تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۰۹ آبان ۱۴۰۰

چرا بورس رشد نمی‌کند؟

بازار سهام امروز در اولین روز معاملاتی هفته با افت گسترده شاخص بورس رو به رو شد و در پایان معاملات در محدوده یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحد قرار گرفت.

پیش بینی بازار بورس

رویداد۲۴ بازار سهام امروز در اولین روز معاملاتی هفته با افت گسترده شاخص بورس رو به رو شد و در پایان معاملات در محدوده یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحد قرار گرفت. پیش‌بینی کارشناسان از بازار فردا به چه صورت است؟

محمد آرام بنیار، کارشناس بازار سرمایه درباره علت افت شاخص بورس در اولین روز معاملاتی گفت: علت اصلی که در هفته‌های گذشته باعث افت شاخص شده است انتخاب نشدن مدیران شرکت‌های بزرگ است. با وجود کلیه اخبار مثبت در حوزه بنیادی بازار و درآمد خوب شرکت‌ها اما روند بازار سهام همچنان منفی است.بنابراین تنها علتی که برای پایین بودن حجم معاملات می‌توان در نظر گرفت عدم تایید مدیران بورسی به خصوص مدیران بانک‌ها است.

وی ادامه داد: ناشرین بورسی که صندوق‌های بازارگردان دارند یا مدیرانی که نسبت به قیمت سهام خود حساس بودند چون هنوز مدیریت آن‌ها تعیین تکلیف نشده است نسبت به روند سهام خود بی‌تفاوت شده‌اند. دلایلی مثل دلار و مذاکرات برجام قبلا در بازار اثرگذاری خود تثبیت کردند و در حال حاضر بیشترین اثر را در بازار عملیاتی نشدن انتخاب مدیران بورسی است. آرام بنیار درباره وضعیت بازار فردا گفت: مقطعی ممکن است روند بازار درست شود اما تحرکات مثبت و متعادل در بازار به وجود نمی‌آید.

سهامداران و تحلیلگران جملگی از ارزندگی بورس، نسبت‌های پایین قیمت به درآمد شرکت‌ها و پشتوانه بنیادی سهام سخن می‌گویند و نسبت به آینده بازار اظهار امیدواری می‌کنند؛ اما برخلاف انتظارات هر روز شاهد خروج سرمایه‌های حقیقی از گردونه معاملات سهام و افت بیشتر قیمت‌ها هستیم. دلیل بروز چنین اتفاقی را اما شاید تنها در اقتصاد رفتاری بتوان جست‌وجو کرد. فارغ از متغیرهای اثرگذار و میزان واکنش بورس‌بازان به آنها، آنچه مشخص است اینکه چسبندگی رفتاری فعالان بورسی و ترس از زیان بیشتر مانع جدی چرخش مسیر بازار سهام است.

بازار سهام در اولین روز از هفته دوم آبان‌ماه عملکردی ضعیف از خود به نمایش گذاشت. در این روز افت ۳۱/ ۱درصدی شاخص بورس و بیشتر فرو رفتن آن در کانال یک میلیون و ۳۰۰‌هزار واحدی دقیقا خلاف‌انتظار معامله‌‌‌‌گران و حتی تحلیلگران بورسی بود. همه اعم از سهامداران و تحلیلگران از ارزندگی بازار و نسبت‌‌‌‌های پایین قیمت به درآمد شرکت‌ها سخن می‌گویند و نسبت به آینده بازار اظهار امیدواری می‌کنند، اما برخلاف انتظارات هر روز شاهد خروج سرمایه‌های حقیقی از گردونه معاملات سهام و افت بیشتر قیمت‌ها هستیم.


بیشتر بخوانید: توصیه های مهم به بورس بازان


دلیل بروز چنین اتفاقی چیست؟

به‌نظر می‌رسد نامشخص بودن مسیر تحولات سیاسی و اقتصادی بیشترین نقش را در رفتار این روزهای بورس‌‌‌‌بازان دارد. برخی نسبت به آینده برجام خوش‌‌‌‌بین بوده و آن را عامل کاهش نرخ دلار می‌‌‌‌دانند و برخی دیگر آینده‌‌‌‌ مثبتی برای مذاکرات هسته‌‌‌‌ای متصور نیستند، اما هر دو گروه یک واکنش یکسان نشان می‌دهند. یا در نقش فروشنده ظاهر شده یا از معامله سهام دست کشیده و در انتظار یک فرصت مناسب نشسته‌‌‌‌اند. موضوعی که خود را در مقادیر نازل حجم و ارزش دادوستدهای روزانه نشان می‌دهد. در این میان بیش‌‌‌‌واکنشی به مولفه‌های مختلف از دلار آزاد تا بهره بین‌‌‌‌بانکی و اوراق فروشی دولت نیز هیزم آتش هیجانات بورس‌‌‌‌بازان است.

به هر روی آنچه مشخص است چسبندگی رفتاری فعالان بورسی و ترس از زیان بیشتر مانع جدی چرخش مسیر بازار سهام است؛ به‌عبارتی حال و روز این روزهای بورسی تهران دقیقا این نقل‌قول معروف وارن بافت، سرمایه‌‌‌‌گذار افسانه‌‌‌‌ای است: «مهم نیست که یک سهم چقدر ارزان است، مهم این است که تا چه زمان ارزان می‌‌‌‌ماند!»

شاید با همین استدلال بود که در روز شنبه ۶۸۱میلیارد تومان دیگر از پول سرمایه‌گذاران حقیقی از بازار خارج شد تا به این ترتیب خالص خرید حقیقی در بورس نسبت به میانگین ۳۰ روز معاملاتی اخیر بیش از دو‌برابر رشد کند. تمامی این تحولات نشان از آن دارد که با پیچیده‌تر شدن مذاکرات احیای برجام به‌نحوی‌که بتواند ریسک انتظاری را در اقتصاد کاهش دهد، ممکن است شاهد افزایش عرضه در بازار سهام باشیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان