تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۴ دی ۱۴۰۰

جنوب کشور غرق در سیلاب‌ها/ بحران در راه است؟

بارش‌های سیل‌آسای روزهای اخیر استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و خراسان جنوبی را تحت تاثیر قرار داده و خسارت‌های جانی و مالی بسیاری برجا گذاشته است.

جنوب کشور غرق در سیلاب‌ها

رویداد۲۴ موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو ۲۲ آذرماه امسال با انتشار گزارشی از پیش‌بینی‌های خود اعلام کرده بود، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در دی‌ماه امسال در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان بارندگی چشمگیری رخ خواهد داد که متوسط بارش پیش‌بینی شده ۳۵.۹ میلیمتر با بیشینه ۴۱۲.۵ میلی‌متر است و حکایت از آن دارد که وضعیت بارشی در هفته منتهی به سوم دی‌ماه بهتر خواهد شد به گونه‌ای که برای حوضه‌های آبریز کارون بزرگ، کرخه، زهره و جراحی و مرزی غرب ریسک وقوع سیلاب وجود دارد. حال چند روزی است که بارش‌ها شروع شده و در برخی نقاط ادامه دارد. این درحالی است که براساس اعلام سازمان اورژانس کشور تا کنون سیلاب‌ها باعث کشته شدن ۳ و مصدومیت ۱۲ تن از هم‌میهنان ما شده است.  

وضعیت بحرانی در جنوب سیستان و بلوچستان

امروز ۲۲ دی ماه فقط در حوزه کنارک طی ۲۰ دقیقه  ۱۰۰ میلی‌متر باران بارید که به گفته فرماندار این شهرستان این میزان بارش در طول تاریخ این شهرستان بندری، بی‌سابقه بوده است.

این درحالی است که  طی  دو سه روز گذشته ۳۲۲ میلمتر باران باریده است که این میزان بارش در یاد و خاطره هیچ‌کدام از مردم و ریش‌سفیدان منطقه نیست و تصور نمی‌کردند که کنارک طی چند روز شاهد این حجم از بارندگی باشد.

بر اساس این گزارش، در پی این بارش‌ها، آب به بیش از ۲ هزار خانه نفوذ پیدا کرده است. در محلات سورگ، محله مسجد عثمانی، تیاب دپ، کلوک و قسمتی‌هایی از زیبا شهر، محله کوهیان، محله چهار راه نامیزان، خیابان شهید رجایی و امام خمینی (ره) و بسیاری از محله‌های دیگر شهر کنارک منازل مسکونی دچار آبگرفتگی شده و خسارت جدی به آنان وارد شده است. بارش باران و جاری شدن سیلاب در چابهار هم باعث طغیان رودخانه تیس و آبگرفتگی بسیاری از خانه‌های این روستا شد. همچنین بارندگی‌ برق ۶ روستای شهرستان دلگان در سیستان و بلوچستان را قطع کرد.    

 باوجود طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب‌ها اداره هواشناسی استان سیستان و بلوچستان هم اعلام کرد: فعالیت این سامانه بارشی تا پایان روز جمعه ۱۷ دیماه نیز ادامه خواهد داشت و شهر کنارک با دریافت لحظه‌ای ۱۰۰ میلی‌متر باران در مدت زمان ۲۰  دقیقه یکی از شدیدترین بارش‌های تاریخ ایران را به ثبت رسانید که این مقدار بارندگی باعث غرقابی و وخیم شدن اوضاع شهر کنارک شده است.

ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان هم اعلام کرد که  بارندگی‌های شبانه روز گذشته تاکنون سبب جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌های محلی و بسته شدن چهار مسیر در جنوب این استان شد وهم اینک راه‌های دلگان- رودبار، زهکلوت - ایرانشهر، کتیج - رمشک و تمامی مسیرهای مرتبط به کتیج در جنوب سیستان و بلوچستان به علت بارندگی و طغیان رودخانه‌های محلی بسته شده است.


بیشتر بخوانید: هشدار برای وقوع سیل در این ۶ استان


 وضعیت آماده‌باش در هرمزگان

درپی بارش‌های سیل آسا و جاری شدن سیل ۹۶۵ خانوار هرمزگانی آسیب دیدند. هم اینک راه ارتباطی ۶۵ روستا و برق ۳۷ روستا و آب آشامیدنی ۲۵ روستا در هرمزگان به علت بارندگی های اخیر قطع شده است. براثر بارندگی معابر عمومی در شهرستان‌های میناب، بندرعباس، قشم و پارسیان باعث و آبگرفتگی شدید شده است.

سد استقلال میناب در مرحله آبگیری کامل است که پس از صدور هشدار و اطلاع رسانی لازم، تخلیه اضطراری سد به منظور کنترل و مدیریت سیلاب در حال انجام است.

به دنبال این تصمیم‌گیری فرمانداری میناب اعلام کرده است که دریچه تحتانی سد استقلال میناب در پی بارندگی شدید که همچنان ادامه دارد، باز شده و شهر میناب به طور کامل درگیر آبگرفتگی است.

فرمانداری میناب همچنین اعلام کرده که برای اهالی روستای تُمبِک شهرستان میناب دستور تخلیه صادر و به روستاهای ۱۰ گانه تَلِنگ هم هشدار داده شده تا در صورت ورود سامانه بارشی جدید هر چه سریع تر روستاها را تخلیه کنند.

پل زهوکی هم کامل به زیر آب رفته و رفت و آمد به مرکز شهر متوقف شده است، از صبح امروزهم   تخلیه آب جمع شده در محله‌ها به‌وسیله پمپ‌ها در حال انجام است. همچنین براثر جاری شدن سیل در شهر پارسیان، لوله انتقال آب به مرکز شهرستان و پنج روستا دچار شکستگی شد.

سد خاکی بردول با ظرفیت ۳ میلیون متر مکعب که  در ۵۰۰ متری شمال شهرستان پارسیان واقع است  سرریز شده و همین مساله باعث شد تا این شهرستان به طور کامل در گیر سیلاب شود.

 ۱۰۰ منزل مسکونی  هم در محله سنگی  شهرستان رودان دچار آبگرفتگی کامل شد. مردم این محله در حال حاضر با مشکل تردد مواجه هستند  و زمین‌های کشاورزی و باغات این منطقه همگی زیر آب رفته و خسارات زیادی به آن وارد شده است. 

 اداره مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان هم از مسدود شدن ۱۰ راه اصلی و روستایی استان خبر داد. اکنون جاده‌های اصلی جاسک به بشاگرد، بندر خمیر به بندرلنگه از آبنما کنف، بندر چارک به بندر آفتاب، میناب به سه راهی چاه شیرین، بندرعباس به جلابی، جاسک به سیریک، و رودان - بندرعباس به کهنوج بسته است.

همچنین سه راه روستایی رویدر به کهورستان، تنگ دالان دشت جیهون بستک و لَبَنی سیریک بسته شده که  تا فروکش کردن آب رودخانه‌های فصلی امکان بازگشایی جاده‌ها وجود ندارد. بارش‌ها همچنین باعث مسدود شدن راه‌های بخش‌های فارغان، احمدی و مرکزی شهرستان حاجی‌آباد  وارد کرده که در این رابطه  راه ارتباطی حدود ۳۰ روستا بسته شد.

خسارات سیل در جنوب کرمان

جنوب استان کرمان هم در پی‌بارش‌های اخیر به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و خسارات زیادی به این منطقه وارد شده است. بارش باران و جاری شدن سیلاب موجب مسدود شدن ۲ محور اصلی و یک محور فرعی شامل زهکلوت به ایرانشهر، کلکسورک به کهنوج و آبنمای مظفرآباد و بیژن‌آباد در جنوب کرمان شد.

۲ محور اصلی در جنوب کرمان بر اثر سیلاب و ۲ آبنما در محور فرعی مناطق مظفرآباد و بیژن آباد توسط عوامل راهداری رودبار و کهنوج به دلیل رعایت جوانب ایمنی تردد مسدود شده است. طبق گزارش‌های اولیه جمعیت هلال احمر استان کرمان ۳۲ خانوار در این حوادث دچار حادثه شدند و تاکنون به ۱۳۳ نفر نیز از طریق این جمعیت امدادرسانی شده است.

شهرستان های رودبارجنوب، منوجان، قلعه گنج و اُرزوئیه در جنوب استان دچار سیل و آبگرفتگی معابر شده‌اند. بر اثر بارش باران شدید و طغیان رودخانه‌ها، برق و راه ارتباطی ۱۰ روستای ریگان قطع شد و ۲۰ روستای این شهرستان نیز در محاصره سیلاب قرار گرفت. با وجود کاهش بارش‌ها، پدیده طوفان در این منطقه رخ‌ داد که این مساله برشدت طغیان رودخانه‌ها افزود.

  فرمانداری قلعه گنج هم اعلام کرد که به علت آبگرفتگی شدید مراحل تخلیه ساکنان و اسکان اضطراری شماری از روستاییان سیل زده این شهرستان انجام شده  .همچنین ارتباط ۱۷ روستاها نیز به طغیان رودخانه های فصلی قطع شده است و تعدادی از روستاها نیز در محاصره سیل قرار دارند. بارش باران همچنین موجب بالا آمدن سطح آب رودخانه شهر کهنوج و آبگرفتگی چند منزل در چند محله این و چهار روستا در سوغان و یک روستا در بخش مرکزی ارزوئیه شده است.

راه ارتباطی بیش از ۵۰ روستای خراسان جنوبی دچار سیلاب شد

راه‌های ارتباطی بیش از ۵۰ روستا در شهرستان‌های نهبندان، سربیشه و جنوب خوسف در ۲۴ ساعت گذشته دچار سیلاب و ۱۰ مسیر مسدود شد که با تلاش عوامل راهداری و سایر نهادهای امدادی بازگشایی شده است.

همچنین راه ارتباطی بیش از ۵۰ روستا در جنوب استان که به خاطر بارندگی‌های اخیر دچار سیلاب و خسارت شد با تلاش راهداران در حال ایمن‌سازی است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان