تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۲۰ دی ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا:

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تبعات سیاسی اجتماعی دارد

یک فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: این احتمال وجود دارد که حذف ارز ترجیحی منجر به اعتراضات مردمی شود و کسی نمی‌تواند این احتمال را انکار کند. حالا چه محدود و چه غیر محدود بالاخره احتمال شکل گیری اعتراضات عمومی در این خصوص وجود دارد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تبعات سیاسی اجتماعی دارد

رویداد۲۴ ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا گفت: بر اساس آمار نهاد‌های رسمی بیش از ۶۰ میلیون از جمعیت کشور زیر خط فقر قرار دارند؛ باید جراحی‌ها را در زمینه‌هایی انجام داد که به اقشار محروم و مستضعف کشور کمتر فشار می‌آورد.

به گزارش نامه نیوز، اوضاع در قزاقستان اصلا خوب نیست و این اعتراضات و درگیری‌ها به دلایل مختلف مورد توجه خاص مردم ایران است. اول از همه اینکه در پی از افزایش سوخت رقم خورده و دوم هم به خاطر اینکه در آبان ۹۸ در ایران تجربه مشابهی را داشته‌ایم. البته حتما تفاوت‌هایی هم وجود دارد.

نکته دیگری که توجه به آنچه در قزاقستان می‌گذرد را مهم می‌کند آن است که در هفته‌های اخیر در ایران شاهد باز شدن دفتر برخی جراحی‌های اقتصادی هستیم که اگرچه هنوز انجام نشده، اما به گفته برخی تحلیلگران و کارشناسان می‌تواند تبعات سیاسی و اجتماعی داشته و حتی موجب بروز اعتراضاتی شود. از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و آثار تورمی آن گرفته تا طرح جدید توزیع بنزین که اگر در سراسر کشور اجرا شود سنگ بنای افزایش قیمت نیز خواهد بود.

در چنین شرایطی توجه بیشتر تبعات احتمالی این تصمیمات اقتصادی دولت بیش از قبل اهمیت پیدا می‌کند.

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا نیز درباره آن می‌گوید: «احتمال بروز اعتراضات وجود دارد».


بیشتر بخوانید: این لایحه بودجه فقرزدا نیست، فقرزاست/ دولت صدای هشدار منتقدان را بشنود


او البته توضیح می‌دهد: «حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شده، اما هنوز عملیاتی و اجرا نشده است. شاید حتی تا پایان سال هم اجرا نشود، چون دولت زمان اجرای این کار را مشخص نکرده است. درباره نرخ بنزین هم آقای رئیس جمهور چند روز قبل گفته‌اند که ما هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت و فقط شکل توزیع تغییر خواهد کرد.»

ایمانی می‌گوید: «واقعیت این است که کشور در شرایط فعلی دچار یک نابرابری از نوع پرداخت یارانه‌ها به مردم است. البته از قبل هم همین طور بوده و سال‌ها است که در کشور این مساله را داریم و به خاطر تورم شدید دو سال گذشته این نابرابری‌ها در توزیعه یارانه که بخشی از آن یارانه حوزه انرژی است بیشتر احساس شده است.»

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه «هر دولتی باید تدبیر عاجلی برای موضوع حامل‌های انرژی و نوع توزیع آن و یارانه آن داشته باشد.» می‌گوید: «هر جراحی اقتصادی در کشور که بخواهد اقتصاد کشور را از این وضعیت رهایی ببخشد توام با ناملایماتی است و سختی‌هایی را به برخی اقشار جامعه تحمیل می‌کند. این احتمال هم وجود دارد که این موضوع منجر به اعتراضات مردمی شود و کسی نمی‌تواند این احتمال را انکار کند. حالا چه محدود و چه غیر محدود بالاخره احتمال شکل گیری اعتراضات عمومی در این خصوص وجود دارد.»

وی ادامه می‌دهد: «البته برخی هم معتقدند که مردم شرایط کشور را درک می‌کنند و احتمال دارد با اقداماتی که دولت به صورت پیشگیرانه می‌خواهد انجام دهد، بتوان از آن جلوگیری کرد.»

ایمانی می‌گوید: «من شخصا در این شرایط چنین تغییراتی را نمی‌پسندم و معتقدم که اگرچه اصل این اقدام ضروریست و باید انجام شود، اما با توجه به تورم بسیار بالای حاکم بر کشور، اوضاع معیشتی مردم و اینکه بر اساس آمار نهاد‌های رسمی بیش از ۶۰ میلیون از جمعیت کشور زیر خط فقر قرار دارند؛ باید جراحی‌ها را در زمینه‌هایی انجام داد که به اقشار محروم و مستضعف کشور کمتر فشار می‌آورد. وقتی که وضعیت تورم و تحریم و معیشت مردم وضعیت بهتری پیدا کند می‌توان آرام آرام دست به جراحی‌های اینچنینی هم زد.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
1
0
این دفعه اگر مردم بریزن تو خیابون ...نهایتش مثه سوریه میشیم
نظرات شما
پیشخوان