تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰

دستور اردوغان علیه اخلالگران ارزی؛ تسلیم نخواهیم شد

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش کرد، رجب طیب اردوغان در پی سقوط شدید ارزش واحد پول لیر این کشور در برابر دلار دستور به انجام تحقیقاتی درباره احتمال اخلالگری ارزی را داد.

دستور اردوغان علیه اخلالگران ارزی؛ تسلیم نخواهیم شد

رویداد۲۴ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه یک نهاد مجری تحقیقات در این کشور که مستقیما به ریاست جمهوری گزارش می‌دهد موسوم به "شورای نظارتی کشور" را مامور به شناسایی نهاد‌های وارد کننده حجم بالایی از ارز خارجی و مشخص کردن وقوع هر گونه اخلالگری کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در روز‌های گذشته بعد از آنکه اردوغان متعهد به سیاست کاستن از نرخ بهره در این کشور شد، ارزش ارز لیره ترکیه رکورد جدیدی را در سقوط تجربه کرد. این واحد پول طی سال جاری میلادی تاکنون ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده و نیمی از این افت ارزش تنها در عرض دو هفته گذشته به وقوع پیوسته است.

روز سه شنبه گذشته ارزش واحد پول ترکیه تا میزان ۱۳.۴۵ در مقایسه با دلار کاهش یافت؛ اتفاقی که در پی یک سخنرانی اردوغان که در آن این رئیس جمهور ترکیه از اقدام بانک مرکزی کشورش در کاهش ۱۵ درصدی نرخ بهره به رغم تورم ۲۰ درصدی دفاع کرد، رخ داد.

او در جریان این سخنرانی گفت، ترکیه در حال نبرد در یک "جنگ استقلال اقتصادی" است و تسلیم فشار‌ها برای تغییر رویه خود نخواهد شد.

وی افزود: ما شاهد بازی‌هایی که سر از نرخ تبادل، نرخ بهره و افزایش قیمت در می‌آورند از سوی آن‌هایی که می‌خواهند کشور ما را از معادله خارج سازند، هستیم.

خبرگزاری آناتولی گزارش کرد، شورای نظارتی کشور در ترکیه میتواند از سازمان‌ها بخواهد اسناد و اطلاعات مربوطه را ارائه دهند و در ادامه یافته‌هایش را به مقامات مربوطه ارجاع دهد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان