تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۰۴ دی ۱۴۰۰

تلف شدن یک قلاده خرس در ارتفاعات روستای ولایت رود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان البرز از تلف شدن یک قلاده خرس سرگردان در حاشیه و ارتفاعات روستای ولایت رود استان البرز خبر داد. صبح روز جمعه، تیمی به‌منظور اجرای عملیات زنده گیری به محل اعزام شد. اما پس از ساعت‌ها پایش، لاشه خرس در حاشیه رودخانه ولایت رود کشف شد.

تلف شدن یک قلاده خرس در ارتفاعات روستای ولایت رود

رویداد۲۴ فردین حکیمی مدیرکل محیط‌زیست البرز در پی تلف شدن یک قلاده خرس سرگردان در حاشیه و ارتفاعات روستای ولایت رود در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست به تشریح حادثه پیش‌آمده پرداخت و گفت: در روز پنجشنبه مورخ ۲ دی‌ماه در پی گزارش واصله مبنی بر مشاهده یک قلاده خرس سرگردان در حاشیه و ارتفاعات روستای ولایت رود و تعارض فیزیکی خرس مذکور با تعدادی از سگ‌های پرسه‌زن و احتمالاً بلا صاحب در نزدیکی محیط روستایی؛ بلافاصله همکاران محیط‌بان مستقر در دو پاسگاه نزدیک به محل رؤیت خرس، به منطقه اعزام و نسبت به دفع و رفع مزاحمت‌های ناشی از سگ‌های بلا صاحب به‌وسیله‌ی ایجاد سروصدا، رصد و پایش مستمر منطقه به‌منظور پیشگیری از آسیب و خطرات احتمالی اقدام نمودند تا حیوان مذکور را بدون درگیری و تعارض با انسان به زیستگاه طبیعی خود در ارتفاعات منطقه هدایت کنند.

حکیمی در ادامه گفت:با توجه به بارش برف، پایش‌ها و گشت زنی نیروهای اعزامی تا تاریکی شب پنجشنبه نیز ادامه داشت و با توجه به گزارش همکاران در ساعات پایانی روز پنجشنبه مبنی بر مشاهده رفتار غیرعادی و احتمال آسیب‌دیدگی خرس مذکور؛ با مشورت از دامپزشک و کارشناسان حیات‌وحش، موضوع زنده گیری خرس به جهت بررسی دقیق، ممانعت از تلف شدن و انجام معاینات تکمیلی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل محیط‌زیست البرز از دیگر اقدامات صورت گرفته خاطرنشان کرد و گفت: بدین ترتیب در ساعات اولیه صبح روز جمعه مورخ ۳ دی‌ماه، تیمی متشکل از دامپزشکان، پرسنل مرکز تیمار و بازپروری حیات‌وحش به‌منظور اجرای عملیات زنده گیری به محل اعزام و با همراهی محیط‌بانان منطقه، کلیه مناطق گزارش‌شده برای حضور احتمالی خرس مورد پایش قرار گرفت،اما متأسفانه پس از ساعت‌ها پایش، لاشه خرس در حاشیه رودخانه فرعی ولایت رود کشف شد.

تلف شدن یک قلاده خرس در ارتفاعات روستای ولایت رود

وی در ادامه گفت : بررسی اولیه و معاینات صورت گرفته در محل کشف لاشه، حاکی از اصابت گلوله در ناحیه زانوی پای راست بود که به نظر می‌رسد این موضوع به همراه دیگر عوارض مهم ناشی از تعارض خرس با محیط‌زیست انسانی من‌جمله گشنگی، ضعف عمومی ناشی از به هم خوردن نظم خواب‌ زمستانی و استرس‌های محیطی در اثر تعقیب و گریز توسط برخی افراد ناآگاه و سگ‌های سرگردان اطراف روستا در مرگ خرس مذکور دخیل بوده است.

فردین حکیمی در پایان ضمن ابراز تأسف بابت حادثه پیش‌آمده گفت؛ لاشه‌ی خرس برای انجام کالبدشکافی و آزمایش‌ها تشخیصی به سردخانه یکی از مراکز تخصصی حیات‌وحش، منتقل شد و پس از انجام فرآیندهای تشخیصی، اطلاعات تکمیلی از طریق پرتال رسمی اداره کل حفاظت محیط‌زیست البرز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

منبع: سازمان حفاظت محیط زیست

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تصاویر روز
نظرات شما
پیشخوان