تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۰۸ دی ۱۴۰۰

فروغ فرخزاد شاعر برجسته ایران

فروغ فرخزاد شاعر ایرانی در ۸ دیماه سال ۱۳۱۳ در تهران متولد شد و ۲۴ بهمن ۱۳۴۵ در اثر سانحه تصادف در خیابان بین قلهک و دروس جان سپرد.

سالروز فروغ فرخزاد شاعر برجسته ایران

رویداد۲۴ فروغ فرخزاد شاعر نامدارِ برجسته و مستندساز معاصر ایران است. وی در ظهر روز شنبه، ۸ دی‌ماه ۱۳۱۳ در تهران متولد شد.  فروغ با مجموعه‌های اسیر، دیوار و عصیان در قالب شعر نیمایی کار خود را آغاز کرد. وی در بازگشت دوباره به شعر، با انتشار مجموعهٔ تولدی دیگر، ستایش گسترده‌ای برانگیخت. سپس مجموعهٔ ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد را منتشر کرد تا جایگاه خود را در شعر معاصر ایران به‌عنوان شاعری بزرگ تثبیت کند. وی در سال ۱۳۳۰ در ۱۶ سالگی با پرویز شاپور ازدواج کرد که حاصل آن فرزندی به اسم کامیار بود.

سالروز فروغ فرخزاد شاعر برجسته ایران

فروغ فرخزاد و پرویز شاپور به‌همراه تنها فرزندشان کامیار شاپور 

سالروز فروغ فرخزاد شاعر برجسته ایران

فروغ فرخزاد و ابراهیم گلستان 

آشنایی با ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلمساز سرشناس ایرانی تاثیر زیادی در زندگی فروغ گذاشت. فیلم مستند خانه سیاه‌است به کارگردانی فروغ فرخزاد و تهیه کنندگی ابراهیم گلستان در پاییز ۱۳۴۱ در پی دیدار فروغ فرخزاد از آسایشگاه جذامیان بابا باغی تبریز ساخته شد.

سالروز فروغ فرخزاد شاعر برجسته ایران

فیلم خانه سیاه است جایزهٔ بهترین فیلم مستند را در فستیوال فیلم آلمان غربی از آن خود کرد. حضور جذامی‌ها در فیلم به عنوان طرد شدگان جامعه از شاخص‌های مهم این فیلم به‌شمار می‌آیند

احمد شاملو شاعر معاصر دربارهٔ فروغ می‌گوید: «شاعری که پس از تولد دوبارهٔ خویش بیش از پنج یا شش سال نزیست، اما با مجالی که بی‌رحمانه اندک بود توانست به صورت یکی از درخشان‌ترین چهره‌های شعر امروز تثبیت شود. با مرگ او موسیقی درخشانی که خاص شعر معصومانه‌اش بود غیرقابل تقلید ماند و از گسترش بازایستاد»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان