تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۱۰ دی ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
مصطفی میرسلیم در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

مردم باید سختی را تحمل کنند/ با تعداد کارمندان در ایران می‌توان کل آسیا را اداره کرد!

مصطفی میرسلیم عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌گوید: در حال حاضر در ایران، سه و نیم میلیون کارمند وجود دارد که در مقایسه با کشور‌های دیگر با این تعداد می‌توان، تمام آسیا را اداره کرد و با این شرایط مردم باید سختی را بپذیرند و تحمل کنند تا مقداری تولید در مسیر رونق قرار بگیرد.

مصطفی میرسلیم

رویداد۲۴ محمد آیتی: برخی کارشناسان معتقد هستند اصلاحات ساختاری که مدنظر بوده و چند سالی است که بر آن تاکید می‌شود، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کمتر مورد توجه قرار گرفته است، چراکه مهم‌ترین مسئله در اصلاح ساختار بودجه، اصلاح رابطه دولت و نفت است و از آنجایی که در بودجه سال آتی با وجود تحریم‌های حداکثری، فروش روزانه ۱.۲ میلیون بشکه نفت دیده است، می‌توان دریافت که اصلاحات بیشتر از آنکه واقعی باشد، ظاهری است؛ چون اصلاحی واقعی یعنی جدایی بودجه از نفت.

سیدمصطفی میرسلیم نماینده تهران معتقد است اصلاح ساختاری بودجه کار مشکلی است. اگر قرار باشد اصلاح ساختاری بودجه انجام شود، باید به جای استفاده از نفت به سمت استفاده از مالیات رفت و برای اینکه بتوان مالیات دریافت کرد باید تولید رونق پیدا کند که از طریق افزایش تولید امکان دریافت مالیات به وجود بیاید.

وی به رویداد۲۴ گفت: با بودجه انقباضی نمی‌توان تولید را افزایش داد و این موضوع، سبب به وجود آمدن مشکل می‌شود که باید این چالش را برطرف کرد. در قدم اول، هیچ اشکالی ندارد که از نفت و سایر کالا‌های معدنی برای سرمایه‌گذاری، کار‌های عمرانی و افزایش تولید و اشتغال بهره برد و از این‌رو، نباید برای مصارف جاری و پرداخت حقوق کارکنان دولت از آن استفاده کرد.

ایران سه و نیم میلیون کارمند دارد

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به چاره‌اندیشی برای امور جاری و پرداخت حقوق کارکنان دولت، اظهار کرد: متاسفانه تعداد کارکنان دولت در دولت‌های قبل رو به افزایش رفته است، در حالی طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در سیاست‌های برنامه ششم توسعه، این تعداد باید کاهش پیدا کند. در حال حاضر در ایران، سه و نیم میلیون کارمند وجود دارد که در مقایسه با کشور‌های دیگر با این تعداد می‌توان، تمام آسیا را اداره کرد.

میرسلیم با بیان اینکه دولت با یک دهم این تعداد از کارمند می‌تواند کار‌های فنی خود را با کیفیت خیلی خوب انجام دهد، تصریح کرد: این‌ها هزینه‌هایی است که گریبان دولت را گرفته است. همچنین دولت تعداد زیادی بازنشسته دارد که برای پرداخت حقوق آن‌ها از صندوق‌ها استفاده شده است. دولت‌های قبلی به طور عموم به صندوق‌های بازنشستگی دست برده‌اند و بازنشستگان نیز الان از دولت مطالبه دارند و دولت هم که نمی‌تواند آن مبالغ را پرداخت کند به ناچار حقوق بازنشستگان را در بودجه لحاظ می‌کند.

نماینده تهران در ادامه گفت: این رویکرد، فاجعه است و نمی‌دانند که چه کاری انجام دهند، در حالی که حقوق بازنشستگان به صندوق‌ها رفته و حق آن‌ها است که الان آن را دریافت کنند، به همین‌رو این‌ها مشکلاتی است که وجود دارد و باید برطرف شود؛ بنابراین اصلاحات ساختاری مثل یک جراحی می‌ماند که اگر دولت بخواهد در این جراحی موفق شود، باید همه با هم همکاری کنند.

یک سال تحمل سختی کنیم تا تولید در مسیر رونق قرار بگیرد

میرسلیم افزود: دولت باید واقعاً به طور علمی و منطقی به بودجه ورود کند و کار‌ها را ساده نگیرد. موضوع دیگر اینکه ما هم باید با دولت همکاری کنیم و اگر لازم باشد مقداری شرایط سخت را بپذیریم و تحمل کنیم. یک سال تحمل سختی کنیم که مقداری تولید در مسیر رونق قرار بگیرد، سپس دولت هم صبر کند که این مقدار امکانات در اختیار را برای تامین کالا‌های ضروری مورد نیاز مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر آماده کند و مستقیماً در اختیارشان قرار دهد تا دست دلالان و واسطه‌گران از سوءاستفاده کوتاه شود تا کالا گران به دست مردم نرسد.

وی تصریح کرد: دولت بایستی به این قضیه ورود کند و تامین کالا‌های ضروری را تضمین کند که برای این کار می‌تواند کالا‌ها را در شبکه‌ها و فروشگاه‌های بزرگی که در اختیار دارد، قرار دهد و از این طریق به دست مردم برساند. وزارت رفاه هم موظف است این کار را انجام دهد تا کالا‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد، نه اینکه برای این کار از نقدینگی استفاده کند.

مردم باید قدری سختی را بپذیرند

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: اگر امسال این شیوه‌ها را اصلاح نکنیم، کارمان عقب می‌افتد، هرچند که مردم باید قدری سختی را بپذیرند. دولت هم باید همت کند و کالا‌های ضروری که چند قلم هستند را به طور تضمین شده در اختیار مردم قرار دهد که مشکلات جاری و معیشیتی مردم حل شود تا بتوانیم بعداً ان‌شاءالله با تولید و درآمد بیشتر کار را جلو ببریم.

میرسلیم با اشاره به ارزش پول ملی عنوان کرد: وقتی درآمد بیشتر شود، ارزش پول ملی افزایش پیدا می‌کند. وقتی تولید ناخالص ملی ما افزایش پیدا نکرده و شش سال است که همین اندازه بوده و حتی کمتر هم شده است، طبیعتاً قیمت دلار هم به بیش از ۳۰ هزار می‌رسد. این در حالی است که دیگر کشور‌ها کار کرده‌اند و ما کار نکرده‌ایم، بنابراین ارزش پول ما در مقابل ارزش پول آن‌ها کمتر می‌شود، پس چاره‌ای جز افزایش تولید نداریم. به عبارتی برای مهار تورم، فقط کار کردن روی سیستم انقباضی کفاف نمی‌دهد، به همین‌رو باید به فکر افزایش تولید به هر قیمتی باشیم.

وی با اشاره به حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: در واقع ارز، نرخ دستوری ندارد و قیمت ارز یک مقوله‌ای است که به تولید ناخالص ملی ما برمی‌گردد. دیگران با تولید ناخالص ملی و کار و تلاش، تولید خود را افزایش می‌دهند و این در حالی است که ممکن است تولید ما بیشتر نشده باشد که باعث کاهش ارزش پول ملی می‌شود. با توجه به اینکه پول نشان‌دهنده ارزش کار‌های ما است، اگر بیشتر از تولیدمان پول چاپ کنیم، در واقع ارزش پول ملی را پایین آورده‌ایم و دیگران که نیاز به این کار ندارند و این کار را نمی‌کنند، ارزش پول ملی‌شان باقی می‌ماند.

نماینده تهران در پایان گفت: اگر دولت در مناسبات بین‌المللی برای ارز مشکل داشته باشد، باید آن را در اختیار خود بگیرد و این کار درستی نیست که در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی ارز را در بازار آزاد بیاورد؛ بنابراین این ارز محدود را برای موارد ضروری صرف کند و برای دریافت‌کنندگان ارز باید سخت‌گیری کند چراکه اگر بخواهد ارز آزاد در اختیار همه قرار بگیرد، همین اوضاعی می‌شود که الان وجود دارد و به جایی نخواهیم رسید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
0
11
کدام باید ؟هیچ بایدی وجود ندارد لیاقت مردم ایران ارامش است کسانی که بایستی بعد از این سختی را تحمل کنید شمایید شما
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
0
8
سلام جناب اقای میرسلیم مردم چهار دهه است هرنوع سختی راتحمل کرده اند مسولان واقا زاده هایشان بفرمایند در این مدت چه سختی هایی راتحمل کرده اند
ناشناس
|
Seychelles
|
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
0
4
اگر لازم باشد مقداری شرایط سخت را بپذیریم و تحمل کنیم. یک سال تحمل سختی کنیم که مقداری تولید در مسیر رونق قرار بگیرد.؟؟؟مردم میگویند بابت تحمل این همه سختی و فشار و گرفتاری قرار است چه چیزی نصیبشان شود.حج اقا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
1
13
با اون قيافه تخمي عصر حجريت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
0
9
مرفه هان بی درد
سارا
|
Netherlands
|
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
1
11
راست میگه، مردک بی حیا مردم سختی رو تحمل کنن تا اینها و بچه هاشون در آسایش باشن
فرهنکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
0
7
بعضی موقع حرف نزدن بهتر از حرف زدنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
0
7
مردم مظلوم ایران سختی ها را تحمل کرده اند و جز مدت کمی در دوران سید محمد خاتمی روی آرامش را ندیده اند . همیشه این قشر ضعیف کارگر و حقوق بگیر سختی ها را تحمل کرده اند و مالیات داده اند چون مافیا نداشته اند و گروهی که آقای میرسلیم نماینده اشان است همیشه رانت خورده اند و مالیات نداده اند و خون مستضعفین را توی شیشه کرده اند و برای مستضعفین تعیین تکلیف می کنند که مردم باید سختی ها را تحمل کنند تا آقایان گردنشان را کلفت تر کنند . تاسف بارتر اینکه مراکز تصمیم گیری را هم به این زالو صفتان داده اند . مافیای خودرو و بازار و طلا و پزشکان و ... همه اش آقای میرسلیم و هم کاسه هایش هستند که دستگاه پوز ندارند و اگر دارند همیشه خراب است و مالیات هم نمی دهند .
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
0
6
چرا فقط ملت باید سختی تحمل کنن شما هم لطف کن به اندازه یک کارمند غیر نجومی حقوق بگیر و از امکانات دولتی و بیت الحال استفاده نکنید و جلوی ریخت و پاش فرزندانتان رو بگیرید و از رانت استفاده نکنید و خود رو در سطح کارمندان نگه دارید تا همه با هم تحمل کنیم . نتیجه سختی فقط برای ملت یعنی اینکه شما خود رو ازملت جدا میدونید و بایستی منتظر برخورد شدید ملت نیز باشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
0
5
قدری سختی؟؟؟
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
1
6
جناب میر سلیم میشه لطف کنید که ما مردم چقدر این مشکلات را تحمل کنیم وقتی تمام مسولان غرق در ناز و نعمت هستند و فرزندانشان در اسایش کامل می باشند مردم چطور این مشکلات کمر شکن که خود حاکمیت در اثر ندانم کاری و اشنا نبودن به دیپلوماسی کشور را به بن بست کشانده اند تحمل کنند گناه مردم چیست که در زیر بار مشکلات زندگی کمرشان خم در پیش خانواده شرمنده باشند . ما زمانی می توانیم مشکلات را تحمل کنیم که مسولان جاکمیت هم در فقر و بدبختی به سر برند تمام مسولان رده بالای کشور و مدیران و روسای رده بالا درامدی های نجومی دارند برای انها چه فرق می کند کشور به بن بست رسیده است یا نه . این ماشینهای فوق مدرن و ساختماهای لاکچری و رویایی و ویلا های رویایی مال چه کسانی هستند ایا اینها هم در این کشور زندگی می کنند ؟ می شود توضیح دهید که این افراد به این ثروتهای نجومی چطور دست یافته اند الان در این کشور طبقه حقوق بگیر و بازنشسته و کارگران ساختمانی و افردیکه شغل ازاد دارند منظور از شغل ازاد نه بازاری و سرمایه داران و کار خانه داران وابسته به حاکمیت شغل ازادی که به زور خرج زندگی را در می اورند در فقر و فلاکت به سر می برند . ولی بازاریان و سرمایه داران واکثر پزشکان در رفاه و اسایش کامل به سر می برند . در دوران گذشته بازاریان که همدست روحانیت بودند وقتی حکومت وقت کوچکترین اشتباهی را مرتکب می شدند مغازه هارا می بستند و و داد و بیداد می کردند اهای مردم دین اسلام در خطر است ولی خدا را شکر حالا دیگر از ان اعتصاب و اعتراض خبری نیست چون در بلبشوی اقتصادی و نبود بر نامه اقتصادی دولت اینها نه تنها ضرر نمی کنند بلکه به ثروتشان افزوده می شود و خودشان هم همیشه ناله می کنند جنسی را که امروز می فروشم فردا باید گران بخرم انگار مثل اینکه اگر گران بخرد ارزان خواهد فروخت این هم ترفند بازریان و کسبه می باشد . در دوران گذشته اگر مردم مورد ظلم واقع می شدند لا اقل چند تا روحانی معترض و حامی مردم پیدا می شد ولی حالا اکثر روحانیون حاکمیتی هستند و از مردم نه تنها حمایت نمی کنند بلکه مردم معترض را نکوهش می کنند و اگر چند روحانی غیر حاکمیت هم اگر از مردم در برابر ظلم حمایت کنند توسط جاکمیت مورد سرزتش قرار گرفته و چه بسا بر خورد می شود . جناب میر سلیم شما و امثال شما با سنگر گرفتن در پشت دین با عملکرد تان به دین ضربه زدید که غیر قابل جبران می باشد الان دیگر مردم به روحانیت و امثال شما شبه روحانیت هیچگونه اعتمادی ندارند و اینهم مقصر خودتان هستید انسان سیر از گرسنه خبر ندارد چناب میر سلیم از اول تشکیل این حکومت شما در پست های رده بالا بودید می شود بفرمایید برای رفاه اسایش مردم کدام کار را انجام دادید وقتی مسلمانی رفتار و گفتارش یکی نباشد باید در مسلملن بودن ان شک کرد انسان با رفتار و عملش می تواند مردم را جذب کند نه با سخن گفتن همانطوریکه می بینید حوزه های علمیه با صرف هزاران میلیارد تومن از بودجه دولتی تا حالا در جذب مردم نه تنها موفق نبوده است بلکه بر عکس مردم را از خودشان دور کرده اند وقتی که من در زندگی شخصی خودم انحراف دارم و کار های خوب انجام نمید هم چطور می توانم به فرزندم بگوید پسر کار خلاف خوب نیست مثلا سیگار نکش مردم ازاری نکن دروغ نگو ایا فرزندم به حرفم گوش می کند خیر چون می بینید عمل من خوب نیست . شما هم مسولان در حکم پدر خانواده هستید . دروغگویی یکی از زشت ترین و ناپسند ترین کار ها است ولی متاسفانه مسولان ما مثل اب خوردن دروغ می گویند انهم مسولی که ادعای این را دارد که حکومت اسلامی است این دروغگویی را مردم از ناحیه دین می بینند چون همه متخصص دین نیستند که بگوید خوب فلانی دروغ می گوید ربطی به دین ندارد ولی چون دین را یدک می کشند این دین است که ضربه می خورد نه فغرد دروغگو ولی الان مسولان در روز روشن دروغ می گویند و اب از اب تکان نمی خورد رویداد 24 محترم من از سخنان این پیر مرد واقعا خیلی عصبانی و ناراحت شدم اگر این حرف را یک فرد غیر مذهبی و غیر مسول می گفت چیز دیگر بود ولی ایشان در ظاهر مومن و جای مهر در پیشانی دارد یعنی ایشان انقدر نماز خوانده است که مهر در پیشانی اش اثر کرده حالا منتشر کنید و یا سانسور برایم فرق نمی کند ولی ظلم و حق کشی و دروغگویی و احترام نکردن به مردم و توهین به شعور مردم اینده روشنی نخواهد داشت اینها قدرت و ثروت و زور دارند هر چه دلشان خواست می گویند اه مظلوم کاخ ظالم را ویران خواهد کرد
رضا
|
France
|
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
1
8
با شعار ریشه کنی فقر و گسترش اسلام روی کار آمدند و سپس حلبی نشین های رژیم گذشته رو با کاخ های او نمایش میدادند و تا امروز نتوانستند فقر رو ریشه کن کنند بلکه فقر و مشکلات مردم رو چند برابر کردند تازه ابروی دین مقدس اسلام رو هم بردند الانم میگن یکسال دیگر هم صبر کنید عده ای هم به عملکرد سرورانشون تو این وضع بغرنج نمریه بیست میدهند و لیستی مسخره از موفقیت ها کپی پیست میکنند عده ای موشک هوا میکنند عده ای به اروپا جهت تفریح و مثلا مذاکره میروند و عده ای هم تو وزارتخانه ها دار و دسته ای از دامادها و اطرافیان تشکیل میدهند مردم بیچاره هم سهمشون بجز تحمل چیز دیگه ای نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
0
1
من ماندم که یک نفر با این فقر فکری چطور میتواند از تصمیم گیرندگان این مملکت شود .ایشان یا از سیاست چیزی نمانند یا از اقتصاد ویا از هیچ چیزی دیگری .کل اسیا شامل چین یک ونیم میلیاردی است که در حدود ۵۰ میلیون کارمند رسمی دارد. از هند و ترکیه و وو که نمیشود گذشت .این آقا چطور به خود اجازه داده که حتی چندین بار کاندید ریاست جمهوری شود .و حالا هم که !!!واز به مردم ما که این کوته فکران ،فانوس بدستان ما هستند .
چطور در زمان روحانی مردم نباید سختی بکشند ولی در زمان آقای رئیسی باید سختی کشید .آن هم مردمی که در روی دریایی از نفت گاز زندگی میکنند .
در آخر آیا این مردم کار نکردند ،یا شما ها ،اصلا شما و امثال شماها اجازه کار به این مردم را دادید ،با کوته فکری و تنگ نظری جلوی رشد جوانان این مملکت را گرفتید ،نمونه آن فرار مغزها و نخبگان است که حاضر نیستند ،مانند شما بله قربان تو باشند .
بله شما خطا کردید .و این مردم هستند که باید تاوان اشتباهات شما بیسوادان و نااهلان را بکشند .و چقدر شما بی شرمانه به مردم سخن میگوید .
چند وقت قبل یکی دیگر مثل شما میگفت مردم لنگ بپوشند، یادتان میآید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
0
7
این چه وضعیه درست کردید برای ما
Nima
|
Canada
|
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
0
6
چرا فقط از دولت ایراد می گیرید؟

فقط کارمندان زیاد هستند؟
چرا دو تا نیروی مسلح داریم؟
چرا امثال کیهان، تسنیم و فارس به بخش خصوصی واگذار نمی شود؟
چندتا خبرگزاری می خواهیم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
0
4
ما به قدر کافی داریم تحمل می کنیم.
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
0
2
مردم به اندازه کافی مشکلات را تحمل کرده اند ، حالا نوبت مسئولین هست که برادری خودشون رو ثابت کنند ،،، بسم الله آقای میرسلیم ، امسال نصف حقوق خودتون رو ببخشید و نگیرید تا از این وضعیت عبور کنیم ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
0
1
مگه جز این بوده که مردم غیر از سختی چیزی ندیدند؟ اون از 8 سال جنگ و بگیر ببندهای کمیته و تحریمها و تورم و کرونا بیکاری فقر
داوود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
0
0
آقای رییس شهربانی و وزیر ارشاد اسبق؛ حرف های صد من یک غاز نزنید. شما و امثال شما از همه زیادی تر هستید. کارمندان را هم همین حاکمیت زیاد کرد و به هر حال، مردم مسخره شما نیستند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان