تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۲ آذر ۱۴۰۰
الهام فخاری در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

برای فیلترگذاری به شهرداری فشار می‌آوردیم و از آن سو در نیروگاه‌ها مازوت می‌سوزاندند

برخورد‌های دوگانه حامیان دولت رئیسی پایان ندارد، یک بار پرداخت حقوق‌ها می‌شود معجزه الهی و روز دیگر، آلودگی هوا بهانه‌ای برای شعر و شاعری!

آلودگی هوای تهران

رویداد۲۴ همه ساله در فصل پاییز که هوا سرد می‌شود، وارونگی هوا رخ می‌دهد؛ به این معنی که سطح زمین هوای سرد دارد و گردش هوا صورت نمی‌گیرد، در نتیجه آلودگی‌ها در سطح زمین می‌مانند. همین است که واکنش‌ها به آلودگی هوا در این فصل سال بیشتر دوره‌های دیگر است و رسانه‌ها هم صفحات بیشتری را به این موضوع اختصاص می‌دهند. برخی رسانه‌ها این مسئله را به صورت علمی تحلیل و بررسی می‌کنند و برخی رسانه‌های تمایل دارند با این مسئله خط و نشانی هم برای رقیب سیاسی بکشند. در این میان عجیب‌ترین نوع برخورد با یک ماجرا هم در روزنامه وطن امروز رخ داد؛ جایی که در دولت روحانی، سازمان محیط زیست را هدف نقد خود قرار داده بود و در دولت رئیسی برای توصیف آلودگی، شعری از مولانا انتخاب کرده بود که اتفاقا بازخورد زیادی هم در شبکه‌های اجتماعی داشت و مخاطبان نسبت به این برخورد دوگانه انتقاد زیادی داشتند.

آلودگی هوای هوای تهران

الهام فخاری عضو سابق شورای شهر تهران به رویداد۲۴ می‌گوید: برخی از ابرچالش‌های کشور مانند مسائل زیست محیطی به جایی رسیده که برای همه روشن است که نباید با آن‌ها جناحی برخورد کرد و یک روز آن را نادیده بگیریم و روز دیگر روی آن مانور بدهیم. موضوع آب و هوا در کشور ما ابرچالش است و اگر بخواهیم با آن جناحی برخورد کنیم، وضعیت بدتر خواهد شد و آینده روشنی پیش روی ما نخواهد بود.

وی ادامه داد: ابرچالش آلودگی هوا خصوصا در کلان‌شهر‌ها و تهران، یک مسئله بزرگ و چندعاملیتی مهم است که رفتار‌های سیاسی و جناحی با آن، نشان‌دهنده متوجه نبودن خطرات آن برای جان و زندگی مردم است. اگر کسی متوجه این خطر باشد، با تیتر‌های جناحی با آن بازی نمی‌کند. نه یک دولت در یک دوره و نه یک شورا در یک دوره، نمی‌تواند با ابرچالش آلودگی هوا مقابله کند. این یک موضوع چندلایه است و باید دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان محیط زیست، وزارتخانه‌ها و … همکاری داشته باشند. نمی‌شود ما از کنترل آلودگی هوا صحبت کنیم و به مدیریت شهری برای فیلترگذاری فشار بیاوریم، ولی از آن سمت نیروگاه‌های مجاور شهری در همسایگی شهر مازوت بسوزانند. نمی‌شود که ما مسئله آب و خشک شدن تالاب‌ها را نادیده بگیریم و گمان کنیم که آلودگی هوا نخواهیم داشت و ریزگرد‌هایی که ناشی از خشک شدن تالاب‌ها است را نادیده بگیریم.

وی ادامه داد: یا باید این واقعیت تلخ و این هوای آلوده ما را نسبت به موضوع هوشیار می‌کند و همگی باید نسبت به آن چاره‌سازی کنیم یا اینکه روز به روز در این تاریکی ناشی از این ابرچالش‌ها فرو خواهیم رفت.

فخاری با بیان اینکه جامعه نسبت به تیتر‌ها و تبعیض‌ها و رفتار‌های دوگانه هوشیار است و حساسیت بیشتری نشان می‌دهد، تصریح کرد: مردم حساس هستند و حق هم دارند. سال‌های گذشته در شورا پویش «نفسم گرفت» را راه اندازی کردیم و روی صحبتمان این بود که همه دستگاه‌ها باید نسبت به این موضوع حساس باشند و نمی‌شود صرفا یک بخش آن‌هم مدیریت شهری اقداماتی انجام دهد و علت و عوامل دیگر حل نشده باشد. این تیترزنی‌های برخی از رسانه‌ها که رفتار‌های دوگانه را نشان می‌دهد، به مردم نشان می‌دهد که برای این قشر موضوع اهمیتی ندارد.

او ادامه داد: در دولت‌های نهم و‌ دهم زمان داشتیم تا از درآمد حاصل از فروش نفت، در حوزه انرژی‌های پاک سرمایه‌گذاری کنیم، اما شما اکنون نگاه کنید که چقدر در این حوزه کار شده است؟ چقدر از آب‌های زیرزمینی به صورت بی‌رحمانه و بی‌رویه برداشت شد. این نشان می‌دهد برخورد‌های مدیریتی با این مسائل، برخورد‌های آینده‌نگر نبوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: الهام فخاری
نظرات شما
پیشخوان