تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
یک کارشناس بهداشت در گفتگو با رویداد۲۴:

خدمات جلوگیری از بارداری به زنان قطع شده است/ اجرای طرح جوانی جمعیت به افزایش بیماری‌های مقاربتی در زنان منجر می‌شود

یک کارشناس بهداشت می‌گوید دیگر به زنان روش‌های اقدام به جلوگیری از بارداری آموزش داده نمی‌شود و این زنان برای دریافت لوازم جلوگیری از بارداری به مراکز خصوصی ارجاع داده می‌شوند.

جلوگیری از بارداری

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: طرح جوانی جمعیت در حال اجرا است. پیامدهای آن غیرقابل چشم پوشی است و خطر بزرگی کشور را تهدید می‌کند: از تولد فرزندان معلول تا افزایش ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در زنان.

طرح «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» ابلاغ شده و اولین پس لرزه‌های آن، جمع آوری تمامی وسایل جلوگیری از بارداری اعم از قرص و کاندوم در مراکز بهداشت است.

همچنین در تمامی مراکز بهداشت سطح کشور پوستر‌های مبنی بر آموزش روش‌های جلوگیری از بارداری و توصیه به فاصله‌گذاری میان فرزندان جمع شده است، همچنین به مادران بالای ۳۵ سال توصیه می‌شود بعد از گذشت ۱ سال و مادران زیر ۳۵ سال بعد از ۱۸ ماهگی فرزندان اقدام به بارداری کنند.


بیشتر بخوانید: وضعیت نگران‌کننده جمعیت در ایران/ امکان باروری تا ۵۴ سالگی


طرح افزایش و جوانی جمعیت در حالی کلید خورده است که تورم و بحران اقتصادی در کشور به بالاترین میزان خود رسیده و بسیاری از خانواده‌ها یا دیگر تمایلی به فرزند آوری حتی به اندازه یک بچه را هم ندارند و باقی تمایل به تک فرزندی دارند، چرا که تامین نیاز‌ها روز به روز سخت‌تر می‌شود و والدینی که توانایی تامین هزینه‌های فرزندان را ندارند ترجیح می‌دهند یا فرزندی نداشته باشند یا اینکه در نهایت به یک فرزند اکتفا می‌کنند.

همچنین چندی قبل مجلس انقلابی در طرحی در همین راستا مصوب کرد که اجباری بودن طرح غربالگری باید ممنوع شود و خانواده‌ها خودشان اگر تمایل داشتن اقدام به این کار کنند، اجباری نبودن این آزمایش در نهایت منجر به افزایش تولد نوزدان معلول می‌شود که در نهایت یک بار سنگین روی دوش خانواده و جامعه خواهد بود.

همچنین بر اساس ماده ۵۴ طرح "جوانی جمعیت" که به تازگی تصویب شده، آمده است که در تمام آزمایشگاه‌ها و مراکز بهداشتی باید به‌صورت آنلاین اطلاعات مراجعه‌کنندگان ثبت شود و اگر زنی برای تشخیص بارداری اقدام کند تا زمان زایمان ردیابی می‌شود.

ارجاع زنان خواهان جلوگیری از بارداری به مراکز خصوصی

یکی از کارشناسان بهداشت به رویداد‌۲۴ می‌گوید: تاچندی قبل ما به مادران هم راه‌های جلوگیری از بارداری را آموزش می‌دادیم و هم به صورت رایگان قرص و کاندوم به آن‌ها می‌دادیم. اما اکنون رویه تغییر کرده است و ما هیچ قرص و کاندومی به زنان نمی‌دهیم و صرفا به زنانی که فرزندی تا ۱۸ ماه داشته باشند و زنانی که بالای ۳۵ سال سن دارند و فرزند آن‌ها تا ۱۲ ماه باشد، راه‌های جلوگیری به صورت طبیعی و هورمونی را آموزش می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما در سامانه شرایط مادارن را ثبت می‌کنیم و اگر فرزند آن‌ها نوزاد تا ۱۸ ماه باشد آن‌ها را به پزشک ارجاع می‌دهیم و برایشان توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانند جلوگیری از بارداری داشته باشند و در سیستم ثبت می‌کنیم که چه روش‌هایی را برای آن‌ها تجویز و توصیه کرده‌ایم. اگر فرزند آن‌ها تا ۶ ماه باشد ما به آن‌ها راه‌هایی مانند قرص شیردهی و یا آمپول سه ماهه برای جلوگیری توصیه می‌کنیم که با تایید پزشک به آن‌ها می‌گوییم این لوازم جلوگیری را از مراکز خصوصی تهیه کنند.

عدم ارائه وسایل جلوگیری از بارداری در مراکز بهداشت

این کارشناس با بیان اینکه ندادن لواز‌های جلوگیری از بارداری به مادران مانند کاندوم می‌تواند تبعات زیادی به همراه داشته باشد، تصریح کرد: در گذشته ما به مادران کاندوم می‌دادیم و آنها را برای خرید لوازم جلوگیری به مراکز خصوصی ارجاع نمی‌دادیم و در مرکز به صورت رایگان به آن‌ها تحویل می‌دادیم، اما حالا که قرار است هم به مراکز خصوصی بروند و هم هزینه پرداخت کنند طبیعتا بسیاری از آن‌ها چنین کاری نمی‌کنند و اعلام می‌کنند به صورت طبیعی اقدام به جلوگیری از بارداری می‌کنیم، اجرای طرح جوانی جمعیت و عدم ارائه خدمات جلوگیری از بارداری در نهایت می‌تواند برای مادران ناآگاه و ساکنان مناطق کم‌تر توسعه یافته تبعاتی همچون بیماری‌های مقاربتی داشته باشد، هرچند که ما تلاش می‌کنیم تا آموزش و آگاهی لازم را به آن‌ها بدهیم.

این کارشناس بهداشت ادامه داد: معتقدم این طرح نمی‌تواند در افزایش جمعیت و فرزندآوری موثر باشد، زیرا مادارنی که به ما مراجعه می‌کنند زمانی که به آن‌ها می‌گوییم باردار شوید می‌گویند محال است در چنین وضعیت آشفته اقتصادی اقدام به باداری کنیم. بسیاری از مادران بالای ۳۰ سال سن دارند و یک فرزند دارند و دیگر تمایلی به بارداری مجدد ندارند. نکته مشترک همه این مادران برای امتناع از بارداری مجدد وضعیت اقتصادی و گرانی‌هاست که متاسفانه توجهی به آن نمی‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
1
2
همین مونده بود که با مردها و زنهای کشور به چشم گله قوچ و گوسفند نگاه کنن و بخوان تعداد گله رو زیاد کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
0
1
به شخصه دلیلم برای فرزند کم داشتن اینه که جامعه ما به ما دهه شصتی ها که جمعیت زیادی داشتیم همواره به عنوان یک معضل نگاه کرد نه یک سرمایه.اشتغال ما بزرگترین مشکل دولتها بود در حالی که باید بزرگترین فرصت اونها میبود.کشور ما فعلا توانایی استفاده از سرمایه هاش رونداره واونها رو هدر میده.و من نمیخوام فرزندانم هدر برن
این قانون رو هم سطحی ترین قانون برای تشویق به فرزندآوری و نوعی توسل به زور میدونم.همیشه راحتترین راه،بهترین راه نیست.رفع موانع معقول و فرهنگ سازی راه حلی بلندمدت ولی تاثیرگذار هست
نظرات شما
پیشخوان