تاریخ انتشار: ۰۶:۰۳ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

آزادی شخصی یا واکسیناسیون اجباری/ چرا همه باید واکسن کرونا دریافت کنند؟

با افزایش نرخ واکسیناسیون در کشور دو موضوع به مساله اصلی حوزه عمومی کشور تبدیل شده است. نخست افرادی که حاضر به واکسیناسیون نیستند و دوم مساله تاثیر واکسن بر نرخ ابتلا و مرگ و میر.

واکسن کرونا

رویداد۲۴ بنا بر اطلاعات وزارت بهداشت تاکنون بیش از ۳۵ میلیون نفر هر دو دوز واکسن کرونا کرونا را دریافت کرده‌اند و فرآیند واکسیناسیون دوز سوم هم آغاز شده است. آمار وزارت بهداشت به این معناست که نزدیک به ۵۱.۵ درصد جمعیت کشور در برابر کرونا واکسینه شده‌اند.

همزمان نتایج نظرسنجی‌های ایسپا نشان می‌دهد ۱۴.۴ درصد مردم کشور هیچ باوری به واکسن ندارند و اجباری شدن واکسیناسیون را خلاف قاعده آزادی‌های فردی می‌دانند. در این گزارش دو مساله به طور مجزا مورد بررسی قرار گرفته. نخست اینکه آیا قانون واکسیناسیون اجباری خلاف قاعده آزادی‌های فردی است؟ و دیگر اینکه اساسا واکسیناسیون کرونا چقدر در مساله پیشگیری از ابتلا و مرگ و همچنین شیوع کرونا موثر است؟

اجباری شدن واکسن کرونا ، خلاف آزادی های فردی است؟

اولین گزاره‌های ضد واکسن را باید در اظهارات جریان افراط گرای راست ایران جستجو کرد. سردار محمد رضا نقدی فرمانده سابق بسیج از مخالفان واکسن کرونا بود. وی در این باره گفته بود: «امروز همان‌هایی صاحبان شرکت‌های تولید کننده واکسن کرونا هستند که معتقدند جمعیت مردم دنیا زیاد است و باید ۲۰ درصد از جمعیت دنیا کاسته شود.» معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران در این باره گفته: «اما با توجه به توصیه متخصصان، تشکیک‌های جدی کارشناسان دنیا و سوابق بد برخی تولیدکنندگان کنونی واکسن کرونا، به پرسنل سپاه و بسیج تزریق واکسن‌های خارجی کرونا را به دلیل مکانیسم عمل خاص آن‌ها توصیه نمی‌کنیم».

صحبت‌های علیرضا پناهیان علیه واکسن هم بازتاب گسترده‌ای داشت. او عملا واکسن‌های معتبر جهانی را نامطمئن خواند و از تریبون صدا و سیما از این نهاد حاکمیتی درخواست کرد استدلال افراد ضد واکسن را هم منتشر کند.


بیشتر بخوانید: چطور ضد واکسن‌ها را راضی کنیم واکسن بزنند؟ این ۶ راه حل را بخوانید


این رویکرد، غیرمنتظره نیست. جهان هم به طور مشابه درگیر بی منطقی جریان‌های محافظه کار افراطی است.

در آمریکا رسانه‌های دسته راستی نظیر فاکس نیوز برای مدت طولانی علیه واکسن گزارش‌هایی را منتشر می‌کردند. استدلال آن‌ها این بود که اجباری شدن واکسیناسیون با آزادی‌های فردی مغایر است. نخست باید در نظر داشت که انتخاب فردی محترم است مادامی که این انتخاب به دیگران آسیبی وارد نکند. برای مثال شما می‌توانید خانه تان را تمیز نگه ندارید، اما حق ندارید از آزادی تان برای کثیف کردن خیابان استفاده کنید.

پاول کروگمن ستون نویس نیویورک تایمز در این باره یادداشتی منتشر کرده و گفته: افراد واکسینه نشده بیش از واکسینه شده‌ها در معرض بستری شدن هستند و همین مساله باری را بر دوش کادر درمان خواهد گذاشت. به این ترتیب این افراد هزینه‌هایی را به سیستم بهداشتی کشور وارد می‌کنند. در نتیجه واکسیناسیون باید یک تکلیف عمومی تلقی شود نه یک انتخاب شخصی.

از طرفی بازگشایی مدارس و کسب و کار‌ها منوط به درصد بالایی از ایمنی در اثر واکسیناسیون است. والدین کودکان حق دارند از واکسینه شدن والدین دیگر همکلاسی‌های فرزندانشان اطمینان داشته باشند.

آیا واکسن کرونا تاکنون موثر بوده؟

سوالی که بعد از اجباری شدن واکسیناسیون باید به آن پاسخ داد مساله ایمنی ایست که واکسن کرونا ایجاد کرده است. این سوالی است که دانشمندان از ابتدای پندمی کرونا سعی دارند به آن پاسخ بدهند.

مرکز مقابله با بیماری‌های واگیردار و عفونی آمریکا به تازگی برای نخستین بار گزارشی منتشر کرده و در آن به مساله ایمنی ایجاد شده در اثر ابتلا یا واکسیناسیون کرونا پاسخ داده است.

مطالعات این نهاد نشان می‌دهد هم ایمنی ناشی از واکسن هم ابتلا به کرونا تنها دست کم تا ۶ ماه کار می‌کنند، اما ایمنی ایجاد شده در اثر واکسن بیشتر است. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که ایمنی که واکسن ایجاد می‌کند بیشتر و طولانی مدت‌تر از افرادی خواهد بود که به کرونا مبتلا شده‌اند.

ویروس کرونا می‌تواند در افراد مختلف به انحای مختلف بروز کند؛ از نوع شدید ابتلا گرفته تا افرادی که بدون علامت به کرونا مبتلا می‌شوند. CDC به این نتیجه رسیده که سطح آنتی بادی ایجاد شده در افراد هم بعد از ابتلا متفاوت است. گزارش این نهاد تاکید کرده هیچ آزمایش تایید شده‌ای وجود ندارد که بتواند سطح ایمنی ناشی از ابتلا در افراد را به درستی بسنجد و اساسا دانشمندان هم نمی‌دانند چه سطحی از آنتی بادی می‌تواند از افراد در برابر ابتلا محافظت کند.

همین استدلال هم سبب می‌شود نهاد‌های بهداشتی در جهان همه افراد را فارغ از اینکه به کرونا مبتلا شده‌اند یا نشدند مجبور به واکسیناسیون کنند.

مطالعات انجام شده در آمریکا نشان می‌دهد افراد واکسینه شده‌ای که با علائم کرونا بستری شده‌اند با احتمال کمتری کرونای مثبت خواهند شد. این یعنی افراد واکسینه شده با علائم کرونا غالبا به خاطر بیماری‌های دیگری کارشان به بیمارستان می‌کشد.

اوائل اکتبر مجله پزشکی لنست نتیجه مطالعاتی را منتشر کرد که نشان می‌داد افراد واکسینه شده کامل تا ۷۳ درصد در برابر ابتلا ایمنی پیدا کرده‌اند و تا ۹۰ درصد در برابر بستری شدن ایمن شده‌اند.

این نشریه همچنین تاکید کرده بعد از ماه اول دریافت دوز دوم میزان ایمنی هم کاهش پیدا کرده و بعد از ماه پنجم نرخ ایمنی به کمتر از ۴۷ درصد رسیده است.

این یافته‌ها ضرورت دریافت دوز سوم واکسن را تقویت می‌کنند. این درحالی است که سازمان هلال احمر بعد از افشاگری رویداد‌۲۴ رسما اعلام کرده از یک ماه پیش هیچ ثبت سفارشی برای خرید واکسن انجام نشده و با پایان واردات واکسنی که از پیش خریداری شده، عملا بانک واکسن ایران خالی خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان