تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۲۹ آبان ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
عزت‌الله یوسفیان ملا:

دولت و مجلس برنامه‌ای برای حل مشکلات معیشتی ندارند/ پرونده ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را نیم‌ساعته بستند

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت که در حال حاضر نه دولت و نه مجلس برنامه‌ای برای حل مشکلات معیشتی ندارند در صورتی که تنها چیزی که در حال حاضر باید در دستور کار نمایندگان و دولت قرار بگیرد، حل مشکلات معیشتی است.

در حال حاضر نه دولت و نه مجلس برنامه‌ای برای حل مشکلات معیشتی ندارند/ جالب است که پرونده ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نیم‌ساعته بسته شد

رویداد۲۴  عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده ادوار مجلس درباره عملکرد مجلس شورای اسلامی با گذشت حدود ۲ سال از روی کار آمدن نمایندگان در خصوص حل مشکلات معیشتی و اقتصادی گفت: مجلس شورای اسلامی دارای سیزده کمیسیون تخصصی است و بعضی از این کمیسیون‌ها با چندین وزارت‌خانه همکاری و ارتباط دارند، بنابراین اگر بخواهیم بگوییم همه این کمیسیون‌ها خوب کار نکردند درست نیست، اگر هم بگوییم همگی خوب کار کردند، باز هم درست نیست و باید بین عملکرد کمیسیون‌ها تفکیک قائل شویم. به طور مثال کمیسیون آموزش و تحقیقات تا امروز خوب کار کرده است، کمیسیون اصل نود و قضایی هم مصوبات خوبی داشتند که ممکن است به صحن نیامده باشد، اما اقدامات خوبی بوده است.

این نماینده پیشین مجلس شورای یادآور شد: هنگام رقابت‌های انتخاباتی آن شعاری که بین همه ۲۹۰ نماینده مشترک بود و با هم شعارش را دادند، در پوستر‌ها و بنرهای‌شان تبلیغاتی‌شان هم نوشتند و در سخنرانی‌های‌شان مطرح کردند، حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم بود.

وی ادامه داد: در بخش حل مشکلات معیشتی و اقتصادی ما خروجی خوبی را از مجلس نداشتیم و حتی نمایندگانش موفق نشدند شرایطی را برای حل این مشکلات فراهم کنند. یک زمانی که نماینده می‌آمد درباره معیشت سخن می‌گفت، مشکلاتش را لمس و احساس می‌کرد، اما در همین مجلس نتوانست شرایط را در همان حد شرایطی که در زمان انتخابات بود متوقف کند و نگذارد بدتر شود.

یوسفیان‌ملا بیان کرد: امروز با کمال تاسف مشاهده می‌کنیم قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است؛ قیمت خودرو، سکه، ارز خارجی چقدر بوده است و امروز چقدر شده است. قیمت ارزاق عمومی و نان چقدر بوده است و امروز به کجا رسیده است؟ این یعنی اینکه حتی نمایندگان حاضر نشدند افزایش قیمت را متوقف کنند و نتوانستند بروند دنبال این که گره کار از کجاست؟

وی تاکید کرد: همه کالا‌هایی که در بازار نیاز اولیه مردم است، مانند گوشت قرمز و سفید، برنج و تخم مرغ محصولاتی که قوت غالب است و نیاز اولیه‌شان است، امروز حتی به یک مورد را نمی‌توانید اشاره کنید که این مجلس نه تنها افزایش قیمتش را متوقف کرده بلکه شرایط خریدش را برای مردم بهتر کرده باشد.

این نماینده مجلس دهم خاطرنشان کرد: هنگامی که صحبت از تعامل بین دولت و مجلس می‌شود؛ منظور احوال‌پرسی، بد و بیراه به همدیگر نگفتن و روبوسی کردن آن‌ها با هم نیست بلکه تعامل یعنی این‌که مجلس و دولت دوش به دوش هم و در کنار هم هدف مشترک را نشانه‌گذاری کنند و به سمتش بروند، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان این‌که ما امروز هیچ کالایی را نداریم که از زمان شروع مجلس قیمتش افزایش پیدا نکرده باشد، گفت: نمایندگان مجلس اطلاعات‌شان در آن حد نیست که بتوانند قیمت‌ها را کنترل کنند، تسلط‌شان را بر بازار نمی‌توان لمس و احساس کرد.

این فعال سیاسی گفت: گفته می‌شود این وظیفه دولت است که قیمت‌ها را درست کند درحالیکه اینطور نیست، قطعا و یقینا دولت هم می‌خواهد مشکلات معیشتی و اقتصادی حل شود، اما مجلس هم باید در این راه پشتیبانش باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کالا‌های عمومی حال چه آن‌هایی که دربخش خصوصی تولید می‌شود و چه آن‌هایی که دولت مستقیما تولید می‌کند، همگی دست دولت است. به عنوان مثال مرغ و تخم‌مرغ را در نظر بگیرید، کدام مرغدار می‌تواند بدون حمایت دستگاه‌های دولتی جوجه یک‌روزه بیاورد ۵ یا ۶ ماه پرورشش دهد تا یک مرغ ۲ کیلویی را در بازار بفروشد، قطعا تا دولت حمایت نکند چنین اتفاقی نمی‌افتد، مجلس هم نتوانسته در این بخش قوانین و مقرراتی را تصویب کند تا اگر دولت روی ریل نیست، روی ریل قرار گیرد.


بیشتر بخوانید: ترس جبهه پایداری از تحرکات سیاسی علی لاریجانی/ رئیس سابق مجلس سکوت خود را می‌شکند؟


یوسفیان ملا با اشاره به این‌که حل مشکلات معیشتی یک کار بسیار سنگین است و مجلس باید به این امر اهتمام ورزد، گفت: امروز صحبت از طرح صیانت از حقوق عامه دربرابر حیوانات مطرح است؛ این طرح‌ها تصویبش هزینه‌بر نیست و زحمت آنچنانی ندارد. روز‌ها می‌شود صد‌ها مورد از این موارد تصویب کرد آن چیزی که زحمت دارد و مجلس باید در موردش تسلط عملی داشته باشد، حل مسئله معیشت است، یعنی با این وضع موجود و بودجه‌ای که در کشور است، باید کاری کند که شرایط بهتر و سهل و آسان شود و یا حداقل نگذارد قیمت‌ها بالاتر برود!

وی یادآور شد: کدام روز را سراغ دارید که قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده است؟ چند جلسه مجلس در یک سال و خورده‌ای که از عمرش می‌گذرد برای گرانی‌ها برگزار شده است؟ آیا به تعداد انگشتان یک دست با دولت جلسه گذاشت است که افزایش قیمت‌ها را چه کنیم؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به مصوبه مجلس نیاز نداشت، تصمیم دولت بود که آن زمان به اسم ارز جهانگیری از آن نام برده می‌شد، امروز هم هنگامی که مصوبه دولت نیست دیگر نیازی به مصوبه مجلس ندارد، حال چرا مجلس در این زمینه شریک شد؟ برا اینکه اگر فردا مشکلی پیش آمد بگویند مجلس تصویب کرد.

وی ادامه داد: مجلس همین ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را آورد یک و دو فوریتش را رد کرد به کمیسیون اقتصادی و بودجه ارجاع داده شد و سپس به صورت لایحه عادی در آمد، حال با توجه به اینکه لوایح عادی در مجلس ۷ الی ۸ سال مانده است، تکلیف این ارز چه می‌شود؟ چه خوب بود حال که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را رد کردند، نمایندگان می‌گفتند تا ما در خصوص معیشت به نتایج مطلوب نرسیم، وارد بحث‌های دیگر نمی‌شویم و مجلس آنقدر جلساتش را ادامه می‌دهد تا در خصوص معیشت مردم به جایی برسد یا حداقل افزایش قیمت را متوقف کند، اما این کار را نکردند و به شعاری که خودشان هم می‌گفتند، عمل نکردند!

یوسفیان‌ملا افزود: آن زمان که نمایندگان در شعارهایشان از حل مسئله معیشت می‌گفتند، تخم‌مرغ شانه‌ای ۶۰ هزار تومان نبود؛ آن زمان شعار می‌دادند که با مسئله معیشت بتوانند رای بیاوردند که آوردند، اما هر روز قیمت‌ها بالا رفت و اتفاقی نیفتاد.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس به وزیری رأی دادند که در جلسه رأی اعتماد درباره قیمت خودرو گفت که من وقتی به وزارت برسم قیمت خودرو را عادلانه می‌کنم، در صورتی که قیمت خودرو را افزایش دادند و هنگامی که مشاهده کردند اوضاع ناجور شده و روی همه چیز تاثیر می‌گذارد، آن را کنار گذاشتند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر نه مجلس برای افزایش قیمت‌ها برنامه دارد و نه دولت، در صورتی که قوای مجریه و مقننه باید همین الان تصمیم بگیرند که وارد طرح‌ها و لوایح دیگر نشوند و دستور کارشان فقط معیشت مردم باشد.

وی با بیان اینکه تا امروز جلسه‌ای بین دولت و مجلس نبوده است که خروجی‌اش حل مشکلات معیشتی باشد، گفت: شاید بگویند خیر اینطور نیست، جلسه سران قوا که گذاشته شده است، پس چیست؟ توجه داشته باشید جلسه سران برای تصمیم‌گیری درباره مواردی است که مقام معظم رهبری اجازه داده است، شامل ارزاق عمومی که نمی‌شود آنجا مطرح شود، برنج، گوشت و مرغ که در این جلسه مطرح نمی‌شود این‌ها باید در صحن مجلس مطرح شود.

یوسفیان‌ملا تاکید کرد: نمایندگان باید مطرح کنند، آنقدر از دستور کار بررسی مشکلات معیشتی خارج نمی‌شویم تا خروجی پیدا کنیم، بعد از این جلسات هم در خصوص کالا‌های اساسی مردم اگر خروجی حاصل نشد، باید صادقانه اعلام کنند که نتوانستیم راهی پیدا کنیم و گیر قضیه در کجا است. جالب است ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نیم‌ساعته در صحن مطرح شد، موافق و مخالف ۱۰ دقیقه صحبت کردند و پرونده‌اش بسته شد و فرستادند کمیسیون، دولت هم احساس کرد ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برایش مشکلاتی دارد و آن را مطرح نکردند.

وی یادآور شد: شعاری که آقایان و خانم‌ها هنگام انتخابات دادند و بین ۲۹۰ نماینده هم مشترک بود و درباره‌اش صحبت کردند، بحث معیشت بود که در این بخش نه تنها توفیقی نداشتند بلکه ضرر هم داشتند و افزایش قیمت‌ها را نه تنها از زمان انتخابات نتوانستند متوقف کنند بلکه روز به روز هم شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

یوسفیان‌ملا تاکید کرد: بهترین کار این است که نمایندگان پافشاری کنند بر این‌که تا مشکلات معیشتی را حل نکرده‌اند وارد دستور کار دیگری نشوند، امروز کدام دستور کار مهم‌تر از بررسی فقر و معیشت مردم است؟ مجلس قانونی را در این رابطه تصویب کند و همه هم مکلف به اجرای آن شوند، زیرا هنگامی که قانونی توسط مجلس تصویب شود، مانند همان قانون اقدام راهبردی همگی مکلف هستند که اجرایش کنند، بنابراین اگر نمایندگان بخواهند می‌توانند تفاوتی بین لوایح معیشتی و سایر لوایح بگذارند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
0
1
برا پرونده ای که یک شبه توسط اسحق اصلاحطلب باز شده همین مقدار زمان همان نباید خرجش می شد و باید خیلی زود تر از اینها بسته می شد ولی چه شود که ویژه خواری آقا مهدی و حسین اقا و ... و کلاً گاندوئیها نمی گذاشته
نظرات شما
پیشخوان