تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۰

چگونه تکنولوژی شما را در طول سفر هشیار نگه می‌دارد؟

آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده که به تنهایی راهی سفری طولانی با ماشین شخصی خود شوید و ناگهان در طول سفر احساس بی‌حوصلگی یا خواب آلودگی به شما دست داده باشد؟ جالب است بدانید که با پیشرفت فناوری دیگر نیازی به شخص یا افرادی خاص برای حل کردن این موضوع نیست.

اخبار تکنولوژی

رویداد۲۴ آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده که به تنهایی راهی سفری طولانی با ماشین شخصی خود شوید و ناگهان در طول سفر احساس بی‌حوصلگی یا خواب آلودگی به شما دست داده باشد و یک آن با صدای بوق ماشین‌های دیگر به خود آیید؟ احتمالا این موضوع برای خیلی از ما اتفاق افتاده است و خیلی از ماها در آن لحظه با خود آرزو کرده‌ایم که ای کاش کسی در کنارمان بود و ماشین را به سمت مقصد هدایت می‌کرد یا حداقل مانع از چرت زدن ما می‌شد.

اما جالب است بدانید که با پیشرفت فناوری دیگر نیازی به شخص یا افرادی خاص برای حل کردن این موضوع نیست، بلکه در حال حاضر به لطف فناوری‌های ارتباطی و اینترنتی، مکانیسم‌هایی طراحی شده است که هنگام چرت زدن افراد به کمک آنها می‌آید. اگر خواندن همین مقدمه باعث شگفتی‌تان شده از شما دعوت می‌کنیم تا آخر مقاله با ما همراه باشید تا با این مکانیسم جالب بیشتر آشنا شوید.

مکانیسمی برای هدایت افراد خواب‌آلود در پشت فرمان
با مکانیسم‌های هدایت شونده خودکار، وقتی خواب‌آلودگی یا حواس‌پرتی در پشت فرمان به شما غلبه می‌کند، خودروی شما می‌تواند به آرامی شما را در مسیر حرکت بازگرداند. وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد که فناوری جدید در خط تولید بسیاری از خودروسازان بزرگ به کار گرفته شده و می‌تواند به شما کمک کند تا به حالت آماده باش کامل برگردید. سازندگان بزرگ، از جمله فولکس واگن، تویوتا، جنرال موتورز و نیسان و همچنین چندین شرکت نوپا در حال توسعه سیستم‌هایی برای جلوگیری از چرت زدن یا پرت شدن حواس پشت فرمان هستند. می‌توانید انتظار داشته باشید که خودروهایی با ویژگی‌های جدید در سال آینده وارد بازار شوند.

حواس پرتی در هنگام رانندگی به اشکال مختلفی اتفاق می‌افتد: مثلا تماس دریافتی با تلفن هوشمند خود، حواس پرتی به علت دیدن یک اتفاق خاص در مسیر جاده، حواس پرتی به دلیل بلند بودن صدای آهنگ مورد علاقه‌تان یا اخبار رادیو و حتی کودکی که در صندلی عقب نشسته و ناگهان با گریه خود حواس راننده را پرت می‌کند. تلفن‌های همراه و دستگاه‌های تلفن همراه شایع‌ترین عوامل حواس پرتی در بین رانندگان هستند. به گفته موسسه حمل و نقل فناوری ویرجینیا، ارسال پیامک هنگام رانندگی خطر برخورد را شش برابر افزایش می‌دهد. دستیابی به یک شی، جستجوی یک مخاطب، یا جستجوی چیزی در وب در حین رانندگی خطر را سه برابر افزایش می‌دهد.

ویژگی‌های ایمنی خودکار امروزی به رانندگان کمک می‌کند تا با خیال راحت‌تر حرکت کنند. کروز کنترل‌های خودکار و سیستم‌های هشدار خروج از خط به شما کمک می‌کنند وسیله نقلیه خود را در فاصله ایمن از سایر وسایل نقلیه نگه دارید یا زمانی که ماشین شما شروع به رانش می‌کند به شما هشدار می‌دهد. البته بعضی از افراد انتقاداتی هم به این موضوع داشته‌اند، مثلا برایانت واکر اسمیت، استاد حقوق دانشگاه کارولین جنوبی گفته است: ویژگی‌های خودکار می‌تواند باعث شود رانندگان توجه کمتری به رانندگی خود داشته باشند.

چگونه تکنولوژی شما را در طول سفر هشیار نگه می‌دارد؟با این حال برای مقابله با این عارضه جانبی و همچنین خطرات ناشی از حواس‌پرتی‌های رانندگی، سازندگان خودرو در حال توسعه راه‌حل‌های هوش مصنوعی هستند که سطح توجه و فعالیت‌های شما را در حین رانندگی بررسی می‌کند. به عنوان مثال، شرکت دلفی در حال آزمایش با "سیستم‌های حسگر وضعیت راننده" است که از دوربین‌ها و نرم‌افزار برای ردیابی حرکات چشم و سر شما در حین رانندگی استفاده می‌کند. مثلا هنگامی که برای مدت طولانی از جاده دور می‌شوید یا اگر چشمان شما نشان دهنده خواب آلودگی شما باشد، سیستم زنگ خطر را به صدا در می‌آورد و کمربند ایمنی را تکان می‌دهد.

در همین رابطه یک راه حل مبتنی بر نرم افزار که توسط شرکت نوپا Eyeris توسعه یافته است، نیز حالات چهره شما را تجزیه و تحلیل می‌کند تا نشانه‌های خستگی، خشم جاده‌ای یا بی‌توجهی را جستجو کند. جنرال موتورز در نظر دارد خلبان خودکار بزرگراه SuperCruise خود را با مانیتوری تقویت کند که وقتی چشمان شما از جاده منحرف می‌شود، صندلی شما را تکان می‌دهد. و یکی دیگر از شرکت‌های نوپا، Emotient، در حال توسعه نرم‌افزاری است که بر احساسات رانندگان مسافت طولانی نظارت می‌کند.

خودروها در طول سال‌ها به طور فزاینده‌ای مستقل و تعاملی شده‌اند. ممکن است سال‌ها با روزی فاصله داشته باشیم که «رانندگی» دیگر به معنای «نشستن در صندلی راننده، دست روی فرمان و چشم بر روی جاده» نباشد، بلکه به معنای «نشستن در وسیله نقلیه و گفتن به ماشین که به کجا می‌روید» باشد. یا جالب‌تر از آنکه وقتی جریمه شده‌اید و از جریمه خود اطلاع ندارید، مکانیسم خودکار ماشین با استعلام جریمه خودرو، شما را از هر نوع جریمه و خلاف انجام داده آگاه می‌کند.

سیستم خودکار چگونه کار می‌کند؟
در رابطه با عملکرد دقیق سیستم‌های خودکار اطلاعات کامل و دقیقی وجود ندارد؛ اما همانطور که به طور تلویحی هم اشاره کردیم، گفته شده است که اگر سیستم تشخیص دهد که الگوی رانندگی شما نامنظم شده است، به شما یک هشدار صوتی و تصویری می‌دهد تا به شما کمک کند هوشیار باشید.

سیستم هشدار دارای دو مرحله است:
در ابتدا سیستم یک هشدار موقت مبنی بر اینکه باید استراحت کنید صادر می‌کند. این پیام فقط برای مدت کوتاهی ظاهر می‌شود. ممکن است در این حالت، هشدار دهنده شما را ترغیب کند که ضمن استراحت کردن یک مکالمه تلفنی ترتیب دهید و از این طریق کمی به خود زمان دهید تا بدنتان استراحت کند. تصور کنید اگر این هشدار در ایران اتفاق بیفتد، رانندگان می‌توانند با خیال راحت با دوستان یا نزدیکان خود تماس بگیرند. در این حالت شما می‌توانید با خرید شارژ شگفت انگیز ایرانسل و ترتیب دادن مکالمه با دوستان کمی از حالت خواب آلودگی دور شوید و مجددا به رانندگی بپردازید.

اگر سیستم، کاهش بیشتر هوشیاری رانندگی را تشخیص دهد، ممکن است هشدار دیگری صادر کند که برای مدت طولانی‌تری در صفحه نمایش اطلاعات باقی بماند. معمولا اتصال اینترنتی هم در بیشتر مواقع ضروری است. البته ممکن است برخی از سیستم‌ها در حالت آفلاین نیز خدمات موردنظر را ارائه دهند. در صورت نادیده گرفتن این پیام‌ها، سیستم خود به شکل خودکار وارد عمل شده و ماشین را به مقصد هدایت می‌کند. به همین راحتی.

برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان