تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۰ آبان ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

جزییات تازه از قرارداد بیمه معلم و شرکت مخابرات ایران / بازرسان بیمه مرکزی در بیمه معلم مستقر شدند +سند

رویداد۲۴ به سندی دست پیدا کرده که مشخص می‌کند قرارداد شرکت بیمه معلم و شرکت مخابرات ایران نه تنها بدون رعایت اصول فنی منعقد شده، بلکه شرکت بیمه معلم حتی نتوانسته حق بیمه آن را به صورت کامل وصول کند. همچنین به دلایل اتفاقات رخ داده در شرکت بیمه معلم، به تازگی بازرسان بیمه مرکزی در این مجموعه مستقر شده و بخشی از اسناد را جمع‌آوری کرده‌اند.

تخلف بیمه معلم

رویداد۲۴ پس از انتشار گزارشی از نحوه عملکرد شائبه‌برانگیز و پرابهام شرکت بیمه معلم در انعقاد قرارداد با شرکت مخابرات ایران برای ارائه پوشش بیمه درمان تکمیلی، سند تازه‌ای به دست رویداد‌۲۴ رسیده که نشان می‌دهد این شرکت با وجود گذشت بیش از سه ماه از تاریخ انقضای قرارداد، هنوز نتوانسته بخش عمده‌ای از حق بیمه خود را وصول کند.

به تازگی بازرسان بیمه مرکزی به منظور بررسی عملکرد شرکت بیمه معلم در این مجموعه مستقر شده و بخشی از اسناد را جمع‌آوری کرده‌اند. آن‌ها با بررسی برخی قراردادها، پی برده‌اند که بیمه نامه‌های این شرکت قابلیت رسیدگی مجدد دارند. یکی از همین اسناد که خبرنگار رویداد۲۴ به آن دسترسی پیدا کرده، مرتبط با قرارداد شرکت بیمه معلم با شرکت مخابرات ایران است.

پیشتر و طی نامه‌ای از سوی نهاد ناظر به شرکت بیمه معلم، اعلام شده بود که «با توجه به عدم رعایت قوانین و مقررات مصوب شورای‌عالی بیمه در صدور قرارداد بیمه درمان شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۹۷ به شرح ذیل، با وجود تاکید بر عدم پذیرش هرگونه شرایط غیرمتعارف و مغایر با قوانین و مقررات ... مقرر گردید گزارش تخلفات انجام شده جنابعالی و مدیر ذیربط در دستور کار کمیته ارزیابی عملکرد کارکنان کلیدی موسسات بیمه قرار گیرد.» اما حالا مشخص شده است که این قرارداد نه تنها بدون رعایت اصول فنی منعقد شده، بلکه شرکت بیمه معلم حتی نتوانسته حق بیمه آن را به صورت کامل وصول کند.


بیشتر بخوانید: پشت پرده قرارداد بیمه معلم و شرکت مخابرات ایران / بیمه مرکزی: تخلف محرز است +اسناد


یکی از ساده‌ترین اصول بیمه‌گری، دریافت کامل حق بیمه پس از انعقاد قرارداد است، به طوری که گفته می‌شود ایفای تعهدات بیمه‌گر در صورت عدم وصول کامل حق بیمه امکان‌پذیر نیست. حالا، اما مشخص شده که شرکت بیمه معلم بدون دریافت کامل حق بیمه، به تعهدات خود در قبال بیمه‌گزار عمل کرده و خسارات بیمه‌شدگان را پرداخت کرده است.

نامه‌ای که معاون فنی اشخاص و مسئولیت شرکت بیمه معلم خطاب به معاون توسعه سرمایه انسانی شرکت مخابرات ایران نوشته، از این حکایت دارد که شرکت مخابرات ایران تا تاریخ این نامه یعنی نیمه شهریور ماه سال ۱۴۰۰، بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به بیمه معلم بدهکار است.

این نامه تاکید می‌کند که با وجود گذشت سه ماه از تاریخ انقضای قرارداد، هنوز ارقام بدهی با این شرکت تسویه نشده است. بدهی‌های شرکت مخابرات ایران از محل بیمه درمان، دندانپزشکی، عمر و حوادث، آتش سوزی، مسئولیت و اتومبیل است. کل مبلغ حق بیمه این قرارداد‌ها بیش از ۵ هزار میلیارد ریال برآورد شده است، در حالی که از این رقم تنها ۳.۳ هزار میلیارد ریال وصول شده است.

تخلف بیمه معلم

در جدول بدهی‌ها، ردیفی با عنوان «مبلغ فرانشیز و علی الحساب حدود» با رقم ۸۶ میلیارد ریال درج شده که در نوع خود قابل توجه است. فرانشیز، سهم بیمه شده از محل خدمت دریافتی است و طبیعتا پس از مراجعه به مرکز درمانی به صورت مستقیم پرداخت می‌شود،، اما مشخص نیست چگونه بیمه معلم این رقم را در ردیف مطالبات خود از شرکت مخابرات ایران درج کرده است.

از سوی دیگر، این سند نشان می‌دهد که بیمه مرکزی نیز علیرغم ادعای رسیدگی به عملکرد شرکت بیمه معلم، نسبت به آینده این قرارداد توجه لازم را نداشته است، چرا که با گذشت بیش از سه سال از اجرای آن، هنوز سهم عمده‌ای از حق بیمه وصول نشده و شرکت به فعالیت خود در این بخش ادامه داده است. در چنین شرایطی الزامی است که نهاد‌های بالادستی مانند سازمان بازرسی و وزارت اقتصاد به این موضوع ورود کرده و دلایل تعلل بیمه مرکزی در قبال عملکرد شرکت بیمه معلم را بررسی کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان