تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:

پنجره فرصت برای احیای برجام در وین در حال بسته شدن است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با مقصر دانستن دولت ترامپ برای وضع فعلی برجام ادعا کرد که پنجره فرصت برای احیای برجام در وین در حال بسته شدن است.

پنجره فرصت برای احیای برجام در وین در حال بسته شدن است.

رویداد۲۴ ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز گذشته (چهارشنبه)، خروج یکجانبه آمریکا از برجام را علت کاهش زمان گریز هسته‌ای اعلام کرد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات روز سه‌شنبه سناتور «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنا مبنی بر کاهش زمان گریز هسته‌ای ایران به سه الی چهار هفته و همچنین انتقاد از تلاش دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام گفت: «شما همین روز‌ها از یکی از همکاران من در مورد نگرانی‌های ما که ایران در زمینه برنامه هسته‌ای خود ایجاد کرده است، شنیدید. این‌ها پیشرفت‌هایی است که ایران از زمانی که دولت گذشته تصمیم به خروج از توافق با ایران گرفت، در موقعیت به دست آوردن آن قرار گرفت».

وی سپس با دفاع از برجام ادامه داد: «برجام توافقی بوده است که به طور قابل راستی‌آزمایی و برای همیشه مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شد. زمانی که توافق ایران به طور کامل اجرا شد، زمان گریز هسته‌ای که به آن اشاره می‌کنید یک سال بود به این معنی که اگر ایران بخواهد این کار را انجام دهد، یک سال طول می‌کشد تا مواد شکافت‌پذیر لازم برای یک سلاح هسته‌ای را جمع آوری کند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از رویکرد دولت ترامپ در خروج یکجانبه از برجام تصریح کرد: «هم‌اکنون همکار من چند روز پیش به این اشاره کرد که زمان گریز به طور قابل توجهی کمتر است و این دقیقاً به دلیل تصمیم برای خروج از برجام است که در تلاش بود تا زمان گریز هسته‌ای را طولانی‌تر کند».

پرایس سپس با اشاره به مذاکرات وین گفت: «ما خود را در مجموعه‌ای از شرایط ناگوار می‌بینیم؛ به این معنی که پنجره بازگشت به برجام بسیار بسیار بسته‌تر می‌شود».

وی ادامه داد: «و این پنجره بسیار بسیار بسته‌تر شده است، دقیقاً به این دلیل که وقتی ایران به نقطه‌ای برسد که پیشرفت‌های هسته‌ای‌اش مزایای منع اشاعه‌ای را که برجام منتقل می‌کرد، از بین ببرد، این نقطه‌ای است که دیگر از بُعد منافع امنیت ملی و منافع متحدان و شرکای ما در سراسر جهان، پیگیری برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام معنا و مفهومی ندارد و ما باید مسیر دیگری را دنبال کنیم».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان