تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۲۸ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
احمدی بیغش در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

عمده آن‌هایی که قصد مقابله با فساد دارند، خودشان و فرزندانشان درگیرند/ تیم اقتصادی رئیسی به درد این برهه زمانی نمی‌خورد

احمدی‌بیغش معتقد است بخش اعظمی از آن‌هایی که قصد مقابله با فساد و چالش‌ها را دارند، خودشان و بچه‌هایشان در این فضا، نقش دارند و پایشان وسط است و به نوعی ذینفع هستند و به همین دلیل است که در مبارزه با فساد اقتصادی موفق نبوده‌ایم.

محمود احمدی بیغش

رویداد۲۴ محمد آیتی: یکی از مهمترین پرسش‌های مردم که مخصوصاً در سه دهه اخیر همیشه مطرح بوده این است که چرا شرایط اقتصادی و معیشتی مردم در کشور بهبود پیدا نمی‌کند؟ نگاهی به کارنامه ۴۳ ساله انقلاب نشان می‌دهد که هیچ‌گاه کالایی به صورت سازماندهی‌شده ارزان نشده و در خوشبینانه‌ترین حالت شاید برای مدتی به ثبات رسیده باشد.

گرانی‌های سال‌های اخیر که با اعتراضات گسترده در سال‌های ۹۶ و ۹۸ توام شد، زنگ خطری برای مسئولانی بود که راه اداره کشور را گم و یا بعضاً خود دلیلی بر فساد شده‌اند. به هر تقدیر، اکنون نگاه‌ها به عملکرد دولت سیزدهم است، دولتی که رفته‌رفته در همین مدت کوتاه منتقدان جدی در مجلس انقلابی پیدا کرده است.

محمود احمدی بیغش نماینده شازند یکی از اولین افرادی بود که چراغ انتقاد از سید ابراهیم رئیسی را خیلی زودتر از آنچه اصولگرایان فکر می‌کردند، روشن کرد. نطق تند و سراسر انتقادی‌اش به عملکرد رییس جمهور و دولت او باعث شد تا کم‌کم بیان گله‌ها در خانه ملت اوج بگیرد به گونه‌ای که چند روز پیش، روح‌الله حضرت‌پور با نطق تند خود، دولت جوان سیزدهم را به باد انتقاد گرفت. محمود احمدی‌بیغش معتقد است که در این ۴۳ سال نتوانستیم با مفسدین اقتصادی برخورد قابل توجهی بکنیم و همین خود ریشه بسیاری از مشکلات شده است.

او به رویداد۲۴ می‌گوید: چالش‌ها و ابرچالش‌های اقتصادی و معیشتی که گریبان مردم را گرفته چند دلیل عمده دارد. اول، روش ما با دهه ۶۰ تفاوت زیادی پیدا کرده است. ما باید همانطوری عمل کنیم که در آن دهه با چالش و بحران‌های بزرگ سیاسی - اجتماعی مقابله کردیم. در آن زمان، مردم با گروهک‌های تجزیه‌طلب و منافق و آن‌هایی که قصد زدن تیشه به ریشه نظام داشتند، مقابله کرده و فضا را در دست گرفتند.


بیشتر بخوانید: پایان ماه عسل دولت و مجلس/ راه وزرای رئیسی از مجلس همسو جدا شده است؟


عمده آن‌هایی که قصد مقابله با فساد دارند، خودشان و فرزندانشان ذی‌نغع هستند

این چهره اصولگرای مجلس یازدهم افزود: در دهه ۶۰ افرادی که در خط مقابله با بحران‌ها بودند، خودشان و بچه‌هایشان از مفاسد دور بودند و هیچ‌کس با بچه خودش هم تعارف نداشت و اگر مشکلی در خانواده‌اش می‌دید به طور جدی با آن مقابله می‌کرد. اما الان بخش اعظمی از آن‌هایی که قصد مقابله با فساد و چالش‌ها را دارند، خودشان و بچه‌هایشان در این فضا، نقش دارند و پایشان وسط است و به نوعی ذینفع هستند و به همین دلیل است که در مبارزه با فساد اقتصادی موفق نبوده‌ایم.

تیم اقتصادی رئیسی در این برهه زمانی به درد ایران نمی‌خورد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: آقای رئیسی برای ما فردی عزیز، ارزشمند و قابل احترام است و مجلس خود را موظف و مکلف به حمایت از ایشان می‌داند. ایشان هنوز چهار ماه کامل نشده که کارشان را شروع کرده‌اند، اما در مورد تشدید گرانی‌ها در این مدت، من فکر می‌کنم که ایشان باید بپذیرد که تیم اقتصادی‌اش، تیم ضعیفی است. این تیم، تیم اقتصادی‌ای که در این برهه زمانی به درد ایران بخورد واقعاً نیست. تیم باید یک تیم انقلابی، جهادی و دور از شعار باشد، ولی الان بخش عمده‌ای از این تیم، شعار و سلیقه است.

احمدی‌بیغش در ادامه عنوان گفت: موضوع دوم این است که ما در بحث نظارت همیشه مقطعی و شعاری عمل می‌کنیم، یعنی دو روز از روی احساس نه از روی تدبیر نظارت می‌کنیم و این روند قطع می‌شود، چند ماه بعد که مردم مجدد مطالبه می‌کنند دوباره وارد عمل می‌شویم. از این‌رو، آن‌هایی که این ناهنجاری‌ها و چالش‌های اقتصادی و معیشتی را برای ما به وجود می‌آورند نیز دست ما را خوانده‌اند که این تیم‌های نظارتی راه به جایی نخواهند برد.

نماینده استان مرکزی افزود: موضوع سوم، ریشه در مسائل خارجی و بین‌المللی دارد. یعنی بحث‌هایی که مربوط به تعاملات ما با همسایه‌ها و دنیای بیرون است. جا‌هایی که قرار بوده ما حق و حقوقی داشته باشیم متاسفانه زیر پا گذاشته می‌شود. بعضی جا‌ها هزینه مادی و معنوی زیادی کرده‌ایم، ولی، چون قادر به مدیریت صحیحی نبوده‌ایم، بازار‌ها از دستمان خارج شده و همه این‌ها اثر خود را بر روی بازار داخلی می‌گذارد.

وی اظهار داشت: اگر ماشین اقتصاد دولت در بحث اقتصادی و معیشتی مردم با این فرمان جلو برود، روز‌های خوبی را پیش‌بینی نمی‌کنم. صلاح مردم و آقای رئیسی این است که تجدیدنظری در تیم اقتصادی خود داشته باشد و جلوی ضرر را هرجا بگیرد، منفعت است.

رئیسی از فامیل‌گرایی و دوست‌گرایی در انتصابات دوری کند

احمدی‌بیغش در پاسخ به اینکه انتقادات مجلس به دولت در روز‌های آتی بیشتر خواهد شد؟ گفت: مجلس طبق قانون وظیفه خود را انجام می‌دهد، یعنی هرجا که نیاز به تذکر، سوال، نطق و صحبت باشد کارش را می‌کند. دولت باید خودش را با قانون‌مداری، تلاش و تخصص مضاعف در این زمان تطبیق دهد. دولت باید از مسائلی که الان در اذهان هست به دور باشد؛ مواردی مثل فامیل‌گرایی و دوست‌گرایی در انتصابات. این‌ها موارد بدی است که در حال حاضر گریبان دولت را گرفته است. دولت باید به شایستگی‌ها توجه می‌کرد نه به ارتباطات دوستی، فامیلی و حزبی.

تدبیر رئیسی از جنس تدبیر روحانی شده است

نماینده شازند در پایان خاطرنشان کرد: در هر صورت ما امید داریم این دولت که انصافاً برای خدمت آمده است تدبیر داشته باشد، نه تدبیر از جنسی که آقای روحانی داشت، بلکه از نوع درست، انقلابی و جهادی و آنچه در شأن مردم ما است. الان متاسفانه تدبیر از جنس روحانی است. در شأن مردم ما نیست که اکنون در بدترین شرایط اقتصادی باشند. این مردم همه داشته‌هایشان و بچه‌هایشان را با فداکاری داده‌اند تا حداقل دارای آرامش و امنیت باشند. امنیت در مرز‌ها بخشی از امنیت ما است، مابقی آن، امنیت داخلی است. امروزه اقتصاد و اشتغال ما هیچ امنیتی ندارد. جوانان ما، تحصیل‌کرده‌ها و نخبگان هیچ دورنمایی برای فردایشان ندارند و آینده روشنی را نمی‌بینند و اکنون دولت باید به این موارد بپردازد و به آن‌ها سر و سامان بدهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
0
0
درود خدا و اولیا خدا بر شما و همه دوستداران ملت و کشور بر شما باد که واقعا انگشت روی اصلی ترین عامل فساد و تداوم اینهمه بدبختی در این مملکت گذاشتی لطفا در مجلس به رسالت اصای خود به دور از هرگونه ملاحظه کاری بپردازید. بدانید در یوم الجزا همه مسولند و مسئولیم. جزای الهی در قبر به دلیل مفاسد و منافع دیگران برای نمایندگان بعنوان وکلای این مردم بی پناه و مظلوم سخت تر سهمگین تر است. بخودتان بیائید و فریب مفسدان با رنگ و لعاب مثلا انقلابی را نخورید.
همه به مردم بیچاره و تحت فشار گرانی ها و شهدا بدهکارند.
رضا
|
United States of America
|
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
0
0
الانه که مفت خوران بیت المال صدایشان درمیاد و احکام اعدام اعدام اعدام صدتا صدتا صادر میشه و ندای مرگ بر منافق سر میدهند تو این مملکت چه خبره واقعا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
0
0
مشکل اصلی تحریم است .آدرس غلط ندهید
نظرات شما
پیشخوان