تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۰۳ آذر ۱۴۰۰

صید بی‌رویه کوسه در سواحل آفریقا

صیادان صنعتی در سال‌های اخیر بیش از هر چیز بر صید کوسه‌ماهیان تمرکز کرده‌اند. آنها در سواحل پوینت نوآر شهری بر روی اراضی بین خلیج پوینت نوآر و اقیانوس اطلس واقع شده است کوسه‌ها را صید می‌کنند.

صید بی‌رویه کوسه ماهیان سواحل آفریقا

رویداد۲۴ مژده کریمی: با افزایش ماهیگیری صنعتی در سواحل کنگو، خدمه ماهیگیران صنعتی برای امرار معاش به شدت بر صید کوسه متمرکز شده‌اند. صید کوسه حرفه‌ تازه‌ای نیست. گزارش شده که در سال‌های خیلی دور در دهه ۱۹۸۰ ماهیگیران برای صید کوسه با قایق‌های باریک چوبی به دریا می‌زدند، اما این پدیده در دو دهه اخیر به طور پیوسته افزایش یافته و فعالان محیط زیست هشدار داده‌اند که این شیوه ناپایدار است.

ازجمله عواملی که باعث رونق صنعت صید کوسه شده، تقاضای مداوم برای باله‌های کوسه در کشور‌های آسیایی است. صیادان صنعتی کوسه به دریا می‌روند و درست قبل از غروب خورشید تور خود را در دریا می‌اندازند و در طول شب کوسه‌ها را شکار کرده و به داخل قایق‌هایشان می‌کشند.

در بیشتر روزها، صد‌ها کوسه در امتداد ساحل سونگولو در منطقه ماهیگیری پوینت نوآر جمهوری کنگو ریخته و در همان محل فروخته می‌شوند. بسیاری از آن‌ها کوسه‌های سرچکشی، کوسه‌ماهیان درنده چشم درشت، کوسه ماهیان ابریشمی و کوسه ماکو هستند که همه آن‌ها گونه‌های در معرض خطر انقراض محسوب می‌شوند.


ببینید: معرفی بهترین عکاسان مسابقه زیست محیطی۲۰۲۱


به گفته ژان میشل دزینگ یکی از فعالان محیط زیستی کنگو بسیاری از آن‌ها نوجوان یا کوچک هستند و به‌طور کامل رشد نکرده‌اند. او گفته در بازارها، ماهیان کوچک و کوچک‌تر می‌شوند و این نشان می‌دهد که مردم در نواحی تخم‌ریزی ماهیگیری می‌کنند.

بر اساس نظرسنجی سال ۲۰۱۷ سایت محیط زیستی ترفیک، حدودا ۹۵ درصد از کوسه‌های صید شده در جمهوری کنگو (۱۷۶۷ تُن) توسط ماهیگیران صنعتی صید شده که این یک سوم صید هر ساله آن‌ها را تشکیل می‌دهد. ده‌ها گونه کوسه در کنگو صید می‌شوند، از جمله هفت گونه که در ضمیمه دوم کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض انقراض فهرست شده‌اند و توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت در معرض نابودی تلقی می‌شوند.

دزینگ می‌گوید احساس می‌کند که حرکت ماهیگیران به سمت صید کوسه را می‌توان به عدم کنترل گسترش ماهیگیری صنعتی نسبت داد.

«اول، مناطق ماهیگیری به دلیل بهره برداری از نفت در دریا به میزان دو سوم کم شدند. سپس شناور‌های صنعتی خارجی به ویژه پس از سال ۲۰۰۵ افزایش یافتند، زمانی که تنها در چند سال از ۲۴ به بیش از ۷۰ رسیدند و ماهیگیری را بدون محدودیت حتی در مناطق تخم ریزی شروع کردند و ماهیگیران صنعتی کم کم کنار زده شدند.»

به گزارش Traffic در منطقه دریایی که باید حداکثر ۳۰ مجوز برای کشتی‌های صنعتی صادر شود، در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱۰ کشتی دریانورد داشتند. به گفته مقامات کنگو این تعداد به حدود ۸۰ کشتی کاهش یافته است.

ژان میشل دزینگ فعال زیست محیطی همچنین گفته مقامات فاقد ابزار لازم برای اجرای قوانینی برای جلوگیری از صید بی‌رویه ماهیان هستند. او گفته «مقامات تنها یک قایق گشت برای کل ساحل دارند.»

بر اساس بررسی‌هایی که اخیرا توسط Current Biology منتشر شده یک سوم گونه‌های کوسه و ماهیان چهار‌گوش عمق‌زی جهان به دلیل صید بی‌رویه در معرض خطر انقراض هستند و تعداد گونه‌های کوسه و ماهیان چهار‌گوش عمق‌زی که با «بحران انقراض جهانی» مواجه هستند در یک دهه دو برابر شده است.

میکا سامبا دیوپ زیست‌شناس کوسه‌های سنگالی به الجزیره گفت کوسه ماهیان دریا‌های آفریقایی که تعدد آن‌ها رایج بود اکنون در حال ناپدید شدن هستند. این فعال محیط زیست گفته کوسه‌ها «ژاندارم» تعادل اکوسیستم دریایی هستند، آن‌ها عمر طولانی دارند، اما باروری ضعیفی دارند. اگر به صورت فشرده صید شوند خسارات جبران ناپذیری ایجاد می‌شود. در تصاویر روز عکس‌هایی از صد بی‌رویه کوسه‌ماهیان دریای آفریقا را در سواحل پوینت نوآر در جمهوری کنگو را ببینید.

منبع: ALJAZEERA

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تصاویر روز ، صید ماهی
نظرات شما
پیشخوان