تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۲۲ دی ۱۳۹۴
رویداد۲۴ از پشت پرده جنجال‌آفرینی تکراری افراطی‌ها گزارش می‌دهد:

بازی انتخاباتی حامیان احمدی‌نژاد با برگ «کرسنت»

اجرای کرسنت حالا بیش از یازده سال است که در رسانه‌ها و محافل سیاسی و اقتصادی دست به دست می‌چرخد تا هر روز هر یک از جریان‌ها آن را دستمایه مقاصد سیاسی و جناحی خود کند. کرسنت قرارداد انتقال گاز ایران به امارات بود که در اواخر دولت هشتم به امضا رسید و بعدها جنجال‌هایی درباره آن راه افتاد و حواشی زیادی داشت.
رویداد ۲۴، گروه سیاسی- ماجرای کرسنت حالا بیش از یازده سال است که در رسانه‌ها و محافل سیاسی و اقتصادی دست به دست می‌چرخد تا هر روز هر یک از جریان‌ها آن را دستمایه مقاصد سیاسی و جناحی خود کند. کرسنت قرارداد انتقال گاز ایران به امارات بود که در اواخر دولت هشتم به امضا رسید و بعدها جنجال‌هایی درباره آن راه افتاد و حواشی زیادی داشت. آغاز مذاکرات برای این قرارداد در دولت اول خاتمی و در سال ۷۸ زمانی کلید خورد که بهای نفت در پایین‌ترین قیمت خود یعنی بشکه‌ای ۹ دلار تا ۱۰ دلار به سر می‌برد. کرسنت در آن شرایط و بعد از چند سال مذاکره در سال ۸۳ امضا شد.

این قرارداد به محل مناقشه‌ای بدل شد چرا که پس از افزایش انفجاری بهای جهانی نفت در دولت‌های نهم و دهم و افزایش بهای هر بشکه نفت به بالای ۱۰۰ دلار، کارشناسان از سود بیشتر طرف اماراتی سخن به میان آوردند. این قرارداد البته اجرایی نشد و مذاکرات دیگری شروع شد.

اما بعد از مدتی ماجرای کرسنت دوباره به سکوت خبری رفت تا زمان رأی اعتماد مجلس به کابینه حسن روحانی در دولت یازدهم که نام بیژن نامدار زنگنه به عنوان وزیر نفت مطرح شد و جریان پایداری و حامی احمدی‌نژاد دست به کار شد و دوباره کرسنت را به میان آورد تا به زعم خودش فشار به دولت را در دستور کار خود قرار دهد.

این در حالی است که با وجود لغو قرارداد اول در دولت احمدی‌نژاد، اما کردان وزیر کشور احمدی‌نژاد و محمدرضا رحیمی معاون او که چند سال بعد به دلیل فساد مالی دستگیر شد،‌ مذاکرات جدیدی را شروع کردند و همان قرارداد کرسنت را دوباره امضا کردند؛ اما جبهه پایداری از این ماجرا هیچ سخنی به میان نمی‌آورد تا حالا در آستانه اجرای برجام و رسیدن به موسم انتخابات هفتم اسفند، این مسئله را در رسانه‌ها مطرح کنند تا از رهگذر آن، بتوانند منافع جناحی و سیاسی خود را به دست آورند.

به طوری که در طول دو روز علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان و از هم‌پیمانان جبهه پایداری در مجلس که مخالفتش با برجام و توافق هسته‌ای همچنان در خاطره مردم ثبت شده است و همچنین مهرداد بذرپاش عضو جبهه پایداری و از دیگر حامیان احمدی‌نژاد در مجلس، در نشست‌هایی جداگانه کرسنت را بهانه کنند تا با طرح مسائلی کلی و با حذف برخی بخش‌های روایت کرسنت، این قرارداد را پیراهن عثمان کنند و بهره‌برداری‌های خودشان را داشته باشند.

این موضوع در شرایطی است که هر روز پرونده جدیدی از فساد مالی در دولت احمدی‌نژاد که بذرپاش و زاکانی از حامیان آن بودند، افشا می‌شود. فساد بزرگ سه‌هزار میلیاردی، اختلاس در بیمه، ماجرای فساد بزرگ نفتی و پرونده بابک زنجانی تنها بخشی از فسادهای مالی دولت گذشته است و حالا افکار عمومی با روشن شدن جزییات این پرونده‌ها هر روز فاصله بیشتری با حامیان دولت قبل می‌گیرد. به طوری که مهرداد بذرپاش در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) خود نتوانست نگرانی‌اش را از افشای پرونده‌های مالی دولت گذشته پنهان کند و ناخواسته دلیل کوبیدن هم‌مسلکانش بر طبل کرسنت را افشا کرد.

بذرپاش زمانی که داشت به زعم خودش از ابهام در قیمت گاز و حتی فعالیت شرکت کرسنت صحبت می‌کرد، گفت: البته این نکته را هم باید در نظر داشت که برجسته کردن برخی پرونده‌های فساد با هدف فروکش کردن کرسنت است؛ زیرا هر وقت بحث کرسنت مطرح می‌شود هزار و یک مجموعه فعال می‌شوند که کسی راجع به آن صحبت نکند. 

در واقع این صحبت بذرپاش اگر چه از جناح خودش و برای دفاع از جنجال‌های دوستانش در مورد کرسنت گفته شد، اما ناخواسته دلیل این جنجال‌آفرینی‌ها را برملا کرد و نشان داد که نگران افشای پرونده‌های فساد است. جبهه پایداری و حامیان رئیس دولت سابق این روزها می‌دانند که پرونده‌های فساد مالی دولت نهم و دهم دیگر جایگاهی را برای آن‌ها در میان مردم باقی نگذاشته است و از این جهت در آستانه انتخابات، «کرسنت» را به گریزگاهی برای رسیدن دوباره به کرسی‌های مجلس تبدیل می‌کنند.


برچسب ها: جبهه پایداری ، کرسنت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان