تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان:

اگر تحریم‌ها در صورت رفع، به درستی مدیریت نشود با مشکل جدی مواجه خواهیم شد

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: دوران تحریمها توانستیم از مشکلاتی که درحوزه واردات و حتی صادرات با آن مواجه بودیم عبور کنیم و امروزه نگرانی ما بابت عدم مدیریت درست در زمان رفع تحریمها است.

فولادمبارکه اصفهان

رویداد۲۴ طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ گفت: فولاد سنگان یکی از مجموعه‌های ماست که با هدف سرمایه‌گذاری در بالادست و تامین مواد اولیه گروه تشکیل شده‌است هدف‌گذاری اولیه ما تولید 5 میلیون تن کنسانتره و گندله بوده‌است و خوشبختانه در گندله این ظرفیت به بهره‌برداری رسید. اما در حوزه خوراک هنوز محدودیت‌هایی داریم و برنامه‌های توسعه‌ای خوبی را برای آن منطقه در نظر گرفتیم.

 وی در خصوص مشکلات تامین انرژی مورد نیاز فولادسازان نیز گفت: این موضوعی است که همه صنایع از جمله گروه فولاد مبارکه در اقصی نقاط کشور را در معرض آسیب قرار داده است،‌ این عدم توازن موجب میشود که حتی زمانی که گاز و انرژی مورد نیاز نیز در دست باشد و اگر بخواهند با حداکثر ظرفیت خود کار کنند به مشکلات دیگر از جمله گلوگاه‌های حمل‌ونقل برخورد کنند، این مشکلی است که در آینده تشدید خواهد شد.

طیب‌نیا ادامه داد: بنابراین نیاز است که سرمایه‌گذاری‌های جدی در این‌مورد صورت گیرد و دولت نیز تسهیلگری کرده و فرصت را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند. ما به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی اعلام می‌کنیم که برای رفع نیاز خودمان در حوزه حمل‌ونقل برای تهیه دستگاه لوکوموتیو قراردادهای انعقاد کردیم. همچنین طرح تاسیس نیروگاه بادی را نیز در دستور کار قرار دادیم که طراحی اولیه آن انجام‌شده و وارد فاز اجرایی خواهد شد و در حوزه افزایش ظرفیت گندله‌سازی درصورتی‌که از نظر تامین مواد اولیه به اطمینان کافی برسیم ظرفیت را از 5 میلیون تن به 7 میلیون تن افزایش خواهیم داد. البته منوط به این که در حوزه منابع و سنگ‌آهن بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که در تامین خوراک برای طرح کنسانتره سازی موجود و طرح‌های بعدی مشکلی نداشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا طرح نورد گرم شهید قاسم سلیمانی در فولاد مبارکه متوقف‌شده است، گفت: این مورد وارد فاز عملیاتی شده و‌ مناقصه داخلی آن انجام و طرف‌های خارجی نیز مشخص هستند و امیدواریم پس‌از تعطیلات چینی‌ها بتوانیم قرارداد سه‌جانبه را امضا کرده و این طرح را آغاز کنیم. 

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا تحریم مدیرعامل سابق فولاد مبارکه توسط امریکا مشکلاتی را متوجه صنعت فولاد مبارکه کرده است، نیز گفت: منکر تاثیرات تحریم‌ها نمی‌شویم اما ظرفیت‌هایی که به واسطه وجود تحریم‌ها ایجادشده کمتر از موانع ایجاد شده نبوده و چه‌بسا مورد تقویت ما نیز شده‌است. برای مثال در حوزه بومی‌سازی ما را واداشت که بتوانیم تأمین قطعات ساخت داخل را مورد توجه قرار دهیم. بنابراین درحال حاضر نگرانی‌هایی که با لغو تحریم‌ها آن وجود خواهد داشت  بیشتر از این است که به‌دنبال منافع رفع لغو تحریم‌ها باشیم. اگر لغو تحریم‌ها به‌درستی مدیریت نشود مشکلاتی را برای صنایع داخلی ایجاد خواهد کرد. ما در دوران تحریمها توانستیم از مشکلاتی که درحوزه واردات و حتی صادرات با آن مواجه بودیم عبور کنیم و امروزه نگرانی ما بابت عدم مدیریت درست در زمان رفع تحریمها است زیرا اگر به درستی مدیریت نشود ما را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان