تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۹ آبان ۱۴۰۰
وزیر دفاع آمریکا:

بر تعهد واشنگتن به ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی تاکید داریم/ اگر ایران مایل به تعامل جدی نباشد به همه گزینه‌ها برای امنیتمان نگاه می‌کنیم

رئیس پنتاگون (وزیر دفاع آمریکا) که به بحرین سفر رفته است، در اجلاس امنیتی منطقه‌ای منامه موضع دولت جو بایدن در قبال ایران و مذاکرات پیش رو در وین را بازگو کرد.

بر تعهد واشنگتن به ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی تاکید داریم/ اگر ایران مایل به تعامل جدی نباشد به همه گزینه‌ها برای امنیتمان نگاه می‌کنیم

رویداد۲۴ وزیر دفاع آمریکا در اجلاس امنیتی منطقه‌ای «گفت‌و‌گوی منامه» بر تعهد واشنگتن به ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی و پیگیری راه‌حل دیپلماتیک تاکید کرد.

 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا در نشست سالیانه «گفت‌و‌گوی منامه» بر تعهد ایالات متحده در زمینه ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی و مقابله با «استفاده خطرناک» ایران از پهپاد‌های انتحاری در منطقه تاکید کرد.

لوید آستین در این اجلاس امنیتی درباره مذاکرات با واسطه آمریکا و ایران در وین (هشتم آذر ماه) اظهارنظر کرد و ادعای نخ نما و بی اساس واشنگتن و متحدانش را درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد.

رئیس پنتاگون تصریح کرد: «ایالات متحده همچنان متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و ما همچنان متعهد به یک نتیجه (راه‌حل) دیپلماتیک در موضوع هسته‌ای هستیم».

این مقام ارشد آمریکایی سپس مدعی شد: «اما اگر ایران مایل به تعامل جدی نباشد، آن زمان به همه گزینه‌های لازم برای حفظ امنیت ایالات متحده نگاه خواهیم کرد».

لوید آستین ادعا کرد: «ایران همه ما را با چالش‌های امنیتی جدی مواجه می‌کند؛ چالش‌هایی که فراتر از برنامه هسته‌ای آن است. تهران تنش‌ها را در این منطقه و فراتر از آن دامن می‌زند و صلح و ثبات را برای همه ما تضعیف می‌کند».


بیشتر بخوانید: پیشرفت‌های هسته‌ای ایران زنگ خطر را در تمام منطقه به صدا درآورده است


وی در ادامه علیه فناوری پهپاد‌های بومی ایران موضع گرفت و مدعی شد: «تکثیر پهپاد‌های تهاجمی ایران یک تهدید دائمی برای سربازان آمریکایی است... این سامانه‌ها احتمالا در درگیری‌های آینده نقش برجسته‌ای دارند... ما منطقه را برای مقابله با تهدید پهپاد‌ها دور هم جمع می‌کنیم».

رئیس پنتاگون در ادامه خطاب به حاضران نشست امنیتی «گفت‌و‌گوی منامه» گفت: «تهدید‌های ایران و نیرو‌های نیابتی آن به حدی زیاد است که هیچ یک از ما به تنهایی قادر به مقابله با آن‌ها نیستیم. ما باید برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و حمایت از پدافند هوایی منطقه‌ای و پیوستن به دفاع متقابل با یکدیگر همکاری کنیم».

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد: «ما با یکدیگر برای امن‌تر و باثبات‌تر کردن این منطقه همکاری خواهیم کرد. ما با یکدیگر برای اینکه این منطقه مرفه‌تر بشود، همکاری خواهیم کرد».

به ادعای او، «ما طی دهه‌ها دوشادوش هم همکاری کرده‌ایم و شما روی توانمندی‌ها به منظور دفاع از خودتان سرمایه‌گذاری کرده‌اید. ما شما را در این راه حمایت کرده‌ایم و همچنان هم همین کار را ادامه خواهیم داد».

در بخش دیگری از سخنان لوید آستین او به «استراتژی ملی دفاعی جدیدی» آمریکا اشاره کرد و مدعی شد: «رهبری کردن با دیپلماسی و استفاده از تمام ابزار‌های قدرت ملی ما در راهبرد جدید دفاع ملی نقش اساسی دارد».

وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی خود برای اطمینان‌بخشی به متحدان واشنگتن در منطقه گفت: «بیایید واضح بگوییم: تعهد آمریکا به امنیت در خاورمیانه قوی و قطعی است».

وی ادعا کرد: «ایران نباید توهم داشته باشد که می‌تواند روابط قوی ما در منطقه را تضعیف کند و ما از خود، دوستان و منافعمان دفاع خواهیم کرد».

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان