تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۷ آبان ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

رابطه ایران و فلسطین از دوره پهلوی تا کنون/ وقتی ایران اسرائیل را به رسمیت شناخت!

۱۴ آبانماه سال ۱۳۳۸ محمدرضا شاه پهلوی به همراهی پادشاه اردن به بخش شرقی بیت المقدس رفت و همراه با دیگر کشورهای عرب از اشغالگری اسرائیل انتقاد کرد اما رابطه ایران و آمریکا باعث شد ایران آهسته آهسته سیاست‌های آمریکا در قبال اسرائیل را بپذیرد و با آن همخوانی بیشتری داشته باشد.

فلسطین در دوره پهلوی

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: تصویر ثبت شده در ۱۴ آبانماه سال ۱۳۳۸ (۱۹۵۹ میلادی) زمانی که محمدرضا شاه پهلوی از بخش شرقی بیت المقدس بازدید کرد. ملک حسین پادشاه اردن (نفر سمت چپ محمدرضا شاه) نیز در این تصویر دیده می‌شود. بخش شرقی بیت المقدس تا سال ۱۹۶۷ تحت سلطه اردن بود که پس از شکست اعراب در جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ این سرزمین توسط اسرائیل اشغال شد.

سفر محمدرضاشاه پهلوی به اردن

سفر محمدرضاشاه پهلوی به اردن از دهم تا چهاردهم آبان‌ماه ۱۳۳۸ (نوامبر ۱۹۵۹) به طول انجامید. این سفر به دعوت ملک حسین پادشاه اردن صورت گرفت. شاه برای دیدار رسمی از آن کشور از تهران عازم امان شد. هواپیمای شاه ابتدا توقف کوتاهی در کویت کرد. امیر کویت به استقبال شاه آمد و پس از گفتگوی کوتاهی شاه راهی اردن شد و شاه در اردن مورد استقبال ملک حسین قرار گرفت.

در مهمانی رسمی که ملک حسین به خاطر ورود شاه برگزار کرده بود، شاه در سخنان خود بر سر میز شام گفت: «ما در ایران به خوبی متوجه وضع کشور دوست و برادر، اردن هاشمی هستیم و می‌دانیم که این کشور با کوشش و فداکاری در راه بهبود وضع اقتصادی و بالا بردن سطح زندگی خویش می‌کوشد.»

در ۱۱ آبان ۱۳۳۸ رژه‌ ارتش اردن در برابر شاه و ملک حسین انجام گرفت. سپس شاه از مانور ارتش اردن در اردوگاه عبدالی دیدن کرد. در همین روز شاه به همراه ملک حسین از شهر بیت المقدس و مسجدالاقصی بازدید کرد. در این بازدید کلید شهر بیت‌المقدس که از چوب زیتون ساخته شده و روی آن نام شاه و تاریخ ورودش به اورشلیم کنده شده بود، به شاه اعطا شد. در ۱۴ آبان ۱۳۳۸ سفر شاه به اردن به پایان رسید و او به تهران بازگشت.


مطالب دیگر برای مطالعه

محمد ساعد مراغه‌ای اولین نخست وزیری که اسرائیل را به رسمیت شناخت

یاسر عرفات که بود و چه تاثیری در سرنوشت فلسطین گذاشت؟

چرا انور سادات پیمان صلح کمپ دیوید را امضا کرد؟

آیا اسرائیلی‌ها زمین مردم فلسطین را خریده‌اند؟

آیا کشوری با نام فلسطین وجود نداشته است؟

اختلاف تاریخی با یهودیان بر سر چیست؟

یهودیان چگونه از سراسر جهان به «ارض موعود» مهاجرت کردند؟ 


به رسمیت شناختن اسرائیل توسط حکومت پهلوی

رابطه محمدرضاشاه با اردن رابطه‌ای عجیب و دوگانه بود. ایران از طرفی به دلیل هم‌پیمانی با آمریکا حامی روابط دوستانه‌ای با اسرائیل داشت و از طرف دیگر اردن و اسرائیل اختلافات مرزی و ایدئولوژیک فراوان داشتند.

ایران پس از ترکیه، دومین کشور با اکثریت مسلمان بود که اسرائیل را به عنوان کشور مستقل به رسمیت شناخت. پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که محمدرضا شاه پهلوی را به قدرت رساند، روابط دو کشور به‌طور قابل توجهی بهبود یافت. محمدرضا پهلوی از دخالت مستقیم در جنگ‌های اعراب و اسرائیل پرهیز کرد و همین موضوع باعث خشم دولت‌های عربی و اسلامی از جمله اردن شد.

جنگ شش روزه و تاثیرات آن

بخش شرقی بیت‌المقدس تا سال ۱۹۶۷ تحت سلطه‌ اردن بود که پس از شکست اعراب در جنگ شش روزه، اسرائیل این بخش را ضمیمه‌ خاک خود کرد. بیت‌المقدس شرقی به بخش شرقی شهر بیت‌المقدس گفته می‌شود. اعراب آنجا را قدس شرقی می‌نامند. این بخش از جانب اسرائیل اورشلیم شرقی نامیده می‌شود.

در سال ۱۹۴۸ میان اعراب و اسرائیل جنگی در گرفت. این جنگ، جنگ اول اعراب و اسرائیل و دومین و آخرین مرحله از جنگ ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۹ میان فلسطین و اسرائیل بود. این جنگ رسماً با پایان قیمومیت انگلیس بر فلسطین در نیمه‌شب ۱۴ می ۱۹۴۸ آغاز شد.  منشور استقلال اسرائیل نیز در همان روز صادر شده بود.

نیرو‌های ائتلاف نظامی کشور‌های عربی نیز در سحرگاه ۱۵ می به فلسطین وارد شدند. در پی این جنگ و به موجب یک توافقنامه پس مذاکرات محرمانه میان اردن و اسرائیل، بخش شرقی بیت‌المقدس به کنترل اردن در آمد. این توافقنامه به تایید کنست (پارلمان اسرائیل) و  مجلس ملی اردن رسید. اما با وقوع جنگ شش روزه ۱۹۶۷ اسرائیل موفق شد بیت‌المقدس شرقی را اشغال کند.

جنگ شش روزه جنگی بود که از ۵ ژوئن تا ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ میان اسرائیل و کشور‌های عربی مصر،  سوریه و اردن رخ داد و با پیروزی اسرائیل به پایان یافت. این نبرد نقطه اوج بحرانی بود که از تاریخ ۱۵ می‌تا ۱۲ ژوئن ۱۹۶۷ به درازا انجامید و در آن اسرائیل با شکست ارتش کشور‌های عربی قسمتی از خاک آن‌ها را تصرف کرد.

در سال ۱۹۸۰ نیز اسرائیل این بخش را رسماً ضمیمه خاک خود کرد و تمامی اماکن مقدس ادیان ابراهیمی در این شهر را تصاحب کرد. اسرائیل در اقدامی غیرقانونی هر دو بخش شرقی و غربی بیت‌المقدس را به صورت واحد جزء خاک خود حساب کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد این اقدام اسرائیل را غیرقانونی اعلام کرد و با صدور قطعنامه ۴۷۸ این اقدام را محکوم کرد. اسرائیل، اما از این قطعنامه، تبعیت نکرد. سازمان آزادی‌بخش فلسطین از سال ۱۹۸۸ و در پی بیانیه استقلال فلسطین، بیت‌المقدس شرقی را پایتخت سیاسی دولت فلسطین اعلام کرد ولی اسرائیل از پذیرفتن این قانون امتناع کرد و اجازه این کار را نداد. بیانیه استقلال فلسطین یک اعلامیه بود که توسط محمود درویش شاعر نامدار فلسطینی نوشته شد.

جزییات معامله قرن و دلایل بر هم خوردن آن

اسرائیل سعی دارد اورشلیم واحد را به عنوان پایتخت خود به جهان معرفی کند. در ۶ دسامبر ۲۰۱۷  دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت امریکا، به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط ایالات متحده را اعلام کرد.  این اقدام برخلاف نزدیک به هفت دهه سیاست خارجی آمریکا و برنامه‌ریزی برای جابجایی سفارت این کشور در اسرائیل از تل‌آویو به بیت‌المقدس صورت گرفت.  

پس از اعلام این خبر، ترامپ با امضای معافیت‌نامه‌ای تصمیم برای عدم انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس را برای شش ماه دیگر تمدید کرد. بنیامین نتانیاهو  نخست‌وزیر وقت اسرائیل  با استقبال از این تصمیم آن را ستایش کرد.

در ۲۳ فوریه ۲۰۱۸ وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که سفارت جدید در ماه می باز خواهد شد. این اقدام مورد انتقاد اکثر رهبران بین‌المللی از جمله مسئول سیاست خارجی وقت اتحادیه اروپا قرار گرفت. در فوریه سال ۲۰۱۸، دولت آمریکا اعلام کرد که سفارت خود را در ساختمان اداره کنسولگری ایالات متحده در محله جنوبی اورانوس در ماه می سال جاری افتتاح خواهد کرد.

این اقدام همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس دولت اسرائیل بود که در فلسطین به نام روز نکبت شناخته می‌شود. مراسم انتقال سفارت که در تاریخ ۱۴ می ۲۰۱۸ برگزار شد، همراه با خشونت شدیدی در نوار غزه بود که منجر به کشته شدن دست‌کم ۶۰ فلسطینی توسط نیرو‌های اسرائیلی شد. همچنین بیش از ۳۰۰۰ نفر از تظاهرات‌کنندگان نیز زخمی شدند که در روز‌های بعد با جان دادن تعدادی از زخمی‌ها مجموع تعداد کشته شدگان به ۶۵ نفر افزایش یافت.

اقدام ایالات متحده در انتقال سفارتش از تل‌آویو به بیت‌المقدس با محکومیت جهانی مواجه شد. همچنین ترامپ یک طرح پیشنهادی موسوم به معامله قرن ارائه کرد. این طرح ظاهراً جهت صلح بین فلسطین و اسرائیل و به منظور حل و فصل منازعه فلسطین و اسرائیل ارائه شد. طبق این طرح اسرائیل در ازای دریافت امتیاز‌هایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند. این طرح قرار بود برای پایان دادن به بیش از ۷۰ سال منازعه میان فلسطین و اسرائیل اجرا شود.  

بر اساس این طرح بخش‌هایی دیگر از فلسطین شامل نیمی از کرانه باختری و بخشی از بیت‌المقدس شرقی که از نظر جامعه جهانی به دولت فلسطین تعلق دارد، به اسرائیل واگذار می‌شود و در عوض اسرائیل با تشکیل کشور مستقل فلسطینی در نیمه دیگر کرانه باختری و تمام نوار غزه و چندین محله از بیت‌المقدس شرقی موافقت می‌کند.

بر اساس این طرح شهر ابودیس به جای بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت فلسطین در نظر گرفته خواهد شد. همچنین طبق این طرح فلسطینیان باید از حق بازگشت به سرزمین خود که در طبق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت به رسمیت شناخت شده صرف‌نظر کنند. ایران، پاکستان و برخی از کشور‌های عربی مانند اردن مخالفت خود با این طرح را نشان داده‌اند. ملک عبدالله دوم فرزند ملک حسین و پادشاه اردن به شدت به طرح آمریکایی معامله قرن واکنش نشان داده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۲
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
6
52
میخوام سر عربهای خارج ایران بترکه برن به کمک برادران عربشون خاک فلسطین رو ازاد کنن.ملت ایران هیچ دل خوشی از عربها نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
چرا ادامه شو سانسور کردی چپول
ناشناس
| Netherlands |
۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
کامنت بالا رو خودم نوشته بودم . الان میگم به غیر از عربها به اسرائیلم اعتماد ندارم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
حتما تو هم یک آریایی اصیل هستی هیچ نسبتی با عرب نداری؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
هر مظلومی یاورش خدا خواهد بود .مظلوم اون ها شیعیان واقعی انگشت شمارشون و فرزندان طفل معصوم هستند.ایران هم تا پای خاک و حکومتش نیاد وسط و مطمئن نشه قدم بعدی خودشه نیروهای خودی ش رو هم حتی نمیفرسه اونایی که مجبوری باید برن و ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
8
25
ایران هیچگاه اسرائیل را به عنوان دولت-ملتی مشروع به رسمیت نشناخته. یعنی رکیگنوشن دو ژور به اسرائیل نداده. محمد رضا پهلوی رسمیت دوفکتو به اسرائیل داد یعنی اسرائیل به عنوان واقعیتی که هست نه آنچه باید باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
4
39
سلام دوست گرامی من کاری ندارم خلاصه ایرانی هستند من هدیه نیستم ولی پیرمردی هستم کمی میدانم من یک بچه کشاورزی هستم پدرش زمین از ارباب گرفت داد به مردم روحشان شاد و یادشان گرامی خداحافظی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
با همین کار بزرگ باهاش ...... دشمن شدن خدا مرگشون بده به زودی زود
ناشناس
| France |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
بیشترین دشمنی رو با شاه ترکها کردن جالب اینجاست هم خود شاه مادرش ترک بود هم مادر رضاشاه یعنی مادربزرگ شاه ترک بود الانم یاسمین ترکه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
3
5
عنوان مقاله تون ربطی به مطالبش نداشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
وااای چقدر توجه چقدر ظرافت!دهنت شیر سوزونده فوت ماست می کنی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
9
6
اسی دوستان توجه کنند شاه تون هم اسی رو قبول نداشت و اشغالگر میدونست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
تو با عبارت شاهتون میخوای مارو تحقیر کنی ابله اما ما با افنخار از شاهنشاهمون یاد میکنیم جاوید نام و یاد شاه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
بعله قبول نداشت اما دنبال بهانه برای غارت کشورش نبود که به بهانه مبارزه با اسرائیل از بیت المال دزدی کنه! بلکه میخواست راه حلی پیدابشه که دوملت در کنار هم زندگی کنند مث رهبران تو سادیسم نداشت دزد نبود بدخواه مردم نبود افسوس نفهمیدیم حقمونه باید بکشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
شهید محراب شهید مدنی گفت سر مردمو این خائنا و نوکیسه ها جوری در بیارن که مردم بگن خدابیامرزه شاه و پدرش و صد رحمت به شاه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
5
32
شاها. خدا پدر و مادرت را بیامرزد بهشت هم جایگاهت گفتی می‌روم با چراغ دنبالم میگردید به خدا راست گفتی بچه بودیم نفهمیدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
30
5
شاه به اندازه ناصرالدین شاه قاجار استقلال رای نداشت ، چقدر فرق داشت که اینطرف می ایستاد یا اونطرف می ایستاد؟ هر وقت آمریکا و بریتانیا تصمیم گرفتند شاه چه کنه اون هم باید همون کار رو میکرد. بحرین رو هم با دو دست اهدا میکرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
خفه شو عوضی همون شاه نیست که خاورمیانه رو هواست بیشعور؛ از روزیکه اربابانت اومدن آبخوش از گلوی مردم پایین رفته؟ البته بعله لاتها وگداها به همه چیز رسیدن
حتما مستند ایکسونامی رو ببینید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
دیدم عزیزی گفت اگر شاه نبود خاورمیانه رو هوا بود بله حق با ایشونه شاه جزو پیمان سیتو بود و کار این پیمان هم چی بود جلوگیری از نفوذ کمونیست به خاورمیانه و کمک به کشور های حامی آمریکا شاه هم سنگ تمام گذاشت در جریان شورش ظفار
21
| United States of America |
۰۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
ادبیات خوانندگان سایت مدعی روشنفکری رویداد24 در دفاع از شاه گماشته خارجی!
معلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
2
20
ای جان... قربونش برم روحت شاد... مشکل اعراب به خودشون ربط داره. گورباباتون... ماباید به فکراینده بچه ها مملکتمون باشیم. لعنت به اعراب کثیف..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
روحش شاد ویادش گرامی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
4
10
شاهنشاه روحت شاد.لعنت بر عرب‌های ملخ خور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
هزاربار بیشتر
مهدی
|
United States of America
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
1
14
شاه دست به سینه اینها نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
شاه لنگر خاورمیانه بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
16
6
اینجا مسئله انسانیه و ایستادگی دربرابر کشتار غیرنظامی ها اونم در این حجم قصابی نوزاد و کودک بی پناه یعنی نسل کشی و نژادپرستی. حالا هر دینی دارید و هر حکومتی رو قبول دارید، اگر به بی وجدانی و سخت دلی رسیدید واقعا باید در خلوتتون با خودتون فکر کنید که کجا به جانور تبدیل شدید. هیچ کشتار بی گناهی قابل پذیرش نیست میخواد هر کجا و از طرف هرکی باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
از دین شما و منش شما بیزاریم.
حتما مستند ایکسونامی رو ببینید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
دیدم کسی گفت
از دین شما و منش شما بیزاریم
بله منش شما هم حتما حمایت از ظالم هستش
ناشناس
| Czechia |
۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
چرا فقط نسل کشی فلسطینیا براتون مهمه ، عربا و ترکا تو ایران چقدر نسل کشی کردن چرا در برابر توحش اعراب مسلمان و اتراک صفوی لالمونی گرفتید ؟
ت
|
United States of America
|
۰۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
5
6
در این یک ماهه سه بار این مطلبی تاریخ مصرف گذشته از فرد تاریخ مصرف گذشته ای را سر تیتر خبرت گذاشته ای! خخخ . تو دیگه چه خبرنگار! ماقبل تاریخی هستی!
رسانه های اصلاح طلب همچون جیره به مزدان ارزشی برا ایدئولوژی ارمان فلسطین از شاه هفت تا کفن پوسونده هم مایه میزارن
. بیخود نیست در میان خبرهای رویداد 24 گاهی ماله برا شاه هم میکشید تا چهار تا نوجوان . و..پخمه از همه جا بیخبرو بخودتون جذب کنید!

این کامنتو بزار بزار مقداری ترحم بخر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
تو که ....همه هستی.بپا مردم ازت اچ آی وی و اچ پی وی نگیرن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان