در ساعت سه تا پنج بامداد روز یک‌شنبه منطقه جاسک را متأثر می‌کند و اکنون بر روی دریا قرار دارد.

فرماندار جاسک شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرناگفته بود: درپی احتمال خسارت طوفان حاره ای شاهین، شماری از اهالی روستای کروچ این شهرستان با درخواست خودشان در مکانی امن در همان حوالی روستا اِسکان یافتند.

محمد رادمهر افزود: روستای کروچ در فاصله ۷۲ کیلومتری شرق جاسک قرار دارد و براساس پیش‌بینی های هواشناسی طوفان حاره‌ای در ساعت سه تا پنج بامداد روز یک‌شنبه منطقه جاسک را متأثر می‌کند و اکنون طوفان بر روی دریا قرار دارد.

وی اضافه کرد: قایق‌ها و شناورها در راستای ایمن سازی دریا از روز گذشته به ساحل فراخوانده شدند و قایق‌های صیادی به حوزچه های آرامش و یا درون خشکی منتقل شدند تا کمتر در معرض خطر و آسیب باشند.

فرماندار جاسک ادامه داد: با وجود ورود طوفان شاهین به هرمزگان، شرایط شهرستان در حال حاضر خوب بوده و تمهیدهای لازم اندیشیده شده است.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان