دیجیتال مارکتینگ چیست؛ ۷ روش کاربردی بازاریابی دیجیتال

رویداد۲۴ دیجیتال مارکتینگ چیست. بازاریابی دیجیتال که به آن بازاریابی آنلاین نیز میگویند، ترویج برندها برای ارتباط با مشتریان بالقوه با استفاده از اینترنت و سایر ارتباطات دیجیتال است. برای آن که بدانید دیجیتال مارکتینگ چیست میتوان گفت بازاریابی دیجیتال بازاریابی است که از فناوریهای دیجیتال مبتنی بر اینترنت و آنلاین مانند رایانههای رومیزی، تلفنهای همراه و سایر رسانهها و پلتفرمهای دیجیتال برای تبلیغ محصولات و خدمات استفاده میکند. این ابزارها نه تنها شامل ایمیل، رسانه های اجتماعی، و تبلیغات مبتنی بر وب، بلکه پیام های متنی و چند رسانه ای به عنوان یک کانال بازاریابی است. در این مقاله به شما خواهیم گفت دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) چیست و با ۷ روش که هر بازاریابی باید بشناسید آشنا خواهیم شد.
بازاریابی دیجیتال چیست؟
بازاریابی دیجیتال استفاده از اینترنت، دستگاه های تلفن همراه، رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر کانال ها برای جلب توجه مشتریان است. برخی از کارشناسان بازاریابی دیجیتال مارکتینگ را یک تلاش کاملاً جدید میدانند که نیازمند روشی جدید برای نزدیک شدن به مشتریان و روش های جدیدی برای درک نحوه رفتار مشتریان در مقایسه با بازاریابی سنتی است.
بازاریابی دیجیتال بخش خاصی از پایگاه مشتریان را هدف قرار میدهد و تعاملی است. بازاریابی دیجیتال در حال افزایش است و شامل تبلیغات نتایج جستجو، تبلیغات ایمیلی و توییت های تبلیغاتی و در کل هر چیزی که بازاریابی را با بازخورد مشتری یا تعامل دو طرفه بین شرکت و مشتری ترکیب میکند، میباشد.
دیجیتال مارکتینگ چطور عمل میکند؟

در اصطلاح بازاریابی دیجیتال، معمولاً به تبلیغکنندگان به عنوان منبع اشاره میشود، در حالی که اعضای تبلیغات هدفمند معمولاً گیرنده نامیده میشوند. منابع اغلب گیرندههای بسیار خاص و کاملاً مشخص را هدف قرار میدهند. به عنوان مثال، مکدونالد پس از افزایش ساعات کاری خود در پایان شب در بسیاری از شعبههای خود، باید این خبر را به اطلاع عموم میرساند. در نتیجه کارمندان شیفت شب و مسافران را با تبلیغات دیجیتال خود هدف قرار داد، زیرا شرکت میدانست که این افراد بخش بزرگی از کسبوکار اواخر شب را تشکیل میدهند. مک دونالد آنها را تشویق کرد تا یک برنامه جدید رستورانیاب را دانلود کنند و آنها را با تبلیغاتی که در دستگاههای خودپرداز و پمپ بنزینها و همچنین وب سایت هایی که میدانست مشتریانش در شب به آنها مراجعه میکنند، هدف قرار میدهد.
انواع روشهای دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی دیجیتال را میتوان به طور کلی به ۷ دسته اصلی تقسیم کرد که عبارتند از: بهینه سازی موتور جستجو، پرداخت به ازای کلیک، بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی موبایلی، تجزیه و تحلیل بازاریابی، که در ادامه آنها را شرح دادهایم.
۱. بهینهسازی موتور جستجو (سئو)

هدف سئو این است که یک کسبوکار بتواند در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالاتری کسب کند و در نهایت ترافیک موتورهای جستجو را به وبسایت آن کسبوکار افزایش دهد. برای انجام این کار، بازاریابان سئو در مورد کلمات و عباراتی که بازدیدکنندگان برای جستجوی اطلاعات آنلاین استفاده میکنند، تحقیق میکنند و از آن عبارات در محتوای خود استفاده میکنند. خدمات سئو شامل عناصر بسیاری است، از کلمات موجود در صفحات وب شما گرفته تا نحوه پیوند سایت های دیگر به سایت شما در وب و نحوه ساختار وب سایت شما.
۲. تبلیغات کلیکی (PPC)
تبلیغات گوگل و پرداخت به ازای کلیک به تبلیغات پولی و نتایج موتور جستجوی ارتقا یافته اشاره دارد. این روش یک روش کوتاه مدت دیجیتال مارکتینگ است، به این معنی که وقتی دیگر پولی پرداخت نکنید، تبلیغی وجود نخواهد داشت. PPC نیز مانند سئو، راهی برای افزایش ترافیک جستجو به یک تجارت آنلاین است.
پرداخت به ازای کلیک به تبلیغاتی که در بالا و کنارههای صفحه نتایج جستجو میبینید، تبلیغاتی که هنگام مرور وب میبینید، تبلیغات قبل از ویدیوهای YouTube و در تبلیغات در برنامههای تلفن همراه اشاره دارد.
۳. تبلیغات همسان
یکی از مزایای عمده دیجیتال مارکتینگ این است که بسیار قابل پیگیری و اندازه گیری است. زمانی، تنها بخشهای بازاریابی قابل پیگیری، تخفیفات و پیشنهادات پست مستقیم مشابه بودند. اگر مشتری از تخفیفات استفاده میکرد، میدانستید که پیام موفق شده است. امروزه، تجزیه و تحلیل ها به بازاریابان اجازه میدهد تا رفتار کاربران را در سطح بسیار دقیقی ردیابی کننمثلا مشتریان چند بار روی یک پیوند کلیک میکنند، چقدر زمان را در یک صفحه وب میگذرانند، چند بار ایمیل ها را باز میکنند و موارد دیگر. اما حجم وسیعی از اطلاعات موجود در مورد عملکرد بازاریابی دیجیتال میتواند مانند بسیار سخت باشد، و بازاریابان باید بتوانند واقعاً معنی داده ها را درک کنند و بدانند چگونه باید استراتژی را تعیین کنند.
۴. بازاریابی ایمیلی
حتی با ظهور رسانه های اجتماعی، برنامه های کاربردی تلفن همراه و سایر کانال ها، هنوز ایمیل یکی از موثرترین تکنیک های بازاریابی است. این روش میتواند بخشی از یک استراتژی بازاریابی محتوا باشد، ارزشی برای مصرف کنندگان فراهم کند و در طول زمان مخاطب را به مشتری تبدیل کند. به گفته انجمن بازاریابی آمریکا، متخصصان بازاریابی ایمیلی نه تنها میدانند که چگونه کمپین های قانع کننده ایجاد کنند، بلکه دسترسی بهینه مخاطبان را نیز درک میکنند و در تجزیه و تحلیل تعاملات و داده های مشتری و تصمیم گیری استراتژیک بر اساس آن داده ها مهارت دارند.
۵. بازاریابی موتور جستجو (SEM)
بازاریابی موتورهای جستجو (search engine marketing) فرآیند استفاده از موتورهای جستجو برای بازاریابی کسب و کار شما است. بازاریابی موتور جستجو شبیه سئو است زیرا کسب و کار شما را از طریق یک پلتفرم ارائه میدهد، اما تفاوت اساسی بین این دو وجود دارد. تفاوت بین بازاریابی موتور جستجو و سئو در این است که بازاریابی موتور جستجو بر تبلیغات پولی تمرکز دارد. این آگهیها بسیار ارزشمند هستند، زیرا اغلب در بالای نتایج، قبل از فهرستهای ارگانیک (بدون پرداخت) ظاهر میشوند.
۶. اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی از بازاریابی دیجیتال است که در آن شرکتها میتوانند محصولات یا خدمات خود را از طریق تأیید یا توصیههای چهرههای محبوب معروف به اینفلوئنسر تبلیغ کنند. یک اینفلوئنسر نیازی ندارد که یک سلبریتی باشد، بلکه صرفاً فردی با اقتدار و توانایی تأثیرگذاری بر تصمیمات دیگران است. از آنجا که آنها اغلب دنبال کنندگان اجتماعی زیادی دارند، یک اینفلوئنسر میتواند تبلیغات و تاثیر خود را در برابر تعداد زیادی از مردم داشته باشد. بسیاری از افراد به اینفلوئنسرها نگاه میکنند و پس از دیدن تبلیغ شما توسط افرادی که مورد تحسینشان قرار دارد، سریعاً به خرید آن میپردازند.
۷. تبلیغات موبایلی
این نوع بازاریابی دیجیتال بر روی دستیابی به مخاطبان هدف شما در تلفن هوشمند یا تبلت آنها متمرکز است. بازاریابی موبایلی از طریق پیامهای متنی، رسانههای اجتماعی، وبسایتها، ایمیل و اپلیکیشنهای تلفن همراه به افراد دسترسی پیدا میکند. بازاریابان میتوانند پیشنهادات یا محتوای ویژه را متناسب با یک مکان یا زمان جغرافیایی تنظیم کنند، مانند زمانی که مشتری وارد فروشگاه میشود یا وارد یک رویداد خاص میشود.
کلام آخر
اگر در حال حاضر بازاریابی دیجیتال انجام میدهید، احتمالاً حداقل در حال دسترسی به برخی از بخش های مخاطبان خود به صورت آنلاین هستید. همچین میتوانید به برخی دیگر از زمینه های استراتژی خود فکر کنید که میتواند در روند تبلیغات شما کمیبهبود ببخشد. در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و مشاوره با کارشناسان و متخصصین وبرمز تماس حاصل نمایید.




