تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
گزارش رویداد۲۴ از چهره هفته؛

عزل مرد پر رابطه/ علی‌اکبر پورمحمدی فرماندار رفسنجان کیست؟

علی اکبر پورمحمدی بعد از مدت‌ها نام رفسنجان را به صدر اخبار رسانده است؛ اما این پرخبری نه به خاطر عملکرد خاص و مدیریت ویژه او، بلکه به خاطر تهدید یک خبرنگار به برخورد فیزیکی بوده است. به بهانه همین شاهکار سیاسی در ایران، رویداد۲۴ در این گزارش به سابقه سیاسی علی اکبر پورمحمدی فرماندار رفسنجان پرداخته‌ است.

علی‌اکبر پورمحمدی فرماندار رفسنجان

رویداد۲۴ اگر تا کنون نام شهر رفسنجان به پسته آن مشهور بود یا چهره‌هایی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد حسینی،حسین مرعشی، عادل فردوسی پور و مصطفی پورمحمدی و ... را به دهن می‌آورد، از روز گذشته یک نام دیگر به آن اضافه شد؛ علی اکبر پورمحمدی. این ام البته نه به عنوان چهره‌ای شاخص در سیاست ایران یا مدیری توانمند و اثرگذار، بلکه به عنوان مسئولی در جمهوری اسلامی ماندگار شد که می‌خواست «توی دهان» یک خبرنگار بزند!

ماجرا از این قرار بود که چند روز پیش تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد علی اکبر پورمحمدی فرماندار رفسنجان در پاسخ به یک خبرنگار درباره «طرح انتقال آب» اینگونه پاسخ می‌دهد: «یکبار دیگر تکرار کنی توی دهنت می‌زنم»

این تصاویر خیلی زود در سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و افراد زیادی به خصوص صنف خبرنگاران به رفتار سرپرست فرمانداری رفسنجان اعتراض کردند. بعد از این رفتار، رسانه‌های دولتی اعلام کردند احمد وحیدی وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار کرمان، دستور عزل علی اکبر پورمحمدی را صادر کرده است. ساعتی بعد توییتی منتسب به استاندار کرمان منتشر شد که در آن آمده بود ««با دستور ریاست محترم جمهوری با فرماندار رفسنجان برخورد جدی انجام گرفت و ایشان به مدت ۱۰ روز از حقوق و مزایای مدیریت محروم خواهند شد و در صورت تکرار رفتار برخورد جدی‌تر انجام خواهد شد»

در ابتدا به نظر می‌رسید وزارت کشور از موضع خود در عزل فرماندار هتاک رفسنجان عقب‌نشینی کرده است، اما مهدی عرفاتی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت این توییت را تکذیب کرد و در توییتر نوشت «تصاویر و محتوای منتشر شده منتسب به توئیتر استاندار کرمان، جعلی و غیر واقعی است. برکناری فرماندار رفسنجان قطعی است و تا ساعاتی دیگر حکم سرپرست جدید این فرمانداری از سوی استاندار کرمان صادر می‌شود.»

حالا از یکسو خبرهایی آمده که پورمحمدی برکنار شده، اما برخی دیگر می‌گویند چنین خبری صحت ندارد و پورمحمدی همچنان سرپرست است و فقط کسر حقوق ده روز شده است! البته با توجه به واکنش مقام‌های دولت به نظر می‌رسد برکناری قطعی است؛ چنانچه مقامات دولت نیز به موضوع واکنش نشان دادند. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز در واکنشی نوشته «دوران بد‌زبانی با خبرنگاران گذشته است؛ دولت مردمی، پاسخگو و حفظ کرامت خبرنگاران از سوی دولت‌مردان ضروری است.» مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد هم در واکنشی نوشت: «توی دهان خبرنگاران می‌زنید؟ قرار بود مردم ولی‌نعمت مسئولان باشند. خبرنگار هم صدای مردم است. گوش و چشم مردم.»


بیشتر بخوانید: سینا قلندری خبرنگار لرستانی : ابتدا تبرئه شدم اما بعد گفتند باید تنبیه شوم تا چنین اخباری منتشر نکنم


علی اکبر کورمحمدی فرماندار هتاک رفسنجان کیست؟

علی اکبر پورمحمدی چهره شناخته شده‌ای در شهر رفسنجان است. او در سال‌های آخر ریاست جمهوری احمدی نژاد هم فرماندار ویژه رفسنجان بوده است و با روی کار آمدن دولت روحانی، از این مسئولیت کنار رفت اما توانست با رای شورای شهر، ۴ سال سکان‌داری شهرداری این شهر را به دست بگیرد.

با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، او بار دیگر به مسئولیت فرمانداری بازگشته بود که حالا دستور عزل او از طرف وزیر کشور صادر شده است. البته پورمحمدی به اندازه سایر اقوام خود پیشرفت نکرده است. پسرعموی او مصطفی پورمحمدی دبیرکل فعلی جامعه روحانیت مبارز، وزیر کشور احمدی نژاد و وزیر دادگستری دولت اول حسن روحانی بود. برادر او علی اصغر پورمحمدی مدت زیادی مدیر شبکه سه سیما بود.

کاربران فضای مجازی می‌گویند سیدمحمد حسینی هم برادر همسر اوست که دو دهه پیش نماینده رفسنجان بود و بعدا وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد و بعد از آن، معاون حقوقی پارلمانی دولت ابراهیم رئیسی شد. محمد طاهری روزنامه‌نگار و سردبیر تجارت فردا نوشته «عزل مرد پر رابطه، جنگ نابرابری است؛ علی‌اکبر پور‌محمدی فرماندار رفسنجان که خبرنگار را تهدید می‌کند، برادر اصغر پورمحمدی (صدا و سیما) و برادرخانم سیدمحمد حسینی (وزیر پیشین ارشاد و معاون حقوقی رئیس‌جمهور) است و مهم‌تر این‌که برادر کوچکش ریاست دادگستری رفسنجان را بر عهده دارد.» 

طبیعی بود که عزل فرمانداری با چنین سابقه خانوادگی، موجب عصبانیت نیرو‌های اصولگرا شود. سایت اصولگرایان تندروی رفسنجان در انتقاد از رفتار خبرنگار در مطلبی نوشته است «فرض بر آنکه که شخص مصاحبه‌کننده با پورمحمدی استاندارد‌های یک خبرنگار را از نظر تحصیلات، سوابق حرفه‌ای، دانش خبرنگاری، حسن سابقه، اخلاق اسلامی و حرفه‌ای و… را داشته باشد که شایسته اطلاق لفظ مقدس خبرنگار باشد، آیا این رویه درستی که در کنفرانس خبری شخصیت یک مسول را لگدمال کنیم تا در لحظه‌ای که عنان اعصاب از کف می‌دهد سوژه‌ای آز آن بسازیم، که او را از صدر به ذیل بکشیم؟»

گزارش رویداد۲۴ به جز این واکنش همدلانه با فرماندار رفسنجان، سایر واکنش‌ها منفی بود و عمده واکنش‌ها تقریبا شامل دو موضوع بود؛ اول یادآوری توهین عباس آخوندی به یک خبرنگار که میکروفن او را پرتاب کرد اما دولت به او تذکری نداد. برخی کاربران نوشتند این از تفاوت دولت رئیسی با دولت روحانی است. البته این اتفاق توسط یک فرماندار افتاده و آن اتفاق توسط یک وزیر رخ داده بود و طبیعتا برکناری وزیر تبعات و هزینه‌های سنگین‌ترین از برکناری یک فرماندار دارد. معلوم نیست اگر روزی وزیر دولت رئیسی هم چنین بی‌حرمتی بکند، رئیسی حاضر است همان مسیر را پیش برود؟

نکته دوم که به آن اشاره شده بود، تاثیر فضای مجازی بود و کاربران نوشتند که برکناری فرماندار از تاثیرهای فضای مجازی است. عباس عبدی نوشت: «چرا فرماندار رفسنجان چنین برخوردی را با خبرنگار می‌کند؟ آیا متوجه زشتی و غیر قابل پذیرش بودن آن نیست؟ به نظر من متوجه نبوده؛ و الا عقل سلیم چنین نمی‌کند. چرا متوجه نبود؟ چون سبک زندگی و مدیریت آنان چنین بوده. اکنون فقط فجازی است که زشتی آن را نزد عموم آشکار کرده است.»

کاربر دیگری نوشت: «شما ۱۸ نفری که رای دادید، جوری هماهنگ می‌کردید که زودتر طرح صیانت به انجام برسد. اینطور الان سرپرست فرمانداری رفسنجان سرکارش بود اصلا کلیپی پخش نمی‌شد و ما اصل نمی‌دیدیم و باخبر نمی‌شدیم از این جریان‌ها که کسی بخواهد بزند تو دهان یک خبرنگار»

آرش کریم‌بیگی نوشته «اگر طرح صیانت اجرا شده بود، فاجعه‌هایی مثل سیلی عنابستانی، و رفتار غیراخلاقی فرماندار رفسنجان و گلپایگان و... بیرون می‌زد، برخوردی می‌شد؟ برکنار می‌شدند؟ دادگاهی می‌شدند؟ یا برخی حضرات در نامه‌ای خطاب به پلتفرم‌ها تهدید می‌کردند اگر محتوا‌های مرتبط حذف نشود فیلتر یا شییپ می‌شدند؟»

سابقه توهین مسئولان به خبرنگاران

در دولت روحانی هم برخورد زشت یک فرماندار با خبرنگاران، زمینه عزل او را فراهم کرد. سال ۹۶ حسین فراست فرماندار گلپایگان طی بازدید از کارخانه بازیافت این شهرستان رفتار زشت و زننده‌ای در برخورد با یک خبرنگار داشت. در تصاویری که از این برنامه منتشر شده است، فرماندار گلپایگان ناگهان با فریاد به خبرنگار‌ی که مشغول تصویر از این بازدید است می‌گوید: «از من عکس بگیری آن قدر می‌زنمت و از اینجا می‌ندازمت بیرون»

آن زمان نیازی به نامه وزیر کشور نبود و محسن مهرعلیزاده استاندار وقت اصفهان دستور عزل فرماندار گلپایگان را صادر کرد. مهرعلیزاده در آن مقطع گفته بود «این برخورد گر چه پس از بازدید طولانی فرماندار گلپایگان و برخی از شهرداران و اعضای شورای شهر این شهرستان از محل بازیافت صورت گرفته بود و از طرفی وضعیت مزاجی فرماندار نیز مناسب نبود، ولی با این حال هیچ توجیه قابل قبولی برای اینگونه برخورد‌ها و واکنش‌ها وجود ندارد.»

در مورد دیگر احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در دولت روحانی گفته بود: «استاندار خبرنگاران و اصحاب رسانه را به مگس‌هایی تشبیه کرده که گل‌ها و چیزهای خوب را نمی‌بینید و هرجا کثافت و فضولاتی هست را می‌بینند و روی آن می نشینند.» این توهین او بی‌جواب ماند و تا پایان دولت روحانی همچنان استاندار بود.

البته این نخستین بار نبود که استاندار سیستان و بلوچستان این چنین به خبرنگار توهین می‌کرد. زمانی حریرچی معاون وزیر بهداشت به استان رفته بود، وقتی او برای مصاحبه در کادر حضور نداشت، گفت خبرنگار فهم و شعور ندارد، درک ندارد که من هم باید در کادر باشم، او شعور ندارد، کاری هم نمی‌شود کرد»

در مورد دیگر وقتی خبرنگاران از کیانوش جهانبخش سخنگوی وقت وزارت بهداشت در دولت روحانی درباره کیفیت واکسن‌ سوال پرسیدند، او منتقدان را «پفیوز» خواند. جهانبخش به خاطر توهینش به خبرنگاران و منتقدان تذکر نگرفت اما زمانی که به توییت سفیر چین پاسخ داد، به سرعت با وی برخورد و او برکنار شد.

در مورد دیگر نادر قاضی پور نماینده مجلس به صورت احسان بداغی مشت زد اما در نهایت پرونده را در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان جمع و جور کردند و هیچگونه برخوردی با قاضی پور نشد و او حتی به خاطر حمله فیزیکی به خبرنگار حاضر به عذرخواهی هم نشد.

عبدالحسین روح الامینی در مواجهه به یک خبرنگار که از او درباره مبلغ ودیعه مسکن پرسیده بود، پاسخ داده بود که «به تو چه، غلط کردند گفتند چنین سوالی بپرسی»!! در این مورد هم حتی پرونده به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نرفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
جلالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
10
1
ایندفعه فرق میکنه..الان دولت دولت مردمی است و سکاندار ان حضرت ایت الله رئیسی است...این سید خدا مرد عمل ایت به والله پاکتر از ایشان در پست ریاست جمهوری تا الان ندیدم.مرد خدا بی ریا صبور و مردم دوست خداوند حفطشان کند .‌یا علی
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
0
3
چه بخواهیم بپذیریم یا نپذیریم مدیریت جامعه نرم نرم به سمت و سوی ارباب و رعیتی می رود و نهایت تبدیل به دیکتاتوری می شود و همه باید آنچه که به مذاق این حضرات خوش آمد دیگران مکلف به انجام آن هستند آنوقت است که ظرفیت صبر مردم کامل خواهد شد که دوباره طرحی نو در اندازند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
به انگلیسی ربطی نداره
رضا
|
France
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
0
6
از مدیران خط احمدی نزاد هستش انتظاری بیش از آن از او نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
رضا رضا میگم رضا به انگلیسیها ربطی نداره
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
0
5
بذارید بگم دلیل آن حرف پورمحمدی(تو دهن خبرنگار زدن)چی بود اون نه عصبانی شد نه جو گیر شد و نه ....تنها دلیلش این بود اون خمار شده بود خمار
حمید حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
0
3
دوستان چرا مسله رو اینقدر بزر گ میکنید اقای پور محمدی فرمودن اگر تکرار کنی این سوال تو دهنت میزنم خوب هنوز نکرده نه فاعلی نه مفعولی اجرا نشده اگر هم بشود در مقابل عناب بستانی خیلی مهم نیست ایشان سیلی زد تو صورت یک سرباز درحین کار چه اتفاق خاصی افتاد هیچ هیچ فقط توبیخ سر باز که چرا صورتت را اوردی جلو دست نماینده با سرعت 40 کیلومتر ول کنید بابا ایشان 3ماه دگه استاندار کرمان یا یزد دست کم میشود
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان